Neiskriace regulátory (Anti-spark ESC). Ako to funguje?

Veď to poznáte: pripojíte batériu k regulátoru a zaiskrí to. Niekedy to riadne „plesne“. Čím viac-článková batéria, tým silnejší je tento efekt.

Okrem toho, že sa človek niekedy až zľakne, tak to (elektrický výboj) devastuje povrch konektorov.

Existujú síce rôzne „udělátka“ na konektory, ale čoraz častejšie sa objavujú regulátory, ktoré už v sebe majú zabudovaný obvod, zamedzujúci iskreniu (Anti-spark circuit).

Zaujímalo nás, ako funguje.

autor: Janko O.

 

Začnime otázkou: prečo bežné regulátory pri pripojení batérie iskria?

Súčasťou každého „striedavého“ regulátora je kondenzátor, alebo rovno niekoľko kondenzátorov, pomerne vysokých kapacít (väčšinou N x 470μF). Čo tieto kondenzátory v regulátore robia a že to nemajú vôbec ľahké, je popísané v článku „Ťažký „život“ kondenzátorov v striedavých regulátoroch“. Je potrebné, aby tieto kondenzátory okrem požadovanej kapacity, mali aj čo najvyššiu kvalitu, aby boli LOW ESR, čiže aby mali čo najnižší stratový - sériový odpor Rs.

Lenže to, čo je výhodné počas prevádzky (vysoká kapacita, nízky Rs) je problém v prechodových javoch, čiže pri pripojení regulátora k batérii. Ide o to, že pripájame vybitý kvatitný kondenzátor (kondenzátory) ku kvalitnej batérii. V okamihu pripojenia tečie z batérie do kondenzátora nabíjací prúd, ktorého veľkosť (podľa pána Ohma) je úmerná pomeru napätia a odporu (I = U / R). Keďže kondenzátor/y v nezapojenom regulátore sú vybité, tak za „U“ môžeme považovať napätie batérie. Za „R“ môžeme pri zanedbaní určitých zjednodušení považovať súčet Ri (vnútorný odpor pohonnej batérie) a Rs (stratový – sériový odpor kondenzátora) R = Ri + Rs.

Problém je v tom, že všeobecnou snahou je, aby obidva tieto odpory boli čo najmenšie. Rs sme už spomínali a tak sa ešte pozrime na Ri. Tomu sme na našej web stránke venovali dostatok pozornosti v mnohých článkoch (napr. Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov a pod.). Keď to skrátime a zhrnieme, tak môžeme konštatovať, že Ri je tým menší, čím vyššia je kapacita batérie a čím vyššia je jej kvalita, čiže čím vyššie sú jej „Céčka“. A po vysokých Céčkach my modelári bažíme, ako by to bol modelársky svätý grál.

Aby sme mali predstavu, že aké nabíjacie prúdy tečú z batérie do regulátora (skôr jeho kondenzátora) v okamihu pripojenia, skúsme dosadiť nejaké hodnoty. Batéria (napr. 3300 mAh) nech je 6-článková, čiže napätie vyše 22 Voltov. Jej Ri je 6 x 3,7 = 22,2 miliOhmu. Rs kondenzátorov v regulátore bude mať podobnú hodnotu, uvažujme 30 miliOhmov. Keď to zrátame, dostaneme nabíjací prúd s hodnotou asi 400 Ampérov. Trvá síce len kratunko, ale aj tak stihne do konektora „vypáliť“ drobný kráter.

Ako je už v úvode spomínané, existujú rôzne „udělátka“, ktoré iskreniu pri pripojení zabraňujú. Skoro všetky sú založené na tom, že najprv je konektor regulátora ku konektoru batérie pripojený cez obmedzovací odpor (ktorý spôsobí pomalšie nabíjanie kondenzárora oveľa nižším prúdom) a až potom dôjde k priamemu prepojeniu regulátora a pohonnej batérie.

Jednotlivé vyhotovenia sa potom líšia aj činnosťou obsluhy:

  • tie lepšie (zložitejšie, drahšie) nevyžadujú žiadnu zmenu pri spájaní konektorov. Zasuňte a hotovo, Žiadna (alebo len veľmi malá) iskra.

  • tie jednoduchšie (lacnejšie) vyžadujú pri pripájaní určitú, hoci len jednoduchú „procedúru“. Najprv je treba dotknúť sa vývodu obmedzovacieho rezistora a až potom normálne zasunúť konektory do seba.

Fotografie sme čerpali a bližšie je k tejto problematike popísané na RC mánii vo vlákne Anti spark - konektory Jeti

Od istej doby však niektorí výrobcovia prichádzajú s regulátormi, ktoré hoci majú obyčajné konektory, tak iskrenie eliminujú sami, akosi „automaticky“. Ako fungujú? Ako je to vo vnútri riešené – zapojené?

Podstatné je to, že kondenzátory nie sú pripojené priamo na („vstupné“) prívody regulátora, ale cez špeciálny elektronický obvod. Ten kondenzátory nepripojí hneď pri spojení konektorov, ale o chvíľu neskôr. A navyše, nepripojí ich skokovo, ale plynule, aby sa kondenzátory nabíjali dlhší čas, ale podstatne nižším prúdom. Ako môže taký Anti-spark obvod vyzerať, ukazuje nasledujúca schéma:

Kondenzátor(y) Cr nie sú k napájaniu regulátora pripojené priamo, ale cez výkonový MOSFET tranzistor T1 (jeho súčasťou je aj na schéme znázornená substrátová dióda). Oneskorené a postupné plynulé otváranie tranzistora T1 (a tým postupné plynulé nabíjanie kondenzátora Cr) zabezpečuje časovací obvod R1 C1. Otváracie napätie tranzistora (Ugs) stúpa postupne. Po určitom čase je tranzistor otvorený naplno a kondenzátor Cr je vlastne napriamo pripojený k napájaniu. Zenerova dióda ZD nedovolí, aby napätie Ugs prekročilo nedovolenú hodnotu. Rezistory R2 a R3 slúžia len na vybitie kondenzátorov C1 a Cr po vypnutí regulátora.

Verím, že o pár rokov bude Anti-spark obvod súčasťou každého regulátora, alebo aspoň tých, na vyššie napätie (viac ako 3-článok LiPol).


 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 20. 12. 2021, 08:10 | Prečítané: 8035x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 7
Hm, takže se k Rs kondenzátoru přičte ještě Rdson toho FETu...
A jak to vlastně je u MOSFETu s opačným průtokem proudu, tedy když se kondenzátor má vysokým proudem vybíjet - tedy během jeho funkce při spínání reglu, ne jen při nabíjení?
Odpoveď | 2015-02-17 07:37:50
.:. J O.
Pomocou substrátovej diódy.
A navyše, MOSFET je pri malých napätiach Uds (je dané tou diódou) "obojsmerný".
Odpoveď | 2015-02-17 09:47:00
To by bylo zajímavé změřit o kolik se zhorší filtrační účinek toho kondíku... Jestli to není feature "na oko" ale jinak na zhoršení všeho ostatního...
Odpoveď | 2015-02-17 18:07:11
.:. J O.
Napadlo mi presne to isté.
Ak keby tam použili niekoľko rôzne rafinovane zapojených MOSFETOV, tak ich Rdson bude vždy väčší, ako kondik priletovaný napriamo.
2015-02-17 18:47:36
Nevýhoda je, že sa takto pridáva do regulátora ďalšia súčiastka ktorá môže zhorieť.

Pred pol týžnom mi zhorel YEP 120HV. Vyhoreli tranzistory pod kondenzátormi - predpokladám, že práve antispark obvod. A zobralo to so sebou celú elektroniku.
Odpoveď | 2015-03-01 16:45:37
No ja neviem až sa bojim kúpiť drahý regulátor s antisparkom (čím viac elektro dielov-tým viac možností poruchy) lebo nemám problém pri 6s bateriách použiť konektor s rezistorom a ú
plne v pohode.
Odpoveď | 2021-12-27 17:11:45
.:. J O
Pali, nezúfaj.
Ani ja nemám ani jeden model s regulátorom s Anti-Spark obvodom.
Dokonca na žiadnom modeli nemám ani len anti-spark rezistor.
Jediné takéto riešenie má starší brat Milan na svojom 4,2-metrovom Blaníkovi, lebo tam je to napájané z 9S batérie.
A to už plieska trochu priveľa.
Odpoveď | 2021-12-28 08:00:09
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50719.31 kb