Aby nedošlo k nedorozumeniu: pojmom vodník mám na mysli model (lietadla), ktorý na štart a pristátie využíva vodnú hladinu.
A Šalková, to je obec asi 4 km východne od Banskej Bystrice.
Pred niekoľkými rokmi tu bola postavená hrádza (a malá vodná elektráreň), ktorá spôsobila, že tok rieky Hron sa tu spomalil a skľudnil a vznikla pre lodných a „plavákových“ leteckých modelárov zaujímavá vodná plocha.
pripravil: Janko O.
Ešte na začiatku leta som hľadal vhodné svahy, ktoré by umožňovali lietať s vetroňmi aj pri severnom, či severo-západnom prúdení. A zavítal som aj do obce Šalková.
Žiaľ, vhodný svah som tu síce nenašiel, ale objavil som niečo, čo tu ešte pri mojej poslednej návšteve nebolo: vodnú plochu pre milanove „vodné delo“. A nie len to. Myslel som si, že okolie by bolo vhodné aj pre lietanie s „vodníkmi“. Ale chcel som poznať aj názor môjho mladšieho brata Miroslava (mior). A tak keď začiatkom septembra (září) Miroslav prišiel vo BB, vybrali sme sa v jeden podvečer aj do Šalkovej. A Miroslav bol nadšený.
Značka ukazuje predpokladanú polohu pilota na vyvýšenom severnom brehu. Z jednej strany vodná hladina, z druhej strany lúky.
Ale po poriadku. Vodníka (lietadlo s plavákmi) som mal (teraz ho má Miroslav) už pred vyše 25 rokmi. Vtedy poletoval v Liptovskom Mikuláši, alebo na Ružinej. Avšak po mojom presťahovaní späť do Banskej Bystrice som zistil, že vhodnú plochu pre vodníka tu nemám. Zvolenská priehrada sa mi zdala byť ďaleko a nie veľmi vhodná, ale čo horšie, považujem ju za nebezpečnú.
A tak, hoci sa mi lietanie s vodníkmi - obzvlášť štarty a prístátia veľmi páčia, nechal som si zajsť chute a vodníka som dal Miroslavovi do Nového Mesta nad Váhom. Obzvlášť bolestné to pre mňa bolo, keď Miroslav spomínal, ako si parádne zalietal na Zelenej vode so svojim bývalým modelom Icon A5 alebo so svojim súčasným vodníkom – Skipperom.
Keď sme tak vodnú plochu v Šalkovej všemožne obzerali z jednej strany a potom z druhej, prišiel k nám správca hrádze. Priznali sme farbu aj to, čo sme zač a aké máme zámery a očakávali, že nás poženie svinským krokom. Ale nestalo sa. Naopak, pán Ivanič nám dal číslo na mobil (aj my jemu) a povedal, že sme kedykoľvek vítaní. My sme prisľúbili dodržiavanie čistoty, poriadku a zásad bezpečnosti. Napokon prezradil, že on sám a dokonca aj majiteľ tohto diela je stúpencom modelárskych vodných športov a propagátorom takýchto oddychových aktivít v okolí hrádze Šalková.
Dnes (nedeľa 28.9.2014) som bol čo-to okolo hrádze pofotiť, aby mali aj ostatní predstavu, ako to tam vyzerá.
Pohľad na juhovýchod zo severného vyvýšeného brehu. Podľa nás, toto je ideálna pozícia pre pilota.
Pohľad na sever z južného brehu. Toto je miesto vhodné skôr na riadenie loďky. Dôležité: slnko svieti od chrbta.
Po vyštartovaní z vody by bolo vhodné lietať v tomto priestore - vzdialenejšom od obce. Pilot stojí na vyvýšenom severnom brehu, vodnú plochu má za chrbtom. Dôležité: slnko opäť svieti od chrbta.
Šírka vodnej plochy asi 50 metrov, dĺžka (po "zákrutu") asi 400 až 500 metrov.
Pohľad od hrádze. Myslím, že dĺžka vodnej plochy je viac ako dostačujúca.
Cez to všetko, väčšina "vodníkov" by pohodlne odštartovala aj naprieč.