Podvozok na Twin Stara II – 2. časť

V článku „Mekka „pokrstená““ sme uviedli, že sme boli v priestore priemyselného parku Majer – Šalková (Banská Bystrica – východ) lietať s Twin Starom II, ktorého podvozok doznal určité vylepšenia.

Dnes to doložíme niekoľkými obrázkami.

pripravil: Janko O.

 

Link na článok Mekka „pokrstená“
 

Tak ako som už písal v komentároch k článku „Majer – Šalková: miesto aj pre modelárov?“, tú česť okúsiť prvý let v tomto priestore dostal rekonštruovaný TwinStar.

Najskôr sme TwinStara (ako verziu bez podvozku) zalietali ešte asi týždeň pred tým s Miroslavom na Ďateline.

Avšak po „objavení“ priestoru Majer – Šalková bolo jasné, že sa podvozok predsa len zíde.  

Pozn.: TwinStar s podvozkom lietal už dávnejšie – na letisku Čerín – Čačín. Avšak vzhľadom na jeho citlivosť na vietor sa s večne veterným Čačínom nemajú radi . A tak Majer – Šalková s oveľa kľudnejšími pomermi bola druhá šanca pre TwinStarov podvozok. 

Navyše bol, okrem silne zmenenej elektroinštalácie, TwinStar vybavený osvedčeným letovým stabilizátorom FY-30A. Aj twinstarov podvozok doznal zmeny.

To "čudo" pod pitotovou trubicou je dovažovacie olovko, ktoré zároveň slúži ako "nárazník" pri nevydarených pristátiach.

Konkrétne jeho predné riaditeľné a mäkko odpružené koleso.

Na uvoľnenie predného kolesa stačí povoliť jednu imbusovú skrutku.

Už len slovné spojenie: „riaditeľné a mäkko odpružené“ zaváňa problémami.

Konštrukcia stabilizátora: kúsok vhodne vytvarovaného pocínovaného plechu, dve matičky M2,5 a "špajdľa" na bicykel.

A tak bola konštrukcia (po dvoch rokoch čakania na ten správny nápad ) doplnená o mechanický stabilizátor, ktorý zabraňuje nežiadúcemu bočnému nakláňaniu kolesa pri zatáčaní, čím súčasne zvyšuje presnosť riadenia, avšak nijako nevplýva na mäkkosť pruženia.

Výsuvné ukotvenie stabilizátora v prednej časti kabíny.

Vybavenie modelu meraním rýchlosti Pitotovou trubicou bolo len čerešničkou na torte, ale súčasne to bola „zábavka“, keď sme sa snažili stanoviť optimálnu pristávaciu rýchlosť.

Ako optimum sa po viacerých testovacích pristátiach a medzipristátiach ukázalo 36 km/h. Pri nižšej rýchlosti už mal model snahu na plocho „capnúť“ na dráhu, čo aj pri výške hoci 30 cm nebolo príjemné.

Moja snaha o dokonalý podvozok má aj tienistú stránku: po dosadnutí na dráhu je Twin Star na svoj podvozok taký hrdý (a pojazd si tak „užíva“), že stále ide a ide a nie a nie sa zastaviť. Do úplného zastavenia to je asi 100 metrov (80 nestačí, to mám odmerané). Takže sa vynorila potreba bŕzd. Buď to budú elektrodynamické na kolesá, alebo reverzácia ťahu motorov.
 

Súvisiace články:

Podvozok na Twin Stara II

Mekka „pokrstená“

Majer – Šalková: miesto aj pre modelárov?


 


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 9. 1. 2014, 18:22 | Prečítané: 4206x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 1
.:. newor | www | mail
...Skúste na hlavnom podvozku nastaviť kolieska do miernej zbiehavosti, model bude môcť byť naďalej pyšný na svoje kolieska, ale mal by zastaviť skôr...:-)
Odpoveď | 2013-08-23 19:44:14
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 30521.75 kb