Ak sa vám zdá, že sa „zakoktávame“, tak vedzte, že nie. Len máme radi, rôzne slovné „hríčky“.
Narážame na to, že je zvykom dávať si na začiatku nového roka rôzne „vznešené“ predsavzatia (čo všetko v novom roku urobíme, čo nové postavíme, ...).
A keďže s tým máme svoje (neblahé) skúsenosti, zásadne si žiadne predsavzatia nedávame.
Cez to všetko to vyzerá, že v tomto roku sa na modelárskych letiskách objavíme „v novom“.
Nemáme na mysli šaty, ale RC vysielač/e.
autor: Janko O.
Vlastne sa to začalo celkom nevinne a vy ste toho mohli byť svedkami:
Na začiatku tohto roku (4.1.2015) sme uverejnili článok „Pekná 10-kanálová RC súprava, ale (jedno veľké ALE)“. O pár dní neskôr sa táto RC súprava objavila v európskom sklade HobbyKingu a nám začal „v hlave vŕtať červík“.
Keď som pozrel na svoj staručký (ale stále spoľahlivý) vysielač JR X-3810, mal som pocit, že pozerám do modelárskeho dávnoveku. Oproti tomu je Turnigy i10 naozaj vysielačom „tretieho tisícročia“.
Stále nás ale trápilo to „veľké ALE“, čiže nevymeniteľný VF modul. My v našich modeloch používame FrSky prijímače a vo vysielačoch FrSky VF moduly. Dôvodom je sloboda rozhodovania v problematike telemetrie, z dôvodu otvoreného spätného komunikačného kanála. Našu PC Telemetriu sme si tak povediac „ušili na mieru“ a v žiadnom prípade nemienime ustúpiť z komfortu, ktorý nám ponúka (viď porovnanie):
Množstvo prenášaných informácií (až 18 hodnôt). Turnigy i10 má síce telemetriu, ale nie veľmi vydarenú: môže merať len (celkové) napätie (napr. pohonnej) batérie, teplotu, otáčky (opticky) a otáčky (magneticky). Koniec!
Žiadny prúd, žiadna spotrebovaná energia, žiadna výška, žiadna rýchlosť, žiadne napätie jednotlivých článkov (alebo aspoň najslabšieho článku), žiadne … O nejakom Umelom horizonte ani nehovoriac.
Zobrazenie nie je grafické, len numerické. Navyše malinkými písmenkami na displeji umiestnenom niekde pri bruchu pilota. Strašné! Naša telemetria zobrazuje namerané hodnoty graficky (väčšinou koláčovými grafmi) aj numericky, veľkým zobrazením (asi 5x väčším ako i10-ka) a zobrazovacia jednotka (BenQ S6) nie je umiestnená pri bruchu, ale oveľa vyššie - bližšie k zornému poľu pilota.
Na meranie každej veličiny i10-ka potrebuje samostatný prídavný modul (TGY-APD01, TGY-APD02, TGY-ATM01 a TGY-AVT01). Opäť musíme konštatovať: Strašné! Snažíme sa predstaviť si v našich modeloch telemetriu s 18-timi externými, do „série“ zapojenými krabičkami .
Čo teda robiť s týmto rozporom?
Vysielač ako taký a najmä jeho plne grafický, veľmi intuitívny softvér, na nás urobil vynikajúci dojem. Naproti tomu priam úbohá telemetria a navyše nutnosť v našich modeloch (ja ich mám 10, Miroslav ešte viac) vymeniť (FrSky) prijímače za prijímače FlySky.
A tak onen vyššie spomínaný „červík“ našepkával: čo tak do vysielača Turnigy i10 zabudovať vysielací modul FrSky?
Tak čo: budú sa "kamarátiť"?
No, „nasucho“ sa takéto rozhodnutia ťažko robia a tak sme sa s Miroslavom dohodli, že „na skúšku“ objednáme zatiaľ jednu súpravu Turnigy i10. O pár dní bola tu (v Banskej Bystrici) a bolo jasné, že sa jej hneď „za tepla“ pozrieme na črevá.
Zistili sme nasledovné:
VF modul FrSky sa dovnútra i10-ky asi nevojde, ale keďže na svoje vysielače používame pulty, tak by to nemal byť problém. Navyše je i10-ka o dosť plochšia a tak bude FrSky modul a ďalšia potrebná elektronika umiestnená v akejsi „vložke“ medzi spodkom vysielača a dnom pultu.
Z konektora určeného na prepojenie Učiteľ/Žiak je možné priamo odoberať signál PPM (8 kanálov), určeného ako modulácia FrSky modulu. Takže nie je nutné žiadne „prekódovávanie“.
Vo „vložke“ budú umiestnené aj ďalšie potrebné veci: držiak antény FrSky modulu, LEDka a tlačidlo FrSky modulu, elektronika automatického zapínania FrSky modulu (naraz s i10-kou), prevodník RS232/USB na prepojenie FrSky modulu a PC Telemetrie (BenQ S6), batéria (7,4V) na napájanie FrSky modulu, príslušný nabíjací konektor a signalizátor poklesu napätia tejto batérie.
Zdá sa vám to byť zložité? No, nie je to úplne jednoduché, ale „prekopať“ vyše 20 modelov na nové prijímače a ešte prísť o luxusnú telemetriu sa nám zdá byť zložitejšie, drahšie a celkovo horšie riešenie.
My sa do toho chceme pustiť a pre tých, ktorých RC súprava Turnigy i10 zaujala, z toho chceme urobiť reportáž - seriál. Nie preto, aby sme vás na takúto „premenu“ nalákali, ale preto aby ste mali možnosť čo najviac sa dozvedieť o tejto RC súprave. Pretože pri tejto „prestavbe“ chceme kadečo pomerať, otestovať, pozisťovať.
Pretože si myslíme, že hoci i10-ka nemá bohvie-akú telemetriu (pričom si treba uvedomiť, že to nemusí byť až taký problém, pretože nie každý ju chce v takej podobe ako my), tak cesta, ktorou sa vydali čínske firmy (FlySky, Turnigy, FrSky) je naozaj cestou do budúcnosti.