Týmto článkom nechcem robiť žiadnu reklamu, ale oboznámiť s možnosťami tohto
malého meracieho prístroja.
autor: Ľubo Roziak
pripravil: Janko O.
Povedzme si, koľkí z nás poznajú skutočné odoberané céčka svojich okrídlených miláčikov. Začína a končí to pri akumulátore, lebo tam je to napísané. Väčšinou vychádzame z tabuľkových údajov výrobcov motorov s danou vrtuľou. Keď chcem poznať skutočný výkon s danou vrtuľou, potrebujem ho vypočítať podľa vzorca:
P = U x I
Napätie poznáme, alebo si ho vieme ľahko zmerať. No horšie je to s prúdom. Ten síce môžeme tiež zmerať, no je to trochu komplikovanejšie. Poviete si však, to zmeriam multimetrom. Áno dá sa, ale budeme väčšinou obmedzení rozsahom 10-20 A.
Čo niekedy nemusí stačiť. Musíme si upraviť dlhé prívodné vodiče na kratšie a nakoniec nám meranie aj tak skreslí vnútorný odpor prístroja. Ako ďalšia praktickejšia možnosť sa ponúka kliešťový ampérmeter, no ten je pre bežného modelára pridrahý. A tak je tu tretia možnosť WM-100. Na vývody prístroja je treba prispájkovať konektory, aké máte na akumulátore a regulátore. Meradlo sa potom jednoducho zaradí medzi akumulátor a regulátor.
Jeho malé rozmery a váha ho priam predurčujú voziť ho v modeli, aby bol poruke, keď to budete potrebovať.
Nie je to síce telemetria, ale zato máte výhodu, že ho jednoducho môžete prekladať z modelu do modelu. A po pristátí sa dozviete, ako ste žmýkali akumulátor a motor. Údaje zostanú na displeji s výnimkou okamžitého prúdu a výkonu motora (špičkový zostáva) až kým ho nevynulujete alebo neodpojíte akumulátor.
Prístroj je napájaný priamo z meraného akumulátora . Pre meranie napätia pod 5V je potrebný pomocný napájací akumulátor. Prístroj na displeji vyhodnotí odoberaný prúd, napájacie napätie, výkon a spotrebovaný elektrický náboj . A v prípade, že máme pripojený tepelný senzor, tak povedzme teplotu regulátora.
Je to šikovný meráčik, ktorý určite stojí za povšimnutie a nemal by chýbať vo výbave elektroletca.