Pokračoval som trošku s aplikáciami pre FrSky telemetriu na platforme Android. Mám v smartfóne nainštalované dva programy:
FrSky Dashboard
a
FRS logger for FrSky telemetry.
Túto apku som testoval len vo free verzii.
autor: Milan Hrk
FrSky Dashboard - https://play.google.com/store/apps/details?id=biz.onomato.frskydash
FRS logger for FrSky telemetry - https://play.google.com/store/apps/details?id=hp.frslogger_pro
Viac ma zaujala prvá z nich: FrSky Dashboard. Ale najskôr nezaujaté porovnanie:
Obe aplikácie sa bez problémov nainštalovali a spárovali s bluetooth zariadením, pripojeným k FrSky modulu. Obe na mňa kecali peknou angličtinou, s možnosťou výberu, ktorú veličinu chcem počúvať.
FrSky Dasboard:
Plusy:
Evidencia viacerých personalizovaných modelov
Voliteľné zobrazenie viacerých údajov na displeji
Jednoduché ovládanie
Možnosť vypnutia jednotlivých hlásení
Priama editácia jednotlivých snímaných veličín z hlavnej obrazovky
Rýchle zobrazenie všetkých veličín z FrSky telemetry hub.
Mínusy:
Nemožnosť grafického zobrazenia dát
Pri viacerých veličinách sa môže strácať prehľadnosť
Dosť nezrozumiteľné nastavovanie tzv. „bulharských“ konštánt pre niektoré veličiny. Ale keď na to prídete, je to presné. Napríklad pri nastavovaní snímača napätia napájacej batérie som musel maximálne napätie batérie vydeliť 255 a nastaviť to do programu. Potom však ukazoval plus mínus pár stotín voltu presne.
FRS logger for FrSky telemetry:
Plusy:
Zobrazenie len jednej veličiny súčasne na displeji veľkým číslom. Prepínanie jednoduché, posunutím prstom, ale ak lietam sám, strácal som prehľad čo vidím.
Jednoduché nastavovanie veličín
Možnosť zobrazenia snímanej veličiny v grafickej podobe
Mínusy:
Nemožnosť jednoduchého zobrazenia všetkých dát z hubu
Síce jednoduché prepínanie obrazoviek s veličinami, ale vyžaduje veľkú pozornosť na mobile, len kedy potom mám pozerať na lietadlo?
Na hlavnej obrazovke sa veľmi ľahko dostanete do menu výberu modelu, prípadne do menu nastavovania a máte problém rýchlo sa vrátiť.
Mal som k dispozícii len free verziu, takže dáta z FrSky hubu mi nezobrazilo.
Ak si poviete, že prvé plusy sa navzájom vylučujú, máte pravdu: je to o osobnom vnímaní. Po pár pokusoch som jednoznačne inklinoval k apke FrSky Dasboard.
Diosko mi požičal Hub a pár snímačov, takže som vytiahol Juniora, čo bol pôvodne postavený na polietanie, teda pristávanie na snehu. Má ľahkú konštrukciu a bez problémov uvezie „náklad“ a tak ho rád využívam na takéto testovania.
Dostal som k dispozícii vario, jeden teplomer, snímač náklonu a otáčkomer. Všetko som pozapájal: rozbehlo sa všetko na prvý krát, ako vlastne zatiaľ všetko čo som s FrSky robil. V Juniorovi najpôsobivejšie vyzerá zväzok káblov .
Snímač náklonu je síce za ťažiskom, ale na pokusy stačí, vario a otáčkomer som vytiahol vonku a teplomer len plával okolo regulátora – to faaakt nie je lenivosť, úplne vážne som chcel merať teplotu vnútri modelu .
Trošku ma zapotil otáčkomer. V pivnici v šere v pohode, ale vonku na slnku ukazoval nulu. Posunul som ho čo najviac k vrtuli, ale aj tak ukazoval nepresne. Možno to chce pol centimetra čiernej slamky ako tubus, nech nechytá falošné svetlo. Teplomer sa nakalibroval sám, výškomer som akurát vynuloval na daný tlak na danom mieste a fičal ako sa patrí. Dokonca keď môj syn lietal pod kopcom, ukazoval mínusové hodnoty. Paráda. Fakt dôležitá teplota vnútri lietadla bola 36 stupňov .
Najskôr som si myslel, že užitočné bude len vario a teplomer, ale ako sa ukázalo aj snímač náklonu sa zišiel, ale to až v ďalšom dieli.
Naspät k apkám: Fotky na ďateline zlyhali, tieto fotky vznikli na stole v hangári.
Fotografie FrSky Dashboard, letové displeje a posledná fotka z nastavovania.
Fotografie FRS logger for FrSky telemetry, letové displeje a posledná fotka z nastavovania.
Mne sa viac zapáčila apka FrSky Dashboard. Veľmi mi vadilo prepínanie zobrazovaných veličín v druhej apke a vždy som sa zamotal a radšej to vypol. Pri testovaní som nechal zapojený aj odporový delič na snímanie napätia LiPo trojčlánku. Fotografie nechávam na posúdenie Vám, ja som už rozhodnutý. A čo dosť ovplyvnilo rozhodovanie, bola jednoduchosť čítania údajov z „čiernej skrinky“.
Čiernou skrinkou nazývam schopnosť aplikácie ukladať do mobilu telemetrické dáta pre neskoršiu analýzu. Túto vlastnosť som sa rozhodol využiť v poslednom teste. Takže mi ostáva posledný let a budem môcť snímače vrátiť. Ale to popíšem nabudúce. V sekcii Download (alebo TU) nájdete aj záznam letu, kde sú hodnoty jednotlivý snímačov v danom čase. Môžu slúžiť napríklad na zlepšenie chladenia.
Obidve aplikácie mali aj možnosti vyhľadania strateného modelu pomocou mapky v prípade, že FrSky má snímač GPS. Tento som bohužiaľ nemal, ale ako využívam telemetriu na hľadanie modelu popíšem nabudúce.
Milan Hrk
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)