Vysielač Turnigy i10 s RF modulom FrSky – 2. časť

Minule sme popísali prvé úpravy vysielača Turnigy i10.

Pred sebou sme mali víziu týždňa dovolenky a víziu množstva pokroku pri prácach na „vložke“ vysielača, ktorému sme dali pracovné meno: Turnigy i10 + FrSky. Lenže ako hovorí stará múdrosť: „Ak chceš Boha rozosmiať, povedz mu o svojich plánoch.“

A tak Boh mal asi víziu, že nás (najlepšie) počas dovolenky „skosí“ chrípkou, či niečím podobným. A oboch naraz.

Ale aj napriek vysokým teplotám a neprestávajúcim úporným bolestiam hlavy sme predsa len na úprave vysielača trochu popracovali.

autor: Janko O.

 

Keďže mi zdravotný stav nedovolil (ono mi to skôr nedovolila manželka ) ísť „dole“ do mojej nevykúrenej dielničky brúsiť „vložku“, tak sme sa museli venovať veciam „hore“ - v teple vykúreného bytu.

Kniple vysielača Turnigy i10 boli na náš vkus trochu mäkké. Inak povedané, vratné pružiny kniplov boli trochu slabé. Trochu sa to zlepšilo pootáčaním na to určených skrutiek, ale nám to aj tak nestačilo. Riešením bola buď výmena pružín, alebo niečo „iné“.

Keďže sme žiadne silnejšie nemali, tak sme museli urobiť to „iné“. Tu nám prácu uľahčila samotná konštrukcia kniplov a tak stačilo pružinky na jednom konci „vysadiť“, povytiahnuť a „nasadiť“ na závit (očko), ktorý je bližšie k druhému koncu pružiny. „Špeciálne“ prípravky v podobe dlhého ozdobného špendlíka a háčika z kúska medeného drôtu sa osvedčili a išlo to ako po masle.

Detailnejší pohľad na povytiahnuté pružiny:

Ďalšou zo série potrebných úprav, bol držiak telemetrie, alebo lepšie povedané držiak mini-PéCéčka BenQ S6, ktorý zobrazuje telemetrické dáta a generuje informačné a varovné hlásenia.

Tu pre zmenu pomohli šuplíkové zásoby, keď držiak telemetrie ešte zo 6-kanálovej Futaby prešiel drobnými úpravami (vyvŕtanie niekoľkých otvorov a zmena uhlu ohnutia).

Jediným problémom bol niekoľkonásobný cyklus: namontovať, priložiť BenQa, zistiť správnosť uhlu ohnutia, odmontovať, prihnúť držiak, namontovať, ….....


 

Ďalším problémom, ktorý bolo treba vyriešiť, bola zmena rozloženia ovládacích prepínačov vysielača. O čo ide? Čo tým myslíme?

Problémom je, že obidvaja (mior aj ja, ale ja asi viac) sme silní (dominantní) praváci. Možno aj preto sme stúpenci Módu 2 na vysielačoch. Skrátka: pre model životne dôležité ovládacie prvky (krídelká, no najmä výškovku) MUSÍME riadiť pravou rukou. Nedokážem si predstaviť, že taký dôležitý ovládací prvok, ako je výškovka, riadim "grambľavou" ľavou rukou.

Čo sa týka prepínačov: pre mňa je neprípustné, že pustím knipel a pravou rukou prepínam nejaký prepínač. Taktiež je pre mňa rozptylujúce, keď riadim model a súčasne mám prsteníkom alebo malíčkom pravej ruky nahmatať (nebodaj prestať pozerať na model a „kuknúť“, kde ten prepínač je) nejaký prepínač a prepnúť ho. V každom prípade vtedy človek mierne pohne aj kniplom. Ja mám pocit istoty vtedy, keď najdôležitejšie funkcie modelu riadi pravá ruka a tá nie je ničím zaneprázdňovaná, ničím rozptylovaná, čiže okrem toho nerobí nič.

V mojom prípade: pravá ruka je tá citlivejšia, presnejšia, istejšia. Ľavá ruka je menej citlivá, menej presná, menej istá. A preto:

  • Krídelká a výškovku má riadiť samozrejme že ruka, ktorá je citlivejšia, presnejšia a istejšia. Tam predsa ide o presnosť, o milimetre.

  • Prepínače môže spokojne prepínať aj ľavá ruka. Tu taká presnosť nie je až taká potrebná.

Alebo inak:

  • Pravou rukou prepínam prepínače, ktoré sa prepínajú pred letom (štartom) alebo po skončení letu (po pristátí).

  • Ľavou rukou prepínam prepínače, ktoré sa prepínajú počas letu. Ten správny prepínač si vopred nahmatám a pripravím sa. Keď príde tá správna chvíľa, prepnem.

Prepínače sme si „reorganizovávali“ na všetkých vysielačoch, ktoré sme mali. Niekedy sa to muselo urobiť mechanicky – presadením prepínača na inú pozíciu. To preto, že staršie vysielače nemali možnosť (alebo len obmedzenú) „namapovať“ prepínače podľa ľubovôle.

Turnigy i10 síce umožňuje ľubovoľné namapovanie prepínačov, ale čo nám to je platné, keď výrobca ich z estetických aj iných dôvodov umiestnil symetricky: 4 naľavo, 4 napravo. A my by sme ich potrebovali nesymetricky: 6 naľavo a 2 napravo. V najhoršom 5 naľavo a 3 napravo.

A tak sme urobili kompromis: napravo sme nič neubrali (však by tam zostala diera) a naľavo sme jeden prepínač pridali. Nie je to ideálne riešenie, ale to už je údel kompromisov.

Napravo zostane:

  • Prepínač SW-G: Trainer (Učiteľ – Žiak).

  • Prepínač SW-H: blokovanie plynu.

  • Prepínač SW-E: zapínanie letového stabilizátora (u zalietaných - overených modelov)

  • Ostatné nie je ešte jasné, ale v budúcich modeloch by tam mohlo byť napr. zapínanie funkcie Governor – plyn. To je elektronický obvod, ktorý sníma otáčky motora a nastavuje ich podľa polohy plynu. Potom otáčky nie sú závislé od napätia batérie, ani od toho, či model stúpa alebo klesá.

Naľavo bude:

  • Prepínač SW-C: zapínanie letového stabilizátora (u nezalietaných - neoverených modelov, kde pilot musí byť v strehu).

  • Prepínač SW-A: (troj-polohový) prepínač letových režimov.

  • Prepínač SW-B: (dvoj-polohový) prepínač špeciálnych letových režimov.

  • Prepínač SW-D: zapínanie riadenia prednej podvozkovej nohy.

  • Prepínač SW-X (doplnený): zapínanie ďalších funkcií (zaťahovací podvozok a pod).

Samozrejme, že toto je len akýsi predbežný nástrel, hoci pevne podopretý skúsenosťami z predchádzajúcich vysielačov, v zmysle:

  • toto“ sa osvedčilo a rovnako to bude aj v i10-ke

  • hento“ sa mi u stávajúceho vysielača nepáči a v novom by to malo byť inak

Preto sú dvierka zmien stále otvorené, ale základná predstava je už hotová.


  

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 21. 2. 2015, 09:27 | Prečítané: 9757x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 14
.:. Edo BB
Pekné úpravy Janko O.

Z elektrikárskeho hľadiska by som sa (po vykonaných úpravach) obával "utopenej antény". Kovová základňa na BenQ (vzhľadom na blízkosť) musí negatívne vplývať na PSV vysielača a taktiež definuje nové "hluché" miesta. Najmä z ľavej strany bude príjem signálov (v tomo prípade) asi dosť tlmený.

Z ergonomického hľadiska - neviem čo hovorite na ovládanie potenciometrov VRA, VRB a VRC. Klasické poťáky sa ovládajú dvoma palcami, avšak v tomto prípade (vzhľadom na zakryté otočné gomgíky) sa takýto potenciometer ovláda asi len ukazovákom. Avšak predstava, že za plnej prevádzky dám dole ruku z knipla a ukázovákom šprtám v diere (na spôsom čistenia ucha) by ma určite vyviedla z miery.
Odpoveď | 2015-02-21 12:05:16
.:. J O.
Edo,
nenechaj sa pomýliť: všetko je trochu inak, ako sa na prvý pohľad javí.
Anténa bude umiestnená rovnako ako ju mám teraz na vysielači JR X-3810, tesne nad nápisom BENQ na (prvom, nie titulnom) obrázku v tomto článku: odkaz

A tie otočné potenciometre sú teraz v "zasunutom" stave. Zatlačením sa vysunú a dajú sa pohodlne pootáčať, tak ako to vidno na prvých troch obrázkoch tu: odkaz
Odpoveď | 2015-02-21 14:07:40
.:. Edo
Janko, ďakujem za vysvetlenie, však sa mi ani nechcelo veriť, že by techník tvojich kvalít (len tak, pre nič za nič) schovával anténu :-D

Ináč, ako sledujem tento seriál o TGYi10, tak si začínam uvedomovovať, že keď (v roku 2013) Čína vyrobila prvý Frsky Taranis, tak raketový nástup v počte predaných Taranov sa prejavil v oslabení predaja TGY9X. Ani ďalší následovník - TGY9XR tento trend nezvrátil. A asi preto (kôli klesajucej marži z predaja TGY) sa v Hobbykingu naštvali a vyrobili TGYi10, kde však už ľudom nedali na výber a natvrdo tam implementovali Flsky modul. Však už len (do oči bijúci) fakt, že na Hobbykingu v EU sklade človek nekúpi nič z výbavy Frsky hovorí o "ekonomickej" logike Hobbykingu. A nič nezávaží fakt, že od roku 2013 je Hobbyking (na ich miestnom fóre) neustále bombardovaný požiadavkami užívateľov o naskladnení Frsky technológie na EU sklad.

Výsledok je nepriamo viditeľný práve v tomto seriáli o TGYi10 - je to dobrá vysielačka, len ju treba dorobiť.
Odpoveď | 2015-02-21 16:28:51
.:. J O.
Oni (Turnigy) tam ten VF modul neimplementovali, pretože TGYi10 je (až na drobné len kozmetické úpravičky) "obšlahnutá" FlySky i10 (aj v návod TGYi10 je textovo rovnaký ako FlySky i10, dokonca "škriatok" niekde zabudol FlySky prepísať na Turnigy), kde je ten modul rovnako nevýmenný. Ale je možné, že aj o to im išlo.
Odpoveď | 2015-02-21 17:12:21
Tiež si myslím, že personifikovanie vysielačiek je vhodné. Upravil som si tak Turnigy 9XR. Okrem zobrazovania telemetrie na displeji som prehodil Stop plynu z Trenérom, tiež chcem mať "knipel" v pravej ruke. Lietam tieť Mode 2 a tento rok budem učiť malú lietať. Predstava držať pravou rukou trenéra a nedajbože rýchlo prehmatnúť na knipel ... brrrr... :D
Okrem toho som vyhodil jeden potenciometer P3 a nahradil ho trojpolohovým spínačom, ktorý spína tri logické spínače. Trojpolohový mi naľavo chýbal na letové režimy, či len klapky ...
Ešte nie som na konci. Len predstava presunutia potenciometrov na kraj na ovládanie jedným prstom musí ešte dozrieť :)
Odpoveď | 2015-02-23 11:32:14
.:. Luboš
Přeji hezký den. Mám problém s nastavením zámku plynu. Múže mě prosím někdo poradit jak nastavit zámek plynu a zhasínáni motoru. Néjak mě to nejde. Předem děkuji.
Luboš
Odpoveď | 2015-04-27 18:30:26
.:. J O.
Ahoj Luboš.
Keďže spomínaš zhasínanie motoru, tak predpokladám, že sa jedná o model so spalovacím motorom. S tými som skončil pred asi 30-timi rokmi, ale aspoň ťa skúsim nasmerovať.
Blokovanie (dúfam, že to je to, čo nazývaš "zámek plynu") plynu sa robí cez ikonku Throttle Down. Súčasne je tam k dispozícii aj nastavenie "voľnobehu" - Idle.
V návode je to na str. 29.
Odpoveď | 2015-05-01 18:26:01
.:. Ľuboš
Zdravim,mal by som jednu otazku dal my sa ten frsky modul zapojit tak aby zobrazoval telemetriu na display i10 tak ako to bolo na T9X ?
Odpoveď | 2015-09-26 12:08:47
.:. J O.
Bohužiaľ nie.
Softvér (firmvér) vysielača i10 nie je Open Source (pokiaľ viem) a tak nie je možné, aby ho niekto upravil tak, aby to bolo tak, ako spomínaš. A výrobca (tvorca pôvodného firmvéru) nad tým zrejme neuvažuje, keďže táto RC súprava má vlastnú telemetriu.
Odpoveď | 2015-09-27 08:52:06
.:. Lubos
Myslel som si,skoda ale nasiel som na nete aj prerabku na iny system tak mozno casom niekto veci znali dokaze prerobit aj software
Odpoveď | 2015-09-27 15:40:34
Prosím nevíte kde se dají sehnat náhradní díly pro tenhle vysílač???
Upadl mi konektor na poteciometru pro ovládání plynu. Na součástce je označení: HK-I10czc , ale nikde se mi ji nedaří sehnat. Jde o ten maličký "tišťák" na každém křížovém ovladači.
Nebo klidně kde sehnat celý kříž. ovladač.
Moc moc moc děkuji.
Odpoveď | 2015-12-05 14:34:54
Suhlasim s presnostou pravej ruky ale nesuhlasim aby kridelka a vyskovka boli na jednej packe pretoze ruka je aj tak nepresna a pohyb v jednej osi zasahuje do druhej. Tiez som zacinal tak liatat ale popri sutaziach F3F som sa naucil lietat na kridelka brzdy v pravo a smerovka vyskovka v lavo. Lahsie sa lieta aj termika ked clovek zbytocne nebalancuje kridelkami ale meni os ktoru potrebuje. Mozno mi poviete ze je to o zvyku. Nieje ! Viem doteraz lietat s oboma modmi a nemusim pritom ani rozmyslat. Staci ked mi majitel povie aky mod ma na modeli ;)
Odpoveď | 2017-09-28 21:47:15
VAZENÍ PRIATELIA, PORADTE AKO ZAPOJIť KLAPKY NA PRVY-PRAVY KRÍZOVY OVLADAĆ- MOD 1. UZ SA S TYM SLHO TRAPIM.VASIELAC TGY-I 10
Odpoveď | 2018-09-12 17:40:38
.:. J O.
Ešte by to chcelo upresniť, či sa jedná o čistý (nemotorový) vetroň, alebo elektro-vetroň, alebo iný motorový model.
Tiež je dôležité, či majú klapky chodiť nejako "špeciálne", alebo len tak "obyčajne".
Potom aj to, či sú servá klapiek umiestnené symetricky (servá "chodia" protismerne) alebo nesymetricky (servá "chodia" súhlasne).
Odpoveď | 2018-09-13 08:30:05
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 49833.96 kb