Harmony po štyroch rokoch: ľahký fejslifting a nová elektronika

Harmony, to je môj model vetroňa, ktorý má prazvláštny osud: najprv to bolo ťažké detstvo, ale ani na staré kolená to nemá ľahké.

Ale teraz prišla jeho chvíľa, jeho 15-dní slávy a oprávnene sa stal stredobodom mojej (konštruktérskej) pozornosti.

Zažil skrášlenie aj modernizáciu.

pripravil: Janko O.

 

Stavebnicu Harmony som kúpil v mojom „medzi-modelárskom“ období, 26.9.2001 (ako vidíte, pokladničný blok stále mám ) v predajni ALL model v Banskej Bystrici za horibilnú sumu 6500,- Sk (to bol asi môj mesačný plat).

Model (na obrázku na krabici) sa mi veľmi páčil, ale po rozbalení a dôkladnejšom preskúmaní obsahu krabice prišiel šok: nič s ničím nepasovalo, nič nemalo tú správnu dĺžku či priemer, skrátka nič nebolo tak, ako by malo po správnosti byť. Dospel som k názoru, že toto bola tá krabica (z výroby či z predajne), z ktorej si všetci vymenia diel, keď ten ich je nejak vadný.

Bolo to veľké (a drahé) sklamanie. A tak krabica 7 rokov ležala na skrini v mojej izbe. S Miroslavom sme toto obdobie nazvali: Sedem rokov v Tibete.

Pamätám si, že som učinil niekoľko pokusov o kompletáciu stavebnice, ale neuveriteľné množstvo nedostatkov ma vždy odradilo, znechutilo až zhnusilo.

Až v „druhej ére“ nášho modelárčenia (bližšie popísané v článku: Ako som objavil penu) som pozbieral dostatok trpezlivosti a nezlomnej sily vôle a model som s mocnou dávkou kreativity, všade prítomnej improvizácie a nekončiaceho experimentovania dokončil.

Ešte "stará" podoba Harmonyho. Fotiť model s takým rozpätím v izbe bytu je vždy náročné.

Jeho prvý štart prebehol na veľkej lúke v katastri obce Veľká Lúka . Harmony asi po štyroch metroch skončil na zemi a bolo jasné, že radami v návode sa radšej riadiť nebudem (hoci tak väčšinou vždy činím).

Telemetria pracujúca na kmitočte 434 MHz bola ešte v kabíne a mala svoju vlastnú anténu.

Našťastie bol model nepoškodený a tak som doma uskutočnil viacero ďalších konštrukčných zmien, meraní, vyvažovaní a rôznych nastavovaní. Po týchto úpravách sa model začal tváriť tak, ako že by snáď mohol a chcel aj lietať. Potom nasledovali dni až týždne konštrukčného zdokonaľovania a zmien, až napokon Harmony lietal naozaj dobre. Že pri tom „zažil“ zmeny motorov, regulátorov, vrtúľ a dokonca aj batérií (teraz sú tam na tesno 3 paralelne spojené 2-články LiPol), je snáď úplne jasné.

Ale svoju najväčšiu slávu zažil, keď sme s Miroslavom zahájili našu „éru gýr“. Harmony dostal dve gyrá (krídielká a výškovka) MKS GY-380 a po našom zavedení Dynamického riadenia gýr boli jeho letové vlastnosti fenomenálne. Model bol ako poslušný vojak: robil presne to, čo mal a presne tak, ako mal.

Na kopci Vtáčnik (nad sídliskom Sásová, za Banskou Bystricou) Harmony so svojim rozpätím 279 cm vo výške 30 až 50 cm sa naháňal so psíkom pána Dubaja, k veľkej radosti psíka a neveriackemu krúteniu hlavou jeho pána.

Na tomto kopci Harmony urobil aj svoj výškový rekord – 629 metrov. Bližšie je o tom v článku: Ako vysoko lietajú RC modely?

Treba podotknúť, že to bola éra 35/40 MHz. Potom sme prešli „Assanáciou“, ale s touto výbavou Harmony nikdy neletel. Dôvodom bolo to, že sme sa s Miroslavom „vrhli“ na EDF-kové modely a tak sa nám vetrone zdali strááášne pomalé. Toto pre Harmonyho „nelietavé“ obdobie trvalo 4 roky. Takže: ďalšie 4 roky v Tibete? 

Toto už je Harmony v novom.

Až teraz, keď sme sa rýchlych EDF-iek dostatočne nabažili, zase sme zatúžili po pomaly a majestátne lietajúcich „orchideách“.

Detail pitotovej trubice a chladiacich otvorov (výstupných otvorov je celkom šesť. Tri pod každým krídlom).

A tak Harmony dostal nový prijímač (FrSky D8R II), vynovenú telemetriu, prúdový senzor na meranie odberu a spotrebovanej energie, pitotovu trubicu na meranie rýchlosti, nový stabilizačný systém a čiastočne aj nové pohonné batérie.

 Vnútro trupu tradične "nadžgané" elektronikou.

 Bez batérií.

 

Okrem funkčných častí boli opravené drobné šrámy a tiež sa objavili nepodstatné dizajnové „čačky“. Za zásluhy o výškový rekord (a ako prísľub nových rekordov) pribudla aj nová prezývka, ktorá sa objavila na krídle.


 Vyfotiť tohto "drobčeka" v izbe bol opäť problém. A vonku stále fúkalo.


Súvisiace články:

Ako som objavil penu

Použitie gýr v modeloch lietadiel - 1.časť

Dynamické riadenie gýr v modeloch lietadiel

Ako vysoko lietajú RC modely?

USB konektory prepojujúce krídla s trupom
 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 16. 7. 2013, 12:25 | Prečítané: 6736x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50714.12 kb