Po úspešnom otestovaní prenosu, ale hlavne zobrazenia a záznamu telemetrie mi zostal posledný test: Sila signálu vzhľadom ku vzdialenosti modelu od vysielača.
Myšlienka bola taká, že nemusím merať vzdialenosť, ale výšku. Proste budem stúpať v špirále nad seba. A potom v zázname porovnám graficky výšku so silou Tx a Rx signálu.
Myšlienka jednoduchá, ale ... ale.
autor: Milan Hrk
Vybral som sa pešo len tu v Nemciach (obec na okraji Banskej Bystrice) na lúku za domy. Pekne som sa pohral s Juniorom, trimami som ho nastavil na pomalé stúpanie v špirále a už som len jemnúčko smerovkou korigoval smer špirály. Pekne stúpam, ešte rozoznám krídla a tak stúpam ďalej, nepozeral som na dáta, aby som neodtrhol zrak z lietadla. Začínam zvažovať návrat ...
Zrazu som videl len odletieť krídlo a .. strmhlavý pád bez krídla. Krídlo letelo vedľa, to som prestal sledovať, aby som videl kam padá trup s elektronikou. Hovorím si že radšej obetujem dve servá. Lietadlo padalo relatívne ďaleko, niekde za stromy, alebo na stromy, už som v duchu počítal, koľko budem platiť za požičané Frsky zariadenia .. fúúúúú. Len som dal plné výchylky na smerovku a výškovku a vytvoril zo strmhlavého pádu jemnú špirálu. Ale aj tak sa to rútilo k zemi.
Dobré zistenie, Rx signál z telemetrie 28%, takže baterka nevypadla. Vybral som sa smerom kde padlo, samozrejme pri prechode cez potok som stratil líniu kam padlo. Našťastie, keď som sa vymotal od potoka, či z blata pri potoku vyššie na svah smerom na Sásovú, znovu som chytil aký taký Rx signál. Takže klasické hľadanie. Točím sa s vysielačkou pred sebou a keď je signál najslabší, teda keď robím tieň, model je za mnou. Už som len dúfal že nepoleziem na strom. Ešte niekoľko „chrbtových“ smerovaní a zbadal som žltú smerovku trčať z obilia. Našťastie sa strom nekoná.
Takto som ho našiel, odtrhnutý predný kryt, a jemne vylomená bočnica čumáku. Depron je úžasná vec . Zoberiem trup, a reku ešte sa poobzerám po krídle. Pozerám na stromy, chodím dookola a skoro som na neho stúpil. Ležalo asi 10 metrov od trupu. Jediné poškodenie bol vytrhnutý depron, ako sa ťahal Y kábel k servám v krídle. Motor nepoškodený, ani oska, akurát vrtuľa, ale to prežijem. Takže škody minimálne.
Asi najväčšiu škodu som urobil sám, keď som vyberal kľúče pred vchodom, a trup padol na motor a odtrhol som motorovú prepážku .
Myslím, že vo vzduchu rupla najskôr jedna a následne aj druhá gumička, držiaca krídlo k trupu. A už to išlo ... Budem skúmať čiernu skrinku. Keď som to v prvom dieli spomenul ako jednu z výhod prepojenia telemetrie so smartfónom, netušil som že to budem tak skoro potrebovať. V prílohe nájdete aj záznam čiernej skrinky, ak sa Vám v tom chce vŕtať. Ja si chcem neskôr urobiť grafy a pozerať čo a ako sa tam hore dialo.
Ale všetko je opravené, model bol opäť vo vzduchu, takže nakoniec s minimálnou ujmou s ním lietam ďalej. Momentálne bude tento model slúžiť na učenie pilotáže mojej Hanky.
Milan Hrk