Milanovo (vodné) „delo“

Výrazom „delo“ mám na mysli model naozaj mimoriadnych vlastností. A keď k tomu doplním slovíčko „vodné“, je jasné, že sa jedná o rýchlostný čln.

Niekde na internete sme našli konštatovanie, že Traxxas Spartan je najrýchlejší komerčný model lode.

Naše doterajšie skúsenosti s modelmi lodí boli také, že po nejakom čase (pomerne pomalej) nudnej plavby na plný plyn nás to prestalo baviť.

Ale so Spartanom sme tú nudu rýchlo „rozchodili“.

autor: Janko O.

 

Keďže náš najstarší brat Milan má chatu pri vodnej nádrži Ružiná (pri Lučenci), tak zatúžil „zašantiť“ si nie len vo vzduchu, ale aj na vode. A keďže on nie je žiadny „trochár“, tak si v modelárskej predajni u Mirka Poliačika vo Zvolene kúpil „loďku“.

Aspoň tak mi to povedal do telefónu: „Kúpil som loďku.“

V duchu vyššie spomínaných skúseností s modelmi lodí som pomerne otrávene odpovedal: „A načo ti to bude, taká blbosť?“ Pričom sa mi v duchu premietali spomienky z našich ranných modelárskych čias, keď model loďky - Melodie plával po hladine takou „závratnou“ rýchlosťou, že aj nafetovaná žubrienka (po česky pulec) by ju predbehla.

Ten zelený žabiak vzadu nie je súčasťou balenia. To je len jedna z manželkiných solárno-svietiacich záhradných "zrúd".

Potom ale začal Milan „pritvrdzovať“: „Má to vodou chladený regulátor aj motor." To som už začal strihať ušami, ale aby som zachoval ležérny tón a zdanlivý nezáujem, tak som radoby vtipne utrúsil: „Keď sa to prevráti, tak budeš mať vodou chladený aj prijímač.“ Ale Milan pokračoval vo vymenúvaní parametrov a vlastností a ja som pochopil, že toto nebude len také „pľuvátko“, na aké som sa doteraz zmohol vo svojich spomienkach. No a na záver povedal: „Idem to TERAZ odskúšať na Ružinú. Ďuri (náš bratranec spomínaný tu, čoby podpredseda Telekomunikačného úradu) už tam je. Ideš so mnou?“ Ešte stále s predstieranou ľahostajnosťou som odvetil: „Keď myslíš“, ale ručička môjho adrenalínomera klepala o hornú zarážku. Moje druhé ja zavelilo: „Toto musíš vidieť!“

Pre lepšiu predstavu o rozmeroch člna môže poslúžiť "dvojmiestna" záhradná plastová lavička.

Už rozmery samotnej krabice v Milanovom aute naznačovali, že to nebude žiadny „krpec“.

No, 110 cm (nie krabica, ale model) naozaj nie je málo. Ale to ešte nič nehovorí o samotnej konštrukcii, vyhotovení, vlastnostiach, výkonoch … A keď to Milan „vybalil“, padla mi sánka.

No a namiesto „kecov“ teraz viac povedia fotografie:

 Zadná časť člna. Nastavením polohy nerezových stabilizačných plôšok je možné rýchlostné vlastnosti člna vyladiť k dokonalosti.


 Veľmi dômyselné rozloženie pohonnej jednotky má za následok, že čln sa po prevrátení (o čo pri zbesilej jazde nie je núdza) väčšinou opäť vráti do správnej polohy. 

To, že RC prijímač, regulátor (Castle, ale nie ten vtierka ) a motor sú vodotesné, hádam ani netreba zdôrazňovať. Navyše v prednej časti člna je polystyrénová vložka, ktorá spôsobuje, že čln je nepotopiteľný (ale to sa hovorilo aj o Titaniku ).

Na obrázku sú "slabšie" NiMH batérie, ktoré sú súčasťou balenia. Ale Milan kúpil aj "tuningové" LiPolky (2ks 5000mAh 3S do série, čiže 6S), s ktorými má čln dvojnásobný výkon (tipujem okolo 2kW). 


Výrobca (firma Traxxas) k člnu dodáva aj praktický, rýchlo zložiteľný a rozložiteľný pevný plastový stojan. 


Model je ovládaný príjemným "pištoľovým" ovládačom, ktorý umožňuje rôzne nastavenia, ale aj pripojenie grafickej farebnej telemetrie z iPhonu alebo iPadu.

S pribalenými NiMh batériami (2ks 7 článok 3000mAh do série) model dosahuje rýchlosť aj 50 km/h (30mph) (to sme si trúfli všetci traja: Milan, Ďuri aj ja). S LiPolkami (2ks 3S 5000mAh do série) však viac ako 80 km/h (50 mph).

Pravdou však je, že v tejto konštalácii sa dosiaľ nikto z nás neodvážil stlačiť plyn úplne naplno .

Prečo? Nuž preto, lebo je to naozaj delo.

Na YouTube je možné (po zadaní Traxxas Spartan) nájsť viacero názorných videí (najviac odvážne bolo asi toto).
 








 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 28. 7. 2014, 16:42 | Prečítané: 9170x | Kategórie: Denník | Napísal: admin |
Komentáre: 3
.:. LQd | mail
Peknááá. Mať tak chatu pri vode...
Odpoveď | 2014-08-06 11:17:34
Janko tento článok ma tak inšpiroval, že som nevydržal a keď už týždeň pršalo a fúkalo zohnal som si menšieho brata-rýchločln s chladeným motorom a rýchlosť do 25 km/hod
odkaz
možeme sa stretnúť pri vode a porovnať ?:-)
Odpoveď | 2014-08-20 13:20:17
.:. J.O.
Pali,
to bude dosť problém. Čln nie je môj, ale môjho staršieho brata Milana. A ten ho má na chate na Ružinej.
Cez to všetko si myslím, že to porovnanie by vyšlo jednoznačne: ten čln pri (skoro) plnej rýchlosti po vode naozaj kĺže: vo vode je len zadných 5cm trupu s vrtuľou a kormidlom. Zvyšok je nad vodou a pri každom pridaní plynu má zadok tendenciu predbehnúť predok (ten sa začne dvíhať).
Odpoveď | 2014-08-22 08:59:55
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50029.16 kb