Nad najčastejšími príčinami havárií RC modelov sa modelári zamýšľajú už dávno.
Stará múdrosť hovorí, že človek sa učí na vlastných chybách.
Faktom je, že vlastné chyby si človek zapamätá najlepšie.
Ale múdry človek sa dokáže učiť aj na chybách, ktoré urobili iní.
A tak, kolegovia - modelári, buďte múdri a učte sa trebárs aj na chybách našich.
autor: Janko O.
Za roky modelárčenia sme "absolvovali" nespočet havárií vlastných modelov a boli sme svedkami ďalšieho "nespočtu" havárií modelov iných modelárov. Niektoré sa skončili len drobnými škrabancami, ale boli aj tzv. "totálky", keď bolo už na prvý pohľad jasné, že model je neopraviteľný.
Je zaujímavé, že príčiny havárií leteckých RC modelov sú takmer tie isté, ako príčiny autohavárií v cestnej premávke: absolútne prevláda tzv. ľudský faktor, technické závady spôsobujú len niekoľko málo percent. Je zrejmé, že keď autu "zdochne" motor, spravidla to haváriou nekončí, keď sa to isté stane letiacemu modelu, pilot si nemôže byť istý, ako bude jeho "miláčik" vyzerať o niekoľko sekúnd neskôr. Cez to všetko, technické poruchy zavinia len veľmi málo prípadov.
Ešte stále je možné po havárii z úst modelára počuť ohromnú výhovorku: RUŠENIE. Áno, občas sa to stáva, ale najčastejšie je to len výhovorka a navyše súčasný masívny prechod modelárskych súprav do pásma 2,4 GHz rapídne znižuje aj túto pravdepodobnosť. Ale poďme vymenovať pravdepodobne najčastejšie príčiny havárií RC modelov, konkrétne lietadiel:
- Strata orientácie. Tu máme na mysli situáciu, keď si pilot nie je istý, v akej polohe sa model lietadla nachádza. Následkom toho často spanikári, urobí nesprávny zásah do riadenia a sám nechtiac zaviní pád modelu. S bratom Miroslavom sme sa na základe vlastných skúseností snažili odhadnúť, koľko percent havárií je takto spôsobených a došli sme k závratnému číslu: možno až 90 %. Inou otázkou je, čím je strata orientácie spôsobená? A tu sa dostávame k ďalším 90 percentám zavinenia a to je nesústredenosť. Poznáte to sami: skupinka "lietajúcich" modelárov, slovo dá slovo a keďže sa pri rozhovore patrí pozerať tomu druhému do očí ....
Aj rôzne výkriky typu: "Zohnite sa, lebo vás trafím", alebo "Teraz kolečká roztočím o strechu tvojho auta" vedia zaručene odpútať pozornosť ostatných modelárov od ich letiacich strojov.
Žiaľ, musíme priznať, že aj taká telemetria vie s pozornosťou pilota urobiť svoje (Miroslav vie, o čom hovorím). Magické, neustále sa meniace čísielká niekedy presvedčia pilotovu myseľ, že práve sem treba pozerať a nie sledovať ten nudný let. Škoda, že človek nedokáže po vzore chameleóna, jedným okom pozerať na displej a druhým sledovať model.
Svoju úlohu pri strate orientácie zohráva aj "nevylietanosť" alebo nedostatočný tréning. Jedno aj druhé sa dá aj v období nepriznivého počasia "liečiť" modelárskym simulátorom. Aj ten najjednoduchší (napr. FMS) dokáže budúceho pilota vycvičiť v smerovej orientácii pri lietaní od seba a k sebe. O tom, že nedostatok tréningu má neblahý vplyv na priestorovú orientáciu a s tým súvisiace letové zručnosti, svedčí aj môj poznatok ešte z čias služby v armáde: Protitankové riadené strely (PTŘS1) boli na cieľ navádzané ručne operátorom pomocou joysticku podobnému modelárskemu kniplu. Ak operátor nemohol napr. z dôvodu nemoci týždeň trénovať, nebol potom schopný cieľ zasiahnuť, ačkoľvek predtým zasiahol vždy. Podrobnejšie o tom pojednáva článok: Význam tréningu.
- Zlý odhad letovej situácie. Jedná sa o zlý odhad vzdialenosti modelu od neďalekého stromu, zlý odhad výšky nad prelietavanou prekážkou, zlý odhad (najčastejšie minimálnej) rýchlosti (človek by si niekedy prial, aby model štartoval a pristával ako Harier) atď.
- Nevhodné počasie. Páni (žiaľ nepoznám ani jednu ženu - modelárku), či sa nám to páči alebo nie, počasie je väčší pán ako my a v konečnom dôsledku často krát ono rozhodne, aký bude výsledok našeho lietania. Ísť lietať za každú cenu, znamená koledovať si o haváriu.
- Nevhodný letový priestor. Myslíme, že za Lakyho haváriu (ale aj Miškovu s Warhawkom), ktorá je popisovaná v článku "Čierny modelársky víkend", môže práve nevhodný letový priestor. Na blízke stromy si Laky sťažoval ešte pred haváriou. Potom, keď jeden modelom trafil, im nevedel prísť na meno.
Miroslavova a aj moja osobná skúsenosť potvrdzuje fakt, že pri lietaní v dobrom letovom priestore je pilot kľudný - v pohode a dokáže s modelom štartovať ale najmä pristávať s presnosťou jedného metra. Akonáhle ho znervózňujú stromy, nevhodný terén alebo nedisciplinovaní (nedajbože zlomyselní) diváci, jeho let je chaotický, plný chýb a nie je schopný pristáť ani na dráhe pre Boeing 747.
- Zlá viditeľnosť. Zlou viditeľnosťou myslíme hmlu alebo večerné stmievanie. Hmla je zákerná v tom, že sa zvykne vyskytovať v akýchsi "chuchvalcoch". Priestor, v ktorom ešte pred chvíľou bola viditeľnosť znesiteľná, sa zničoho nič zmení na "mliečnu dráhu". Spomínam na jesenné polietanie na letisku v Čeríne a tú paniku, ktorá ma pochytila, keď som (biely) model v hmle počul ale nevidel. Večerné stmievanie je nebezpečné tým, že prichádza veľmi pomaly a modelár, užívajúci si krásne letné podvečerné polietanie, zrazu svoj model nevidí a začne tvrdiť, že zákon by mal povinné osvetlenie predpisovať aj leteckým modelom.
Niektoré cenné poznatky a pripomienky sú aj v komentároch, takže stojí za to, prečítať si ich.
Hoci tento článok kladie dôraz na príčiny havárií spôsobené práve ľudským faktorom, skúsenosti posledných dní až mesiacov ukázali, že aj havárie spôsobená zlyhaním techniky sa rady "zviditelnia". Sú spomínané v článkoch:
- Príčina havárie Milanovej L-39-ky (Albatros)
- Najskôr s motorom, potom bez
Berme to ako ponaučenie, aby sme vhodnou konštrukciou, či usporiadaním modelu tieto havárie eliminovali.
A ako je spomínané v komentároch, predletová príprava by mohla mnohým problémom predísť.
Google Keywords Search:
příčiny havárií RC modelu, silniční provoz, lidský faktor, výmluva, rušení, ztráta orientace, zpanikařit, nesoustředěnost, nevylétanost, prostorová orientace, řízená střela, odhad vzdálenosti, letový prostor,