AssOrx verzia 3-3-3: softvér, vlastnosti, použitie

V priebehu uplynulého týždňa (nedeľa, pondelok, utorok, streda, sobota a nedeľa), vďaka priaznivému počasiu, prebehli na Ďateline praktické skúšky nášho (auto)stabilizačného systému AssOrx.

Prvé štyri dni bola testovaná verzia 3-3-3, posledné dva dni verzia 5-3-5. A výsledok?

Nebudeme tu „básniť“, aké že to je úžasné, pretože ako hovorí ľudové porekadlo, samozrejme: „Každá líška svoj chvost chváli.“

Skrátka: funguje to tak ako má, ako sme očakávali, ako sme chceli.

A dnes sa v sekcii Download objavil už aj softvér pre verziu 3-3-3.

autor: Janko O.

 

Ak sme v úvode napísali, že „ funguje to tak ako má, ako sme očakávali, ako sme chceli“, tak to neznamená, že všetko je hotové a už sa nič nebude meniť. Isto bude, veď aj toto je asi 22. verzia softvéru.

Funkčné jadro považujeme za hotové a „vyzreté“. Zatiaľ nie sú funkčné „užívateľské nastavenia“. Nastaviť a „vyladiť“ systém zmenou niektorých parametrov je možné len programátorsky: vstúpiť do zdrojového kódu, urobiť nastavenia a kód skompilovať.

Pracujeme na tom, niečo máme hotové, ale nie je to odskúšané.

Takže preto sú v sekcii Download dva súbory: jeden je „normál“, druhý je Reverz. Začnite tým, že do troch mikrokontrolérov PIC12F629 vhodným programátorom „napálite“ súbor AssOrx333.hex. Všetky konfiguračné nastavenia (CONFIGURATION WORD), tzv. poistky sú už súčasťou .hex súboru, takže netreba nič nastavovať.

Reverzom rozumieme to, že reverzované sú reakcie modelu (serva), spôsobené gyro-efektom. Nie je reverzovaný smer pohybu serva, spôsobený pohybom riadiacej páky.

Bližšie o tom je pojednané (aj s názornými obrázkami) v článku: Ako umiestniť gyrá v modeli lietadla?

Ostatné parametre AssOrxu (Derivačná konštanta, Integračná konštanta, Zotrvačnosť Integrálu, Pokles Integrálu, …) sú nastavené tak, ako sa to nám najlepšie javilo a osvedčilo. Myslíme si, že aj tak ich nebude treba príliš (alebo vôbec) meniť. A ak ich niekto bude chcieť meniť, tak bude MUSIEŤ presne vedieť, čo vlastne robí. Inak sa zo stabilizačného systému môže stať systém „havarovací“.

Tým, čo to s AssOrxom myslia vážne, odporúčame v poslušnom a osvedčenom klasickom modeli (model, čo má krídielká, výškovku, smerovku) najprv použiť verziu 3-3-3. Jej schéma je tu:

My sme náš AssOrx testovali v modeli Easy Star NET. Signál pre servá krídeliek je za AssOrxom (z výstupného konektora AIL-L) „rozdvojený“ pomocou Y-káblika. So signálmi výškovky a smerovky nie je žiadny problém. Konektory ich serv treba „pichnúť“ do výstupov ELEV a RUDD.

Kto chce AssOrx použiť v modeli bez krídeliek, samozrejme zapojí konektor výškovky do výstupu ELEV a konektor smerovky do výstupu RUDD.

POZOR!  Hoci nemáte zapojené servo krídeliek, vstup AssOrxu (Orange Flight Stabilizera) MUSÍ byť plne zapojený (obsadený). Musí byť pripojený konektor zapínania/vypínania AUX a tiež všetky tri riadiace kanály: AIL, ELE a RUD. Inak Orange Flight Stabilizer nebude pracovať správne a tým pádom nemôže správne pracovať ani náš AssOrx.

Tie isté zásady platia aj pre model, ktorý nemá riadenú napr. smerovku. Model, ktorý nemá riadenú výškovku, si radšej ani nepredstavujeme .

Zatiaľ AssOrx nepoužívajte na modeli s elevonmi (model s Delta krídlom, samokrídlo) alebo v modeli s V-tailom. O tom bude pojednávať ďalší článok.

AssOrx v modeli umiestnite (najlepšie pomocou suchých zipsov) „naplocho“, konektormi dozadu (rovnako ako klasický Orange Flight Stabilizer alebo FY-30A):

Montážou AssOrxu do už zalietaného modelu, nie je nutné meniť „reverzy“ na vysielači (na rozdiel od originálneho Orange Flight Stabilizera v.2.0, ktorý zapnutím reverzu gyro-efektu, zreverzuje aj výchylky). Reverzy na Orange Flight Stabilizeri MUSIA byť v polohe NORmal. Ak sú po zapnutí systému „gyro-výchylky“ opačné, je treba do mikrokontroléra PIC12F629 nainštalovať súbor AssOrx333Reverz.hex.

Zapnite vysielač a prepínač alebo potenciometer ovládajúci zapínanie/vypínanie stabilizačného systému dajte do polohy, kde je stabilizácia zapnutá. Riadiace páky krídeliek, výškovky a smerovky nech sú v neutráli. Zapnite prijímač a (tým súčasne aj) AssOrx. Niekoľko sekúnd modelom a ani pákami v žiadnom prípade NEHÝBTE! Prebieha inicializácia a kalibrácia, akýkoľvek pohyb by ju pomýlil. Po asi troch sekundách servá zaujmú stredové (neutrálne) polohy. AssOrx je pripravený.

Prepínač alebo potenciometer ovládajúci zapínanie/vypínanie stabilizačného systému dajte do polohy, kde je stabilizácia vypnutá, aby počas presunu na miesto štartu servá zbytočne „necvičili“ (ak sa niektoré zo serv samo pomaly vychyluje z neutrálnej polohy, na AssOrxe príslušným trimrom mierne uberte zisk).

Ak idete s AssOrxom v danom modeli do vzduchu prvý krát, nechajte stabilizáciu vypnutú. Tesne pred štartom pohybom riadiacich pák overte správnu funkciu riadenia, vrátane správnej orientácie výchyliek. Bez otáľania odštartujte (hoďte model do vzduchu) ako obvykle a naberte výšku aspoň 50 metrov. Až potom zapnite stabilizáciu. Ak je všetko OK, model bude poslušný ako baránok a môžete sa dať do spoznávania vlastností stabilizačného systému.

Ak niečo nie je v poriadku (a pritom na zemi bolo, alebo sa vám to aspoň tak javilo), tak asi ste nesprávne nastavili orientáciu gyro-efektu (bude treba do PICu nahrať "opačnú" verziu AssOrx333.hex) a okamžite stabilizáciu VYPNITE! Inak sa model stáva v podstate neovládateľným a v najbližších sekundách najpravdepodobnejšie havaruje.

Ak sa vám podarilo AssOrx a model „skamarátiť“, tak ďalšie štarty robte pri zapnutej stabilizácii. Postup je nasledovný:

Model nastavte do polohy, z ktorej pri štarte opúšťa vašu ruku: proti vetru, krídla vodorovne, predok trupu 15 až 30 stupňov smerom hore (podľa typu modelu). Tesne pred štartom pohýbte ovládacími pákami (kniplami) krídeliek, výškovky a smerovky a potom ich vráťte do stredu (neutrálu). V tomto momente si AssOrx „zapamätal“ túto polohu, ktorú sa bude snažiť udržiavať. Bez otáľania odštartujte ((motor naplno a) hoďte model).

Aj keby ste model pri odhode nechtiac naklonili, tak AssOrx to za vás napraví (ak má model potrebnú rýchlosť) a model zrovná do „tej správnej polohy“.

Počas letu nie je nutné AssOrx vypínať: ani pri štarte, ani pri akrobacii, ani pri pristávaní. AssOrx vám umožní plnú nadvládu nad modelom, plnú ovládateľnosť, môžete lietať plnú akrobaciu.

Upozornenie: Na riadenie smeru modelu, ktorý má ovládané krídielká,výškovku aj smerovku, so zapnutým (auto)stabilizačným systémom AssOrx, používajte nie len krídielká, alebo len smerovku, ale oboje, alebo si namixujte mix jedného do druhého. Riadenie smeru modelu krídielkami, pričom AssOrx sa smerovkou snaží udržiavať pôvodný smer, môže mať za následok haváriu modelu. A nie len modelu.

Takto pred niekoľkými rokmi havarovalo lietadlo ruského Aeroflotu  (Airbus), keď syn pilota pôsobením na riadiacu páku nechtiac vypol autopilota pre krídielká, avšak autopilot smerovky a výškovky zostal aj naďalej zapnutý.

Toto upozornenie platí nie len pre AssOrx, ale aj pre FY-30A, Guardian 2D/3D a ostatné stabilizačné systémy, ktoré používajú režim 3D.
 

Súvisiace články:

AssOrx: Funkcia a vlastnosti 

AssOrx: schéma zapojenia - 2. časť 

AssOrx: schéma zapojenia - 1. časť

AssOrx: koniec prázdnin

(Auto-)Stabilizačný Systém AssOr pred skúškami

 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 14. 10. 2013, 17:24 | Prečítané: 2734x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28361.5 kb