Niekto môže vyčítavo povedať: „Čo to má spoločné s modelárstvom?“
A má pravdu.
Pravdu povediac, zdanlivo nič, alebo len málo, ale ako sa hovorí: „Niekedy (niekomu) sa to môže hodiť.“
Skrátka, dá sa využiť merač vnútorného odporu MODELÁRSKYCH LiPol batérií na meranie vnútorného odporu NEMODELÁRSKYCH olovených akumulátorov?
autor: Janko O.
Musím sa priznať, že mňa na myšlienku „využiť merač vnútorného odporu modelárskych LiPol batérií na meranie vnútorného odporu nemodelárskych olovených akumulátorov“ priviedol môj domáci solárny fotovolt(a)ický systém. Slnečnú energiu, premenenú na energiu elektrickú, „skladujem“ (momentálne) v deviatich olovených (už dosť „vybehaných“) olovených štartovacích batériách, ktorých súhrnná (teoretická) kapacita je asi 1000 Ah.
Prečo ju skladujem? Nuž preto, lebo (slnečnej) energie je najviac cez deň, keď som v práci a ako naschvál je vtedy spotreba domu najmenšia. A tak si ju musím „odložiť“ na večer (na napájanie osvetlenia v celom dome + TV a pod.), keď už ale slnko nesvieti.
A keďže je v letných dňoch energie akosi „nazvyš“ (teoretický maximálny výkon môjho solárneho fotovolt(a)ického systému je 975 W), „priživujem“ ňou chladničku, bojler na teplú vodu, čerpadlá na polievanie záhrady, ale aj MODELÁRSKE veci. Samozrejme, že ňou napájam moje dva štvorité nabíjače LiPol batérií, ale aj stojanovú vŕtačku, elektrickú pílku, či brúsku (pri úpravách Oscara). Na premenu jednosmerného napätia (z batérií) na potrebných striedavých 230 Voltov, používam (podľa potreby) dva 1500 W meniče (ale väčšinou beží len jeden).
Keď to pri poslednej návšteve videl Miroslav, povedal: „Ty si na svoje modely smelo môžeš napísať:
SOLAR POWERED.“
No nenapíšem, hoci v konečnom dôsledku je to vlastne pravda.
Ale poďme k tomu využitiu merača vnútorného odporu.
Ako som spomenul, používam batérie už trochu „vybehané“ (ktoré som (väčšinou zadarmo) kadekde „pozháňal“). Ale otázkou je, do akej miery sú vybehané a do akej miery sú použiteľné? Odpoveďou na to je ich skutočná kapacita a ich vnútorný odpor. Kapacitu každej batérie som zistil kapacitnou skúškou, keď plne nabitú batériu som cez náš obľúbený (modelársky) Watt's Up nechal vybiť do záťaže (1,1 Ohmu). Keď napätie kleslo na 10,5 V, tak odobratý náboj na Watt's Up-e udával skutočnú (mnou využiteľnú) kapacitu batérie.
Horšie to ale bolo s meraním vnútorného odporu. Na internete je spústa špeciálnych meračov, určených na tento účel, avšak aj ich cena je „špeciálna“. A tak mi napadlo použiť „náš“ merač vnútorného odporu LiPol batérií.
Len tak „hneď“ - bez úprav to nešlo: súčasné olovené akumulátory nemajú servisný konektor (nemajú vyvedené ani napätie jednotlivých článkov) a aj keby, tak napätia ich článkov sa nezhodujú s napätím LiPol článkov a merač by hlásil chybu.
Ale nejak som si pomôcť musel. A tak som merač trochu oklamal a napätia jednotlivých článkov som „nasimuloval“ odporovým deličom:
Rezistory sú "šuplíkového" pôvodu. Konkrétne tieto sú sovietske, presné 120 Ohm (nie je podmienkou).
Vnútorné odpory "jednotlivých článkov" (A, B, C) sú nezmysel. Podstatný je údaj sumárneho vnútorného odporu:
„Špeciálne“ merače na internete (na videách na YouTube) bežným oloveným auto-batériám namerali vnútorný odpor medzi 10 a 20 miliOhm (podľa kapacity a stavu akumulátora). No a ako vidno, rovnako meral aj ten „náš“.
Samozrejme, hodnota „Céčok“ je nepravdivá, lebo na našom merači je možné nastaviť maximálnu hodnotu kapacity len 12,75 Ah. Ale aj keby sa to dalo, tak zistíme, že modelárske LiPol batérie majú Céčka oveľa vyššie, ako olovené auto-batérie.
Aby merač meral len vnútorný odpor akumulátora a nie odpor prívodných vodičov, je treba ho zapojiť „štvor-vodičovo“:
Ak je akumulátor naozaj veľmi „vybehaný“, merač môže napísať aj toto:
Takým akumulátorom svoje auto isto nenaštartujete. Je zrejmé, že čím nižší vnútorný odpor akumulátor má, tým vyššie (štartovacie) prúdy môže dodávať.
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)