Každý modelár má celkom pochopiteľnú snahu zaistiť svojim modelom dlhý život, ak nie priam nesmrteľnosť. Je schopný čohokoľvek, len aby jeho model(y) nehavaroval(i).
Dokonca sa uchyluje k mágii, či bosoráctvu.
Do tejto kategórie patrí akýsi nepísaný zoznam činností, ktoré modelár MUSÍ, či naopak NESMIE robiť, aby toto fluidum malo blahodárny vplyv na jeho model(y).
A hoci je to zoznam nepísaný, my sa pokúsime spísať niektoré modelárske povery (ktoré bohužiaľ ale fungujú).
pripravil: Janko O.
Nefotiť model, ktorý ešte neletel
Legenda: Túto poveru priviedol náš kamarát Mirko Čamaj až do stavu Ad absurdum, keď na akejsi modelárskej akcii nechcel dovoliť istej panej, aby si vyfotila jeho model. A keďže bola neodbytná, Mirko pohrozil, že ak neprestane, tak sa jej pokazí fotoaparát. Pani nedbala a cvakla.
Po chvíli prišla rozhorčená s otázkou: „Čo ste to urobili, mne sa pokazil fotoaparát?“
Nehovoriť: „Posledný let, posledná batéria, posledné ...“
Legenda: Dotyčné subjekty to môžu vziať doslovne a pre model to často býva naozaj jeho posledný let.
Nepozývať na zálet nového modelu „verejnosť“
Legenda: Toto možno ani nieje povera, ale skôr dobrá rada. Nový (nezalietaný) model je problémom sám osebe. Ak sa k tomu pridá nervozita pilota, násobená snahou „nezhovadiť“ sa pred (okolo sa motajúcimi) prítomnými, tak na prúser je zarobené.
Rada "nepozývať verejnosť na lietanie" často platí aj pre staré osvedčené modely. Moja štatistika, keď sa mi nejaký známy (najlepšie aj s dieťaťom) vnútil na lietanie, vôbec nieje dobrá. Skro vždy sa niečo "vysrstilo", alebo priebeh lietania nebol taký, ako by som si bol prial.
"Nezabudnuteľný" je zážitok s pred asi 30-tich rokov, keď v Liptovskom Mikuláši pri jednom takom "verejnom" lietaní som pri štarte krídlom narazil do stĺpika pri ceste. Časť krídla priam odseklo, čo sa kolegovmu synovi Braňovi tak páčilo, že sa vehementne dožadoval: "Ešte raz, ešte raz."
Nebrať na lietanie viac ako jeden model
Legenda: Modely (rovnako ako ženy) na seba žiarlia. Neznesú, keď sa priamo pred ich očami modelár venuje inému modelu (či inej modelke). Preto sa snažia svojich sokov „uhranúť“. Častokrát úspešne.
Neplatí pre modely, ktoré spolu „vyrastali“, poznajú sa „odmalička“ a tolerujú modelárovu „promiskuitu“.
Neísť lietať viac ako raz v daný deň (napr. aj ráno, aj večer)
Legenda: O výsledku (úspechu) lietania rozhoduje, okrem množstva iných faktorov, šťastie - Šťastena. Tá (rovnako ako manželka) chápe modelárove potreby, avšak (rovnako ako manželka) nie je ochotná byť mu povôli, kedy sa mu zachce (nebodaj niekoľkokrát za deň). Slobodní nechápu. My dlho ženatí (modelári) sme radi, keď si zalietame aspoň dvakrát za týždeň.
Nenechávať po lietaní model (alebo modelárske náčinie) pripravené (v aute) na druhý deň
Legenda: Ako už bolo spomenuté, o výsledku (úspechu) lietania rozhoduje množstvo faktorov. Okrem fyzikálnych zákonov, zákonov aerodynamiky a pod., sú tu aj zákony schválnosti. A tie fungujú stopercentne: Ešte nikdy sa mi nestalo, že po úspešnom letovom dni, hoci sa počasie zdalo byť akokoľvek stále, ak som si model alebo modelárske náčinie nechal pripravené na druhý deň, že by som išiel lietať. Ak nie počasie, tak iná nečakaná udalosť vždy zhatila moje letové zámery.
Ak chcem po úspešnom lietaní ísť lietať aj nasledujúci deň, musím VŠETKO (teda model, batérie, náradie …) pekne odložiť na miesta ich „trvalého pobytu“, tak ako keby sa práve skončila letová sezóna. Stačí skladacia stolička alebo fľaša s vodou ponechaná (akoby „náhodou“) v aute a najbližšie dni (až do ich vyloženia) si isto nezalietam.
Isto existujú ďalšie modelárske povery (minule som ich narátal 26), takže ak si na nejakú spomeniete, „hoďte“ ju do komentárov a my ju presunieme do článku. Ak k nej máte aj vtipnú legendu alebo pravdivý príbeh (ten nemusí byť ani vtipný či veselý), pribaľte to k tomu.
Ďakujeme.