Predĺženie životnosti LiPol batérií - 1.časť

Táto téma už je na tejto Web stránke spomínaná v niekoľkých článkoch (napr. Vnútorný odpor LiPol batérií, Kapacita LiPol batérií, Využiteľná kapacita LiPol), ale vždy len po kúskoch.

Teraz by sme chceli, aby to bolo všetko na jednom mieste.

Teda presnejšie povedané, bude to v dvoch dieloch:

tento prvý - úvodný, to je skôr také "predvarenie" problematiky.

autor: Janko O.

 

 

Kedysi dávno, pred vyše 30-timi rokmi, elektropohon pre modely lietadiel prakticky neexistoval. Výkonné (komutátorové) motory k dispozícii boli, ale neexistovali zdroje, ktoré by pri nízkej hmotnosti, boli schopné dodávať pomerne vysoký prúd a mali aj primeranú kapacitu.

Keď sme s bratom Miroslavom pred vyše 12-timi rokmi obnovili našu "pretrhnutú" modelársku kariéru, bol to práve elektro-pohon, ktorý nás tak očaril. Našich milovaných Easy Starov sme poháňali NiMh 7-článkom 1100 mAh, ktorý bez problémov poskytoval potrebný prúd.

"Kráľom" medzi článkami bol (a zdá sa, že stále je) NiCd Sanyo-1700mAh-SCR, ktorého vnútorný odpor bol 4 miliOhmy. Problémom batérií typu NiCd a NiMh bola ich hmotnosť; pravdu povediac, bola "strašná". A tak si nepamätáme, že by v tej dobe "frčali" elektro-dúchadlové (EDF) modely, ktoré sú na pomer ťah/hmotnosť mimoriadne citlivé, napájané NiCd (NiMh) batériami.

A potom to prišlo: Niekde sme sa dočítali alebo začuli "tajomnú" skratku  LiPol. Pri rovnakej hmotnosti mali 2 až 2,5 násobne väčšiu kapacitu, alebo ak chcete, pri rovnakej kapacite boli 2 až 2,5 násobne ľahšie. Bežné "Céčka" sa vtedy pohybovali medzi 10 a 15, najväčší frajeri mali dokonca aj 20 . Ani nabíjače na LiPol batérie neboli úplne bežné a navyše "išli" chýry o vyhorených autách a bytoch pri nedodržaní zásad správneho zaobchádzania s týmito novinkami.

Niektorí modelári LiPolky velebili a vynášali do neba, iní ich zatracovali, a tvrdili, že sa radšej nemali ani objaviť. Boli aj takí, čo im predpovedali temnú budúcnosť a extrémom zrejme bol názor publikovaný na jednom veľmi známom modelárskom fóre: "Technológia LiPol je mŕtva". Tu sa opäť potvrdila ľudová múdrosť, že keď sa o niekom ešte za jeho života hovorí, že je mŕtvy, ten bude určite dlho žiť.

Aj ich cena bola na naše pomery závratná a s bratom sme si vravievali: "Až budeme veľkí, aj my si raz dáku LiPolku kúpime". Potom nám náš dobrý kamarát Ľubko V. (Lubak) povedal, že v Hong Kongu existuje firma, ktorá cez internet predáva a poštou posiela modelársky tovar. Vtedy sa volala United Hobbies (http://www.unitedhobbies.com), dnes Hobby City (http://www.hobbycity.com) alebo Hobby King (http://www.hobbyking.com). Ceny "kadečoho" ale hlavne LiPoliek tam boli a sú zlomkom cien slovenských alebo českých predajcov. A tak začala naša "LiPolková éra".

Dnes doma nemáme ani jednu modelársku batériu typu NiCd alebo NiMh, určenú na elektro-pohon (zato mám vyše 100 LiPoliek - poznámka Janka O.). Takéto batérie používame len na napájanie RC vysielača. Avšak LiPol batérie sa usilovne "tlačia" aj do týchto sfér.

Dokonca ani hviezda menom LiFePo A123 nezatienila brilantný jas LiPoliek. Pretože práve "LiPolkový" pomer kapacita/hmotnosť je pre NiCd, NiMh a aj LiFePo nedosiahnuteľnou metou. A súčasná G3 generácia LiPoliek so 4-násobnou životnosťou, až 5 (aj viac) Céčkovým nabíjacím a 45 až 90 Céčkovým vybíjacím prúdom zrejme definitívne "zostrelila" batérie A123 z modelárskeho neba.

V našich úvahách alebo výpočtoch sme predpokladali, že batérie majú stále také Céčka, ako je na nich napísané. Ale že to tak nie je, o tom pojednáva článok Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov. Aké Céčka vaše LiPol batérie skutočne majú môžete bez aj bez špeciálnych meracích prístrojov jednoducho zistiť, tak ako to popisuje článok Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov. Pre bežného modelára je toto zrejme najlacnejšia a najschodnejšia cesta, ako zistiť "kondíciu" pohonných batérií, ačkoľvek na našej Web stránke uvádzame aj návod na výrobu Merača vnútorného odporu LiPol batérií.

Pokračovanie->
 
 

Súvisiace články:

Predĺženie životnosti LiPol batérií - 2.časť

Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov

Zistenie skutočných Céčok batérie bez špeciálnych prístrojov

Zazimovanie (dlhodobé skladovanie) LiPol batérií

Zmena vnútorného odporu LiPol článkov pri zmene teploty
 

 

 

 

 

 

Google Keywords Search:

elektrické dmychadlo, provoz LiPol baterií, vnitřní odpor, skladování, pokles kapacity, nabíjení vyššími proudy, dlouhodobé zatěžování, maximální dovolený proud, nabíjecí, vybíjecí, inteligentní nabíječ, prodloužení životnosti, konzervační režim

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 14. 12. 2021, 08:05 | Prečítané: 22991x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 1
.:. B-O | mail
Trochu by som sa tých LiFe článkov zastal, lietal som s nimi zopár rokov, nie sú síce tak ľahké, ako LiPol, ale na druhej strane sú fakt robustné, čo sa týka zachádzania s nimi, nie sú také citlivky ako LiPol. Povedal by som, že ideál na rekreačné lietanie.;-)
Odpoveď | 2021-12-19 16:50:11
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 40256.05 kb