Teplota povrchu v závislosti od farby modelu

Ešte niekedy pred tromi rokmi prebehla na RC mánii vášnivá diskusia vo vlákne s názvom „Jak spadnout na Futabu.“ Jadrom problému bola skutočnosť, že niektoré prijímače tejto značky ťažko znášajú teploty nad 50 °C.

A najväčšie vášne sa rozpútali v polemike o tom, za akých podmienok môže palubná inštalácia takúto teplotu dosiahnuť. A je samozrejmé, že v letnom počasí tu významnú rolu hrá farba povrchu modelu.

A keďže v záplave jalových akademických (skôr jalových ako akademických) prekáračiek bolo ťažké nájsť hodnotné informácie, rozhodli sme sa, že si aspoň niečo zmeriame radšej sami.

autor: Janko O.

 

Link na vlákno Jak spadnout na Futabu na RC mánii.
 

Hneď na začiatku musíme uviesť, že v lete roku 2014 nájsť naozajstný letný deň nebolo vôbec jednoduché. Tu (v Banskej Bystrici) poobede slnko svietilo málokedy a keď áno, tak som nebol doma, alebo som mal rozrobenú urgentnú (neprerušiteľnú) prácu okolo domu.

A tak som meranie realizoval v taký nie úplne typický letný deň: slnko síce svietilo, ale cez také riedke mraky, ktoré ja nazývam „záclony“. Aj vonkajšia teplota bola len 25 °C. Takže výsledky merania povrchovej teploty modelu sú skôr informatívne a je zrejmé, že za podmienok pravého horúceho leta by boli namerané hodnoty ešte o "niečo" vyššie.

Spomedzi svojich modelov som vybral také, ktorých farby boli v čo najširšom spektre, ale pokiaľ možno rovnakého materiálu. A tak padla voľba na poťahy nažehlovacou fóliou týchto farieb: biela, oranžová (signálna), tmavomodrá metalíza. Čierna sa vyskytla na kabíne vetroňa Harmony.

Na meranie som použil bezkontaktný teplomer, ktorého presnosť je na informatívne merania viac ako dostačujúca.

 Povrchová teplota čiernej časti trupu - kabíny.

Povrchová teplota len pár centimetrov vzdialenej bielej časti trupu (merané krátko po sebe). 

Keďže sa intenzita slnečného žiarenia dosť menila v závislosti od hustoty „záclon“, bolo jasné, že hodnoty teplôt zachytené na fotografiách sú nepoužiteľné, pretože v priebehu fotografovania (a hlavne jeho prípravy) slnko raz pálilo viac, inokedy menej. Preto som nechal testované povrchy na slnku minimálne pol hodinu a potom som čo najrýchlejšie (aby sa teplota nestihla zmeniť) zmeral teplotu jednotlivých povrchov:

  •  Biely         31,6 °C
  •  Oranžový   35,4 °C
  •  Modrý       41,6 °C
  •  Čierny       49,0 °C

Hoci biely poťah dosahoval teplotu 31,6 °C, tak tmavočervený krúžok na ňom mal už 38,6 °C.

Teplota kabíny (čierna) zvonku a zvnútra bola prakticky rovnaká. Servá a ostatná palubná inštalácia v trupe vetroňa Harmony mala teplotu okolo 40 °C.

Je fakt, že trup bol dobre vetraný (dokonca chýba motor, ktorý som asi týždeň pred tým spálil) a neboli založené ani batérie.

Avšak za podmienok plného slnečného žiarenia, trupu „napechovaného“ batériami (3 ks dvajčlánky 1300 mAh), kúriaceho motora a regulátora by teplota vo vnútri trupu za určitých okolností mohla byť neprijateľne vysoká.


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 7. 8. 2017, 18:20 | Prečítané: 2089x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 27769.36 kb