Pomalý a rýchly

Na web stránke Libora Kolmana bolo pred časom uverejnené video, na ktorom sa snažia rovnakou rýchlosťou letieť dve diametrálne rozdielne lietadlá: vrtuľový Supermarine Spitfire z druhej svetovej vojny a tryskový Eurofighter Typhoon zo súčasnosti.

Že pre Typhoon letieť takto „nudne“ pomaly nie je vôbec jednoduché, je úplne jasné. Cez to všetko sa mu to darí veľmi dobre.

Zrejme tu zohrali významnú rolu dva rozhodujúce faktory: výborné letové vlastnosti lietadla a hlavne vynikajúci pilot.

pripravil: Janko O.

 

Link na Web stránku Libora Kolmana
 

Link na video RAF SPITFIRE & TYPHOON HERITAGE DEMO 2010
 

Lietadlá (ale aj modely) s delta krídlom sú schopné letieť aj veľmi pomaly, avšak pod veľkým uhlom nábehu krídla. Tu je to dobre vidieť:

Okrem toho, pri tejto rýchlosti musí mať lietadlo „sklopenú“ (nie odtokovú, ale) nábežnú hranu krídla:

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 5. 8. 2018, 15:45 | Prečítané: 3275x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 3
Typhoon je vybaveny dobrou elektronikou,ktora mu umoznuje letiet velmi nizko nad zemou,doslova meter,bez kontroly pilota.Takze aj rychlost (moze byt ovladana hlasom) je elektronicky riadena.Chcel by som vidiet cloveka,ktory by to v kritickych chvilach vsetko zvladal.Aj ked pri ukazke.Kto by riskoval.Taketo masinky su bez elektroniky v extremnych chvilach pre cloveka proste neovladatelne.Mame pomale myslenie a reakcie.Nas mozok na taketo podmienky nie je stavany.
Odpoveď | 2013-08-13 22:42:01
Súhlasím s tým, že ten eurofighter letel naozaj skúsený a vylietaný pilot. Aj keď eurofighter rieši veľa vecí za neho rovnako ako v prípade rafala alebo f-16tiek kde počítače majú čo za letu robiť, stačí si pozrieť ako precízne drží miesto obzvlášť keď mu pár krát vlieta rovno do úplavu. A hlavne ten eurofighter ma najväčšiu nevýhodu v tom, že pri týchto rýchlostiach pracujú motory v takých režimoch prípuste plynovej páky, že pri tých nízkych otáčkach kompresora je aj relatívne veľké opozdenie akcelerácie a ťahu a na to treba myslieť čiže optimálne sa pohybuje medzi +- 4 až 5% od režimu na ktorom sa drží v optimálnej polohe za ním. Určite tú snahu aj dostatočne vypotil do kombinézy :D
Odpoveď | 2016-08-30 22:13:31
.:. B-O | mail
Podstatný rozdiel je aj v aerodynamike, sloty na nábežnej hrane, trojuholníkové krídlo, pomocné riadiace plochy pred krídlom, to všetko umožňuje letieť pri nezvykle vysokých uhloch nábehu s vysokým súčiniteľom vztlaku.
Na druhej strane ten Spitfire neletel určite pomaly. Je to síce efektné, ale z hľadiska aerodynamiky v pohode.
Odpoveď | 2018-08-14 08:15:31
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32079.59 kb