Už párkrát sme na to narazili: nejaký modelár tvrdí, že keď LiPolku nabíja vyšším prúdom, tak je tvrdšia, teda má nižší vnútorný odpor (Ri) a je schopná dodať vyšší prúd. A ďalší modelári s ním napodiv súhlasia.
Je to pravda, nie je to pravda?
Alebo je to len ďalšia modelárska povera?
Nedalo nám to, a tak sme to vyskúšali.
autor: Janko O.
Testom sme podrobili dve zo štyroch takmer úplne nových LiPol batérií, spomínaných v článku „Staré dobré Turnigy – 2. časť“. Jednu klasickú modrú Turnigy 1300mAh / 30-40C
a jednu Turnigy Nano-tech, 1300mAh, 45-90C.
Najprv sme ich niekoľkokrát nabili prúdom zodpovedajúcim 1C, teda 1,3 A a vybili prúdom 10 Ampérov. A samozrejme sme vždy (pred vybitím) zmerali ich vnútorný odpor:
Pri modrej Turnigy sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 11,2 až 11,8 miliOhmu.
Pri Turnigy Nano-Tech sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 6,6 až 7,9 miliOhmu.
Potom sme sa rozhodli ich nabiť maximálnym prúdom, aký naše nabíjače umožňujú. No nebolo to bohviečo, ale nabíjací prúd 4,3 A je predsa len viac ako 3-krát vyšší, ako v predchádzajúcom prípade, takže by sa eventuálna zmena nabíjacieho prúdu na vnútornom odpore článkov prejaviť mohla. A aj sa prejavila. Nebola to závratná zmena, ale zmena (k lepšiemu) to bola:
Pri modrej Turnigy sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 10,5 až 11,0 miliOhmu.
Pri Turnigy Nano-Tech sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 5,7 až 6,8 miliOhmu.
Nasledovalo vybitie prúdom 10 A a opätovné nabíjanie prúdom 4,3 A. A výsledky sa opäť o kúsičok zlepšili:
Pri modrej Turnigy sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 10,5 až 10,9 miliOhmu.
Pri Turnigy Nano-Tech sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 5,5 až 6,8 miliOhmu.
Ďalej sme (aj z časových dôvodov) nepokračovali, pretože sme predpokladali, že zlepšovanie už bude len veľmi malé (ak vôbec nejaké), navyše možno čiastočne deformované nepresnosťou nášho merača vnútorného odporu.
Je možné, že nabíjanie ešte vyšším prúdom by vnútorný odpor článkov znížilo ešte viac. Veď spomínané Nano-Techy umožňujú nabíjanie prúdom zodpovedajúcim 10C, čiže 13 A. Žiaľ, taký nabíjač my nevlastníme a tak sme to odskúšať nemohli.
Na záver si povedzme, či takéto nabíjanie a následné zníženie vnútorného odporu má zmysel. Veď pri viac ako trojnásobnom zvýšení nabíjacieho prúdu, vnútorný odpor LiPol článkov klesol len asi o 10%. To by malo za následok zvýšenie výkonu motora asi tak o dve percentá. Pre rekreačného modelára to asi nebude zaujímavá hodnota, ale na súťaži môžu tie dve percentá rozhodnúť o víťazovi.
Ale pri maximálne dovolených nabíjacích prúdoch (v prípade Nano-Techov 13 A) by Ri článkov mohol klesnúť ešte viac a nárast výkonu elektropohonu by tak mohol byť celkom zaujímavý.
Súčasne si však treba uvedomiť, že zvýšený nabíjací prúd sa podpíše pod skrátenú životnosť LiPol batérií. O koľko percent, to nevieme. Takže je to na zváženie.
Súvisiace články: