Je tvrdosť LiPolky závislá od nabíjacieho prúdu?

Už párkrát sme na to narazili: nejaký modelár tvrdí, že keď LiPolku nabíja vyšším prúdom, tak je tvrdšia, teda má nižší vnútorný odpor (Ri) a je schopná dodať vyšší prúd. A ďalší modelári s ním napodiv súhlasia.

Je to pravda, nie je to pravda?

Alebo je to len ďalšia modelárska povera?

Nedalo nám to, a tak sme to vyskúšali.

autor: Janko O.

 

Testom sme podrobili dve zo štyroch takmer úplne nových LiPol batérií, spomínaných v článku „Staré dobré Turnigy – 2. časť“. Jednu klasickú modrú Turnigy 1300mAh / 30-40C

a jednu Turnigy Nano-tech, 1300mAh, 45-90C.


 

Najprv sme ich niekoľkokrát nabili prúdom zodpovedajúcim 1C, teda 1,3 A a vybili prúdom 10 Ampérov. A samozrejme sme vždy (pred vybitím) zmerali ich vnútorný odpor:

  • Pri modrej Turnigy sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 11,2 až 11,8 miliOhmu.

  • Pri Turnigy Nano-Tech sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 6,6 až 7,9 miliOhmu. 

 

Potom sme sa rozhodli ich nabiť maximálnym prúdom, aký naše nabíjače umožňujú. No nebolo to bohviečo, ale nabíjací prúd 4,3 A je predsa len viac ako 3-krát vyšší, ako v predchádzajúcom prípade, takže by sa eventuálna zmena nabíjacieho prúdu na vnútornom odpore článkov prejaviť mohla. A aj sa prejavila. Nebola to závratná zmena, ale zmena (k lepšiemu) to bola:

  • Pri modrej Turnigy sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 10,5 až 11,0 miliOhmu.

  • Pri Turnigy Nano-Tech sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 5,7 až 6,8 miliOhmu. 

 

Nasledovalo vybitie prúdom 10 A a opätovné nabíjanie prúdom 4,3 A. A výsledky sa opäť o kúsičok zlepšili:

  • Pri modrej Turnigy sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 10,5 až 10,9 miliOhmu.

  • Pri Turnigy Nano-Tech sa vnútorné odpory jednotlivých článkov pohybovali v rozmedzí 5,5 až 6,8 miliOhmu. 

 

Ďalej sme (aj z časových dôvodov) nepokračovali, pretože sme predpokladali, že zlepšovanie už bude len veľmi malé (ak vôbec nejaké), navyše možno čiastočne deformované nepresnosťou nášho merača vnútorného odporu.

Je možné, že nabíjanie ešte vyšším prúdom by vnútorný odpor článkov znížilo ešte viac. Veď spomínané Nano-Techy umožňujú nabíjanie prúdom zodpovedajúcim 10C, čiže 13 A. Žiaľ, taký nabíjač my nevlastníme a tak sme to odskúšať nemohli.

Na záver si povedzme, či takéto nabíjanie a následné zníženie vnútorného odporu má zmysel. Veď pri viac ako trojnásobnom zvýšení nabíjacieho prúdu, vnútorný odpor LiPol článkov klesol len asi o 10%. To by malo za následok zvýšenie výkonu motora asi tak o dve percentá. Pre rekreačného modelára to asi nebude zaujímavá hodnota, ale na súťaži môžu tie dve percentá rozhodnúť o víťazovi.

Ale pri maximálne dovolených nabíjacích prúdoch (v prípade Nano-Techov 13 A) by Ri článkov mohol klesnúť ešte viac a nárast výkonu elektropohonu by tak mohol byť celkom zaujímavý.

Súčasne si však treba uvedomiť, že zvýšený nabíjací prúd sa podpíše pod skrátenú životnosť LiPol batérií. O koľko percent, to nevieme. Takže je to na zváženie.
 

Súvisiace články:

Staré dobré Turnigy – 2. časť
 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 8. 7. 2018, 10:57 | Prečítané: 3242x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 5
.:. LQd | mail
Tak to som brutálne prekvapený, to by ma ani vo sne nenapadlo. Ja mám práve opačnú skúsenosť, ale s kapacitou, tj že rýchlo nabitá lipolka ťahá o niečo kratšie. Samozrejme nemeral som to, je to viac menej pocitová záležitosť a v štatisticky nedostatočnom počte prípadov (a bez analýzy príčin) aj mierne potvrdená časovačom na vysielačke, keďže v poslednom čase lietam už len heli a tam je čas ísť dole jasne definovaný. Škoda, že nemám dobrý merač Ri, vyskúšal by som si to sám aj s tou kapacitou (to ako nie že Vám neverím :-D len aby bol výsledok merania kapacity jasne spojený s výsledkom merania Ri, lebo teória, ale aj prax mi jasne hovoria, že meranie je vec ošementná a je veľmi ľahké namerať kravinu, preto sa oplatí tomu venovať zvýšenu pozornosť).
Odpoveď | 2013-08-08 23:10:37
.:. J.O.
Nebuď prekvapený.
To s tou kapacitou je pravda, tvoje postrehy a pocity sú správne.

Práve v tomto článku som to nemeral - nesústredil som sa na túto závislosť, ale aj z iných pokusov a meraní mám skúsenosť, že nižší nabíjací prúd znamená mierne vyššiu úložnú kapacitu.
V niektorom článku to viac menej zo srandy vysvetlujem tak, že elektróny majú viac času sa pekne poukladať.
Odpoveď | 2013-08-09 08:30:17
.:. LQd | mail
...elektróny majú viac času sa pekne poukladať
Áno, na to si spomínam, takže tak je to, no zaujímavé. Nebol som si istý, či ma nemýlia časy, keď sa používali NiCD a NiMH baterky, lebo tam bola tá závislosť dosť citeľná, no neviem, či z Céčkami to nebolo naopak, no to je už jedno. Ďakujem za tento zaujímavý poznatok.
Odpoveď | 2013-08-09 22:05:32 | Príspevok upravený: 2013-08-09 22:06:07
zase len môj pocit - keď nabíjam vyšším prúdom a letím hneď, nie je rozdiel , ale keď takúto baterku uložím na "niekedy" po týždni je na tom oveľa horšie než tá čo som nabil malým prúdom8-|
Odpoveď | 2018-07-20 15:00:45
.:. J O.
Je to naozaj tak.
Úplný súhlas s tvojimi zisteniami.
Odpoveď | 2018-07-21 08:12:39
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 30294.54 kb