Dlhé roky som žil v presvedčení, že samokrídlo (podobne ako vrtuľník) to nie je nič pre mňa.
To sa mi nepáči, to nechcem a navyše aj „osud“ chcel, že som dobre lietajúce samokrídlo na vlastné oči vlastne ani dovtedy nevidel.
Ale potom sa to stalo: modelársky kolega Pavel sa na Bohdanovom webe „pochválil“, že z dlhej chvíle kúpil samokrídlo Xeno od Multiplexu. A „zavesil“ tam aj video.
A stalo sa to, čo by som nečakal: zamiloval som sa.
Neskôr, keď prišiel Miroslav do B. Bystrice, tak sme poprosili Paliho, aby nám to ukázal aj v reáli. Pali bol ochotný (za čo mu aj touto cestou ďakujeme) a na Ďateline nám Xeno predviedol v plnej kráse. A nechal nás Xeno na chvíľu aj riadiť. Boli sme očarení.
Súčasne nás Pali upozornil na niektoré drobnosti, na ktoré si treba dať pri stavbe pozor.
Po návrate domov (Nové Mesto nad Váhom) sa Miroslav vrhol do stavby Xena a predbehol ma tak minimálne o dve koňské dĺžky. Navyše Miroslav navrhol ďalšiu konštrukčnú úpravu, kedy pri skladaní a rozkladaní Xena neodpája motor od regulátora (tri silové vodiče, s možnosťou nesprávneho zapojenia (Pali vie, čo myslím )), ale odpája signálový konektor regulátora od prijímača (motor a regulátor sú trvalo spojené).
O pár dní na to už Miroslav Xena dokončil, zalietal a potvrdil jeho naozaj dobré letové vlastnosti.
Môj Xeno bol ale ešte stále netknutý v krabici. „Našťastie“, dlhá séria škaredých dní ma priviedla k tomu, že po úplnej prestavbe TwinStára prišiel na rad aj „netrpezlivý“ Xeno.
Majúc na pamäti Paliho a Miroslavove upozornenia, smerujúce k bezproblémovej stavbe, musel som aj ja vymyslieť niektoré „fígle“. Išlo o to, že do neveľkého priestoru na „palube“ modelu som hodlal umiestniť o niečo viac elektroniky, ako výrobca pôvodne predpokladal.
Ako to celé dopadlo, môžete vidieť na sérii nasledujúcich fotografií:
Veľmi sa mi páčili Xenove oblé línie a tak som sa rozhodol trochu zvýrazniť jeho ladné krivky.
Krásna krivka na kabíne sa mi javila byť akási "utopená" a tak som ju vyzdvihol bielym lemom.
Pohľad z druhej strany.
Na základe vlastných skúseností, ale aj Paliho upozornení, som sa snažil spodnú stranu modelu výrazne farebne odlíšiť od vrchnej.
Hádam sa to podarilo (uvidím za letu).
Realizácia palubnej inštalácie:
A takto som sa snažil vtestnať elektroniku do modelu. V prednej, zatiaľ prázdnej časti, bude batéria a môže tam byť aj stabilizačný systém.
Tu je už umiestnená menšia z možných batérií - 1000mAh.
Palubná inštalácia modelu napechovaného elektronikou vôbec nemusí byť jednoduchá. Cez to všetko som sa snažil, aby bola aspoň trochu prehľadná.
Tu je použitá väčšia z možných batérií (1300 mAh) a tiež stabilizačný systém. Ten zatiaľ nie je nakáblovaný (ale to sú len dva viac-žilové kábliky). Všetko ostatné je už zapojené a plne funkčné.
prosim jen se optam. Ten kondenzator co je v modelu je soucasti reglu nebo je to vase dodelavka?chapu zhruba k cemu slouzi,ale pokud je dodelavan tak podle.ceho volite jakej pouzit a jaka je vyhoda jeho uziti v modelu?Prave jsem dle vasich stranek vysochal teplotni cidlo k nabijeci a jsem cely lacny po dalsich vymozeninach co si muzu zrobit sam.
Ten kondenzátor je pripojený na palubný rozvod napájania 5V. Slúži na vykrytie zvýšenej spotreby prúdu pri rozbehu serv, ak je použitý lineárny BEC (ale môže byť použitý aj pri spínanom UBECe a dokonca aj pri použití samostatnej prijímačovej batérie). Jeho efekt je eliminovať vnútorný odpor BECu a odpor prívodných vodičov.
Bližšie je o tom v týchto článkoch:
odkazodkazodkazodkazodkazodkaz ale aj ďalších.
Aký použiť? Taký, čo pri najmenších rozmeroch má najvyššiu kapacitu a nemá ešte vysoký ESR. Ja tam bežne dávam hodnoty 2200, 3300, alebo 4700 uF na 6,3V. Je možné použiť aj superkapacitory: napr. odkaz Keďže je tam šesť kondenzátorov zapojených do série (každý je na 2,5V), tak je možné ho rozdeliť na 3 dvojičky. Ale väčšinou stačia tie vyššie spomínané 2200 až 4700 uF.
Tak to mnohokrát děkuji.Budu laborovat.Popřípadě napíšu chytřejším když si nebudu jist.Dá se tedy říct, že tyto kondíky nahradí z části BEC?Budu tento problém řešit v modelu rc 1/10 on road kde chci použít žravější servo s corelles motorem.Popřípadě bych si to vyzkoušel i u modelu funcubu kde mám na servech křidélek a klapek docela dlouhé kable k servu.
Tieto kondenzátory sú schopné v sebe naakumulovať určité množstvo energie (sú nabité), pri veľmi malom vnútornom odpore (menšom, ako je vnútorný odpor BECu).
Servo pri svojom rozbehu krátkodobo odoberá dosť veľkú špičku prúdu. Ak sa súčasne rozbehne nie len jedno servo, môže byť odber taký, že napätie BECu klesne a tiež vznikne úbytok napätia na prívodných vodičoch.
A práve vtedy kondenzátor "poskytne" tú svoju zásobu energie a v prúdovej špičke servo berie energiu viac z neho ako z BECu. Takže BEC je menej zaťažený a jeho napätie nepoklesne.
Ideálne by bolo, keby bol kondenzátor čo najbližšie k servu (kondenzátor eliminuje odpor vodičov aj prúdové možnosti BECu), ale už aj keď je "pichnutý" do prijímača (kondenzátor eliminuje len prúdové možnosti BECu), tak je to lepšie, ako keby tam nebol.
Ahoj J:O: vidím , že si krásne zvládol design Xena a verím , že máš zvládnuté aj uloženie toľkej elektroniky čo si tam napechoval lebo 5mm od toho všeho sa točí 1000 ot motor lačnejúci všetko čo mu príde do cesty zošrotovať-to ale nebude tvoj prípad či?
Pali, dúfam že ten motor nič nezošrotuje.
Skôr sa bojím, že pri točení, svojim magnetickým poľom naindukuje do blízkych el. zariadení kadejaké rušivé napätia.
A ja tam budem musieť dorábať dáke tienenie.