Keď som raz podvečer (niekedy pred šiestimi rokmi) bol na Ďateline overovať upravené osvetlenie a vymenený motor na vetroni Harmony (rozpätie 278 cm), jeden (mne do tej doby neznámy) kolega - modelár skonštatoval: „Máte to pekne nasvietené.“
Aby som mu vyvrátil pocit, že to je len frajerina, tak som odpovedal: „Viete, my starší: čím slabší zrak, tým silnejšie svetlá.“
autor: Janko O.
Už dávnejšie sme s Miroslavom (mior) konštatovali, že časom asi na všetkých našich modeloch bude dobré mať (pozičné - orientačné) osvetlenie. Nie preto, aby sme ohurovali prítomných, ale preto, aby sme modely lepšie videli. Ak teraz niekto prevracia oči alebo ohŕňa nos, tak odpoviem len: „Kto neskúsil, ten nevie.“
Dôvod? Jednak máme svoj vek (a tomu zodpovedajúci zrak) a hlavne: najradšej lietavame podvečer a končievame neskoro za súmraku. A vtedy je neosvetlený model vidieť veľmi zle. Kdežto osvetlený, to je iné kafe.
Osvetlenie – čoby parádu sme na našich modeloch nemali nikdy. V ranných dobách našej telemetrie sme osvetlenie používali na signalizáciu stavu vybitia pohonnej batérie. Potom sme prešli na „rádiovú“ telemetriu a svetielka z našich modelov zmizli. A teraz sa zase začínajú pomaly objavovať. Ale z celkom iných dôvodov.
Keďže vetroň Harmony (prezývaný Stratos) je používaný hlavne na výškové lety (keď sa v ten podvečer - pred tromi rokmi už dosť zotmelo, "dal" som 500 metrovú výšku nad Sásovou, aby aj títo ľudia mali dáke UFO), tak bolo zrejmé, že len tak nejaké „svetielka“ stačiť nebudú. Už pred časom Miroslav na Ebayi kúpil okrem troj-wattových aj 10 Wattové LEDky, ktoré by boli na tento účel vhodné. Lenže tu sa vyskytol iný problém: takáto LEDka sa v skutočnosti skladá z deviatich menších LEDiek, ktoré sú interne zapojené sério-paralelne (tzv. „do matice“ 3x3).
Tu krásne vidno vnútornú štruktúru 10W LEDky, ktorá sa skladá z matice (3x3) slabších LEDiek.
Z tohto dôvodu napätie, pri ktorom 10 Wattová LEDka naozaj „dáva“ 10W, je asi 11,5 Voltu. Lenže Harmony je napájaný 2-článkom LiPol (2S3P), ktorého napätie (7,4V) nedokáže 10W LEDku rozsvietiť. Čo s tým?
Pôvodne sme chceli na tento účel použiť tzv. High Voltage UBEC s výstupným napätím 12V. Hoci HobbyKing deklaruje, že rozsah vstupného napätia takéhoto UBECu je 7.2V-21V (2-5S Lipoly), ukázalo sa, že „zázraky sa nedejú“. Je to obyčajný „step down“ menič, ktorý vie napätie len znižovať a tak z napätia 2-článku LiPol (7,4V) nikdy 12 Voltov neurobí.
Potom sme uvažovali nad použitím meničov firmy Traco Power, ale tam by bolo zase nutné použiť tzv. Super-kapacitor (rádovo Farady), aby aj pomerne „slabý“ menič dokázal v impulze poskytnúť prúd takmer 1A. Navyše sa zjavovali aj ďalšie problémy.
A tak nakoniec bolo použité nasledujúce zapojenie s „nábojovou pumpou“:
Mikrokontrolér (PIC12F629) na svojom výstupe dáva inverzné impulzy šírky asi 50 ms s periódou 950 ms. Tie otvárajú tranzistor T1, ktorý „rozsvecuje“ 3-Wattové LEDky na koncoch krídiel – LED1 a LED2. Počas 950 ms pauzy sa cez diódu D3 a rezistor R6 nabíja kondenzátor C2 (časť tohto prúd dokonca predlžuje svit LEDiek LED1 a LED2). Pri ďalšom impulze (50 ms) sa opäť otvorí tranzistor T1 a pripojí tak mínusový vývod kondenzátora C2 k plusovému vývodu LiPol batérie (napr. 8,3 Voltu). Tak na plusovom vývode kondenzátora C2 je v skutočnosti takmer dvojnásobok napätia LiPol batérie (súčet napätia LiPol a napätia na C2). Preto je dokonca nutný obmedzovací rezistor R5, ktorý zabráni preťaženiu 10 Wattovej LEDky.
Avšak rozmiestnenie LEDiek - po jednej 3W na každom krídle a jedna 10W na spodku trupu, sa pri dávnejších praktických „podvečerných“ skúškach ukázalo ako nevhodné. Pri štarte - vzďaľovaní sa modelu, ale najmä pri pristávaní – priblížení, nebolo svetlá a teda ani model takmer vôbec vidieť. A tak som použil tzv. „Miroslavovo“ riešenie, keď na krídlach nie je jedna, ale dvojica rovnakých LEDiek, pričom jedna „mieri“ 45 stupňov dopredu a druhá 45 stupňov dozadu (zapojené môžu byť paralelne alebo sériovo, ako v tomto prípade). Ako to vyzerá, je ukázané na obrázku:
Tzv. "Hypervingleta" bola tvarovaná tak, aby bola v optickom zákryte s (normálnou) vingletou.
Samozrejme bolo treba upraviť aj ich zapojenie. Pôvodne LEDky rôznych farieb (ľavé krídlo červená, pravé krídlo zelená) boli nahradené jednou farbou: červenou. Dôvodom je to, že ich (priepustné) napätie Uf je z LEDiek, ktoré som mal k dispozícii, najnižšie: 2,7 Voltu. Pri použití iných farieb by LEDky pri vybitejšej batérii nemali dostatočné napätie a teda by začali výrazne slabšie svietiť.
Elektronika osvetlenia bola realizovaná na doštičke univerzálneho plošného spoja, ktorá bola umiestnená v trupe pod krídlom, takmer v ťažisku modelu:
Kondenzátor C2, zložený z dvoch paralelne spojených 4700uF/10V, je prilepený zospodu plošáčika a to celé je prilepené o chladič 10 Wattovej LEDky.
V trupe vetroňa je toho dosť (nie že by sa tam ešte niečo, čo pripravujeme, nevošlo ) a nevdojak som si uvedomil, že každá tá krabička či „modul“ obsahuje nejaký mikrokontrolér, či procesor - ako sa zvykne ľudovo hovoriť. Až je v súčasnosti vo vetroni 8 procesorov:
Nie že by ostatné moje modely boli na tom oveľa lepšie, keďže v súčasnosti mám v každom (letuschopnom) modeli aj stabilizačnú jednotku AssOrx. A tak v každom modeli, ktorý nie je vybavený samostatnou osvetľovacou jednotkou, je 7 procesorov.
Na obrázku vidno aj predpripravený konektor, pomocou ktorého bude možné diaľkovo (za letu) ovládať, či meniť mód činnosti (pozičného - orientačného) osvetlenia.
Že sa oplatí mať predpripravené niektoré veci, o tom svedčí spôsob, akým som priviedol napájanie pre LEDky v krídlach. Krídlo modelu Harmony je delené na tri časti (ľavá časť, centroplán a pravá časť) a ich vzájomné prepojenie sme už dávnejšie realizovali pomocou USB konektorov.
A keďže servu stačia tri vývody a USB konektor ich má štyri, ten zvyšný (štvrtý) som už vtedy predsa len priviedol až k servu a tam „trčal“ nevyužitý až doteraz. A až po rokoch prišla jeho chvíľa, keď bol teraz použitý na prívod k LEDkám v krídlach.