Aké silné servá dať do modelu?

Pravdu povediac, táto téma nám zišla na um počas testovania použiteľnosti Pitotovej trubice na meranie rýchlosti modelu, čo je opísané v článku: "Meranie rýchlosti modelu jednoducho".

Neverili by ste, aké veľké sily pôsobia na plochy vystavené prúdiacemu vzduchu.

autor: Janko O.

 

 

 

Ona testovacia Pitotova trubica, čo vlastne nebolo nič iné ako snímač tlaku s nasadenou bužírkou, smerujúcou proti "vetru", bola upevnená na drevenej lište, širokej 40 mm, čo je rozmer v podstate zodpovedajúci jednému ovládaciemu krídielku stredne veľkého modelu. Túto lištu som pevne držal v pravej ruke a vytŕčal cez pravé predné okno idúceho auta, čo najďalej od karosérie. Aby lišta neovplyvňovala okolité prúdenie vzduchu, bola orientovaná tak, aby smerovala úzkou 5 mm hranou proti "vetru", teda tak, aby kládla čo najmenší odpor. Udržať lištu v tej správnej polohe pri nízkych rýchlostiach bola "sranda". Ale keďže sily, pôsobiace na každú obtekanú plochu, rastú s druhou mocninou rýchlosti, udržať lištu v správnej polohe pri rýchlostiach nad 50 km/h nebolo vôbec jednoduché. Test sme ukončili pri rýchlosti 90 km/h, keď som môjmu bratovi Miroslavovi povedal, že pri vyššej rýchlosti tento náš "merací prípravok" jednoducho v stabilnej polohe neudržím. Miroslav si zo mňa začal uťahovať, či som sa vraj slabo naraňajkoval. No, nie som síce žiadny Rambo, a pri váhe tesne pod 100 kg mám silu dúfam primeranú, ale pevne držať tú drevenú lištu pri rýchlostiach nad 90 km/h som jednoducho nedokázal.

Vtedy som si s plnou vážnosťou uvedomil, aké asi sily "lomcujú" s kormidlami a krídielkami a so vztlakovými klapkami na modeli, letiacom nejakou takou rýchlosťou. Od tej doby s úctou hľadím na svojho Fantoma, ktorý vo vodorovnom lete zvládne viac ako 123 km/h a pri prudkom klesaní, ani radšej nechcem vedieť. A aké vtedy pôsobia sily na malé HS-55-ky, sa bojím aj pomyslieť.

Podobnú diskusiu pred časom "rozpútal" náš dobrý kamarát Bohdan na svojom Webe (http://sites.google.com/site/klubrclbb/home), kde položil "jednoduchučičkú" otázku: "Aké silné servá mám použiť do modelu?" A vraj, či by sa aj nejaký vzorček nenašiel. No Bohdan, nekladieš práve najľahšie otázky. (A ešte aj vzorček by chcel...)

Keď Bohdan "vyrukoval" s týmto problémom, snažil som sa "poskladať" nejaký matematický vzťah, ktorý by stanovil sily pôsobiace počas letu na servá a na základe toho určil, aké servá kde použiť. Nechcejte vidieť, aké  MONŠTRUM  mi vyšlo. Len pre predstavu, čo vplýva na sily pôsobiace na servá: veľkosť plochy (a tvar) krídla, veľkosť plochy krídeliek, veľkosť výchyliek smerom dole a hore, hmotnosť modelu, rýchlosť modelu (s druhou mocninou), spôsob uchytenia krídeliek na krídle, veľkosť páky krídielka, veľkosť páky serva, požadovaná obratnosť modelu (rýchlosť obratov, napr. výkrutu), typ modelu (motorový alebo vetroň, hornoplošník alebo stredoplošník alebo dolnoplošník ...). Možno to nie je všetko, ale hádam stačilo. Niektoré vymenované faktory vplývajú len ľahko, iné strašne. Keďže viem, že modelári nemajú radi matematické vzorce aj oveľa - oveľa jednoduchšie, tak tento by asi nenávideli. 

Ale našťastie, neskôr predložil priam geniálne riešenie samotný Bohdan. Na svoj Web "zavesil" link na skvelú programovú utilitu (program do počítača) od nemeckého modelára Dietricha Meissnera (http://home.germany.net/100-173822/schwerp.htm), ktorá za nás zjednodušene všetko vyráta. Je síce v nemčine, ale je natoľko názorná, že myslím, každý porozumie. Ak nie, bližšie vysvetlenie najdete na http://www.lmkbabice.cz/?p=243. Jediná premenná, ktorá vyžaduje vysvetlenie, je Ca, ktorá reflektuje vplyv tvaru a uhlu nábehu krídla na sily, pôsobiace na servo. Bežná hodnota je 0,5, ale pri veľkých uhloch nábehu môže narásť až na 2.

Tento program si môžete stiahnúť aj z našej sekcie Download alebo stačí kliknúť sem.

 

Súvisiace články: 

Oprava serva - 2.časť - spálené servo

Oprava serva - 1.časť - vybehané servo

180 - stupňové servo: Ako funguje a na čo je?

Vplyv odberu serv na rušenie

Vôla serv - a čo s ňou?

(Slovenský) Program na výpočet sily serva do modelu

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 3. 9. 2016, 08:20 | Prečítané: 8753x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 26891.64 kb