Ako sa (RC)model (foto)modelom stal...

Toto leto je skutočne veľmi horúce. Až tak, že som sa po niekoľkých rokoch rozhodol opätovne okúpať na blízkej Zelenej vode. Pôvodná myšlienka okúpať nášho psa Maxa sa pretavila do myšlienky vyskúšať na vode nejaký vhodný rc model vzlietajúci a pristávajúci na vodu - takzvaný vodník. Cesta k vzletu vodníka bola trnistá, plná pokusov a sklamaní, ale na konci bolo potešenie z lietania a stretnutie so super fotografom.

pridal: mior

foto: Michal Macko

 

Dostala sa mi do ruky stavebica - dosť nepodarená kópia skutočného lietadla Icon A5. Túto stavebnicu možno zakúpiť na HobbyKingu. Z akéhosi zdroja som sa dozvedel, že tento model sa nechce odlepiť od vody, no ale čo by som chcel za tie prachy... Na rôznych fórach, hlavne na RCMánii (http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=15&t=34030&p=465504&hilit=Icon+A5+Hobbyking#p465504 a http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=119&t=46012&hilit=Icon+A5+Hobbyking ) a na YouTube som našiel množstvo rád,  ako upraviť spodok - teda zub modelu, aby vzlietol.

Úpravy som vykonal a išiel na vodu, majúc v taške zbalené plavky a uterák – pre istotu. Keďže pofukoval severný vietor, hladina bola pomerne zvlnená. Model na hladine poskočil na hrebeni vĺn a už na po pár metroch vzlietol. Pomerne slušne poletoval, dokonca lepšie, ako by som čakal. Ruky aj kolená sa mi triasli od vzrušenia! Po prvom žabkoidnom pristátí som zistil, že v trupe modelu sa nachádza dosť vody, ale pripisoval som to špliechaniu na pomerne veľký blok kabíny, kadiaľ sa do modelu vkladá baterka. Vodu som vylial, kabínu oblepil páskou a vzlietol ešte raz. Aj tento krát sa model odlepil za pomoci vĺn. Po pristátí som zase v kabíne objavil vodu. Po výmene tretej baterky som sa snažil lepšie utesniť kabínu. Tento vzlet bol trochu zložitejší, model nie a nie sa odlepiť, ale nakoniec vzlietol. Počas poletovania sa zrazu zastavil motor, model sa stal neriadeným a v ostrej vývrtke to zapichol špicou rovno doprostred jazera. Ochotný mladík na nafukovacom člne ma zachránil od plávania a model mi doniesol. Hneď po otvorení kabíny som bol na čistom – voda v kabíne sa dostala aj do regulátora a ten vypol. Našťastie, pád do vody nespôsobil žiadne poškodenie modelu ani jeho elektroniky. Prišiel som domov, elektroniku som vybral a vysušil. Napustil som plnú vaňu vody a hybaj otestovať, kadiaľ sa do modelu dostáva voda. Voda sa naozaj do trupu dostala, ale vtekala kanálom v zadnej časti modelu a tak sa presne nedalo zistiť, kadiaľ do trupu vteká. A tak som urobil opačný pokus – nalial som vodu do trupu a pozoroval som kadiaľ bude vytekať. Na moje obrovské prekvapenie voda vytekala všade pozdĺž spoja zlepených polovíc trupu – bol to hotový cedník! Číňan to zlepenie jednoducho odflákol! Neostalo mi nič iné, ako trup pozdĺžne rozrezať, očistiť zbytky lepidla a model opätovne zlepiť. Zároveň som vymenil motor za silnejší, lebo som cítil, že ten pôvodný – výrobcom doporučovaný - išiel za hranicou svojich možností. A pre istotu som zamontoval aj UBEC pre prípad zlyhania regulátora.  Všetko pripravil k letu a išiel na vodu. Hladina bola pokojná, model po nej plával ako motorový čln – a to doslova. Iba plával, nie a nie sa odlepiť od hladiny. Síce špicu zdvihol nahor, ale zároveň zanoril trup do vody – veď vravím, že ako motorový čln! Voda v zadnej časti trupu sa dostávala k vrtuli a tak pribrzďovala už rozbehnutý model. Nepomohla ani zmena vyosenia motoru, ani zmena vrtule za menšiu, ani pridanie či odobranie závažia vpredu či vzadu modelu. Po zaliatí kabíny vodou sa model zastavil asi 30 metrov od brehu – nikde nikto s člnom alebo nafukovačkou. A ja som si zrovna zabudol tašku s plavkami a uterákom doma... Neostalo mi nič iné, ako stiahnuť nohavice a len tak v slipoch si podvečerne zaplávať. V aute som sa poutieral do starej plachty, čo vozím ani neviem prečo v kufri, a prezlečený „na ostro“ odísť domov.

Z celého čínskeho „Ajkona“ som bol poriadne sklamaný. Uznal som si porážku a priznávam, nemal som síl ďalej bádať, prečo predtým lietal a teraz nechcel. Čínskeho Icona som nakoniec posunul Patrikovi (skriu), ktorý ma presvedčil, že ho lietať naučí! No veď uvidíme!

Aby som si trochu spravil chuť, vytiahol som z pivnice „červeného diabla“, už viackrát spomínaného na našej stránke (http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=118&n=plavaky-na-modeli ). Vybral som spaľovací motor, namontoval Turnigy 35-48, osadil servami, regulátorom a UBECom. A hybaj znova na Zelenú vodu. Cestou v aute som si spomenul, že som neurobil skúšku dosahu, bez ktorej zásadne nejdem so žiadnym modelom do vzduchu! A tak som model položil na vodu, na vysielači znížil výkon a len tak jazdil po hladine. Bolo viditeľne cítiť, že model má snahu odlepiť sa od hladiny už na pol plynu, ale to som ešte nechcel, najprv som skúšal dosah. Pri jednej zátačke sa z modelu odtrhol plavák! No jasné – model má už asi 25!!! rokov, drevo, papier aj lak na plavákoch riadne preschol, skrutky sa vytrhli z dier! Ešte že bol nablízku ochotný pán rybár s člnom, ktorý mi pre model zašiel a doniesol mi ho.

Už to vyzeralo, že moje prvé pokusy s vodníkmi budú aj posledné.  V tom som si spomenul na recenziu modelu Icon A5 od Parkzone v časopise RC Revue. A tak som na druhý deň vycestoval na Moravu a model zakúpil. Už pri prvej obhliadke bolo zrejmé, že je to iná trieda! A tak som sa dal do kompletácie. Na moje sklamanie nefungoval značkový regulátor od Eflite a tak som ho vymenil za iný. S malinkou dušičkou, poznamenanou predchádzajúcimi neúspechmi som model položil na vodu a vzlietol. A on letel!

Počas lietania sa u mňa zastavilo niekoľko ľudí, a jeden z nich pán Michal Macko sa ma spýtal, či si ho môže vyfotiť. Držiac sa svojej zásady, že nikdy nefotím model pred prvým letom som uznal, že prvý let má už vlastne za sebou a tak som s fotografovaním súhlasil. Myslel som si, že Michal vytiahne z vrecka mobil a model si vyfotí. Ale Michal zašiel do auta, vrátil sa s poriadnou fotografickou výbavou (Nikon D3 + Nikkor 80-200mm f 2,8, Nikkor 24-70mm f2,8 a Samyang 800 mm f8), založil raz jeden, raz druhý, raz tretí objektív. Vošiel skoro po pás do vody a fotil a fotil. Michalovi, mne a zrejme aj modelu sa fotografovanie páčilo, fotili sme ho v rôznych polohách a pohyboch ako nejakú modelku. A že Michal urobil fotky na profesionálnej úrovni – to sa môžete presvedčiť sami:

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 8. 8. 2013, 15:51 | Prečítané: 11619x | Kategórie: Lietanie | Napísal: mior |
Komentáre: 2
Obdivujem vašu trpezlivosť s číňanom :) Pekná práca a krásne fotečky.... Tiež som nad touto ponorkou premýšľal,ale zvolil som cestu Air Beavra s plavákmi,ale na ne pôjde asi až budúcu sezónu,lebo času na vodu je málo :-(
Odpoveď | 2013-08-08 20:35:04
.:. denis | www | mail
velice hezké foto. RC hydroplány mě fascinují, jednou bych ráda se synkem něco postavila.;-)
Odpoveď | 2013-09-13 14:25:13
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28196.6 kb