Od EPP k laminátu – F3K Maat – 2. časť

Prvý diel miniseriálu sa niesol v duchu životopisu a ako som sľuboval, tak sa teraz pozrieme bližšie na spomínanú stavebnicu.

Opis zahrňuje aj odporúčanú, resp. použitú elektroniku, bez čoho by model nebol životaschopný.

Všetko som patrične nafotil.

autor: Imrich Kišš

 

 

Podrobný popis lietadla je dostupný na stránke výrobcu a tak uvediem len základné parametre. Trup modelu je monolitický UMS karbónový, vyrábaný pretlakovou technológiou do formy. Jeho eliptický prierez dáva veľkú pevnosť v ohybe do boku. Krídla sú laminované v jednom celku, a to tak, že jadro tvorí extrudovaný polystyrén s výstuhami. Nosníky v krídle sú taktiež z UMS karbónu. VOP a SOP sú rovnakej konštrukcie, ako krídlo. 

Maat má úplne novú konštrukciu a nový profil, od ktorého si výrobca sľubuje perfektné letové vlastnosti.

 Základné parametre

Mimochodom musím uznať, že spracovanie modelu je „na oko“ naozaj na vysokej úrovni, nikde žiadna vôľa. „Na oko“ píšem zámerne, lebo ho v podstate nemám s čím porovnať. Z môjho pohľadu fakt profesionálna práca.

Dodávaná stavebnica obsahuje: karbónový UMS trup, v celku laminované krídlo, VOP, SOP a neodpustiteľnou súčasťou je bižutéria. Takže okrem elektroniky a lepidla je dodávané všetko, čo je potrebné k dokončeniu lietadla. Tá moja stavebnica obsahovala aj sériu štíhlych obalov na krídlo.

  Hlavné časti – krídlo, trup a návleky. Všimnite si to pozadie. Toto som odkukal od tých najlepších. Síce nie oranžová, ale aspoň modrá .

 VOP a SOP.

  Bižutéria zo stavebnice.

Bižutériu tvorí: kryt kabíny, kevlarová niť Dyneema – tiahlo pre VOP a SOP, kolík na hádzanie, 4x karbónová páka – musia sa vyrezať, 2x tiahlo pre krídelká, 5x pružina do chvostových plôch, 2x karabína pre tiahlo VOP a SOP, 2x kovový šrúb pre krídlo, 2x umelohmotný šrúb pre VOP a konektory pre elektroniku. Je tam ešte jedno čierne čudo, ale zatiaľ netuším, na čo slúži. Proste nikam nepasuje .

Pri kupovaní elektroniky som sa viac-menej držal doporučení p. Rezlera a tak som zvolil pre krídelká servá Dymond D60. Do trupu pre VOP a SOP pôjdu servá Dymond D47. Servá mi prišli za dané peniaze dostatočne kvalitné, čo mi potvrdilo viacero F3K pilotov. Na začiatku som chvíľku špekuloval nad tým, aké servá použiť, ale na webe som nenašiel jednoznačnú odpoveď. Väčšinou každý propaguje to svoje naj, tak som sa rozhodol pre spomenuté typy. Jednoducho v mojom prípade nemá zmysel dlho rozmýšľať nad vhodnosťou serv, keďže s F3K len začínam.

Prijímač si každý volí podľa svojich preferencií, t. j. podľa použitého ovládača (u mňa Hitec), s ohľadom na veľkosť a hmotnosť. Nemal by byť totiž ťažší než 8g. Ja som vybral prijímač Hitec Minima 6L. L značí, že tu chýba klasická umelohmotná krabička a elektronika je chránená len akýmsi „papierom“, resp. tenkým lexanom. Pôvodne som mal v pláne namontovať do lietadla telemetriu (rozumej výškomer), ale na to som zanevrel ihneď, ako som uvidel trup. Na mohutnejšie komponenty v trupe nie je miesto. Nehovoriac o tom, že najmenší/najľahší prijímač od Hitec s telemetriou má 15g, čo je oproti 4g prijímača Minima veľmi veľa.

Od doporučení som sa odklonil len výberom palubných akumulátorov. Väčšinou sa totiž lieta na 4-článok NiMH 360mAh. Ja som však chcel niečo modernejšie, rýchlo nabíjateľné články. Po dôkladnom premeraní a vážení som dospel k názoru, že by som mohol použiť nejaké LiPol-ky. Voľba padla na 2-článok 500mAh Reaction od spoločnosti Dynamite. V obchodoch sa predáva ako 1-článok pre mikrovrtuľníky, tak že sa nevyhnem výrobe vlastného akupacku. To však pre mňa nepredstavuje žiaden problém. So spájkovačkou sme dobrí kamaráti .

Čo si od LiPol-iek sľubujem? Kapacita oproti NiMH je skoro dvojnásobná pri približne rovnakej hmotnosti a rozmeroch. Nespornou výhodou je nabíjací prúd až 3C a vyššie napätie, t. j. vyšší výkon serv.

 2x Dymond D47 – menšie servá, 2x Dymond D60 – väčšie servá, akumulátory – už zletované a prijímač.

 

 

 

 

 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 3. 5. 2015, 16:47 | Prečítané: 8667x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 2
Zdravím, už byl Maat ve vzduchu? Jak jste vyřešil napájení? Také po něm pokukuji a to napájení mi vrtá hlavou nejvíc. Přeji pěkný den. Karel
Odpoveď | 2015-06-06 13:40:38
.:. Soaron
Zdravím. Žiaľ som ho ešte nestihol dokončiť, tak že až sa k nemu dostanem, budú ďalšie články. Elektriku už ale mám hotovú a je to riešené tak, ako popisujem v tejto časti seriálu t. j. LiPol 2S. Prijimač aj servá to zvládajú bez problémov.
Odpoveď | 2015-06-10 00:29:40
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50709.04 kb