Problémy s kvalitou ale aj dopravou LiPol batérií z HobbyKingu na Slovensko nás primäli k „zúfalému“ činu:
Inšpirovaní radami skúsených a pravoverných, že (skoro) všetko z Číny je nanič a že LiPolky treba kupovať v tuzemsku, ale aj ostatné modelárske výrobky pokiaľ možno nečínske, takpovediac „značkové“, sme tak aj urobili.
A ako sme „dopadli“, sa dočítate ďalej.
autor: Janko O.
Už nejaký čas mi Miroslav avizuje problémy s leteckou prepravou LiPoliek nakúpených na HobbyKingu. A na RC mánii a podobných fórach sa zase opakujú sťažnosti na kvalitu čínskych batérií, aj tých s označením „Nano“.
Preto sme sa rozhodli „zazichrovať“ a hľadať zdroj LiPol batérií tu v našich stredoeurópskych podmienkach.
A tak sme pred necelým týždňom v kamennom obchode zakúpili LiPolky značky ModellExxpert série White Line.
Keďže sme orientovaní 3-článkovo, tak sme zobrali nasledujúce 3-článkové LiPolky: 1000mAh, 1350mAh a 2200mAh.
Na každej z nich sú deklarované Céčka: 30C++ / 60C. Čo sú veľmi dobré, priam povzbudivé hodnoty.
Celí netrpezliví sme sa ponáhľali domov a šup s nimi na náš merač. Najprv nás trochu prekvapila relatívne vysoká hodnota napätia článkov: každý mal tesne pod 4 Volty (o dosť viac ako obvyklých 3,8V). Potom na rad prišlo to najdôležitejšie – meranie vnútorného odporu (Ri) jednotlivých článkov. A tu prišla prvá studená sprcha:
1000mAh: Ri každého článku okolo 20 miliOhmov
1350mAh: Ri každého článku okolo 22 miliOhmov
2200mAh: Ri každého článku okolo 6,2 miliOhmu
Tomu zodpovedajú Céčka (tak, ako je to spomínané v článku "Céčka a vnútorný odpor LiPo akumulátorov"):
1000mAh: 19C
1350mAh: 12C
2200mAh: 27C
Jediná LiPolka, ktorá jakš-takš spĺňala deklarované hodnoty, bola 2200-ka. 1000-ka, to bola slabota. A 1350-ka, to bola vyložená úbohosť. Pri krátkodobom zaťažení prúdom, zodpovedajúcim 60C, by napätie tejto 3-článkovej batérie (1350mAh) kleslo o vyše 5,3 Voltu. Nemám slov.
Miroslav sa ma snažil chlácholiť tým, že sú ešte „nerozchodené“ a že po pár cykloch sa to možno zlepší.
A tak sme presne v duchu priloženého návodu batérie najprv nabili prúdom, zodpovedajúcim 0,3C. Potom sme ich „opatrne“ vybili prúdom 1A. Druhé nabíjanie bolo prúdom zodpovedajúcim 0,5C a vybíjanie 10A. Tretie nabíjanie bolo prúdom zodpovedajúcim 1C.
Po každom nabíjaní aj vybíjaní sme zmerali vnútorný odpor jednotlivých článkov v túžobnom očakávaní rapídne sa zlepšujúcich hodnôt. Žiaľ, zázrak sa nekonal. Hodnoty vnútorného odporu sa prakticky nezmenili.
Na porovnanie sme zobrali už 3 či 4 roky staré „modré“ LiPolky Turnigy: 1300mAh / 25-35C a 2200mAh / 25-35C. Každá má za sebou najmenej 100 cyklov v pohone EDF-modelov. (Tisíckový 3-článok sme na porovnanie momentálne k dispozícii nemali.) A čo sme namerali:
1300mAh: Ri jednotlivých článkov v rozsahu 9,1 až 10,3 miliOhmov, čomu zodpovedajú Céčka: 28-32
2200mAh: Ri jednotlivých článkov v rozsahu 4,6 až 5,7 miliOhmov, čomu zodpovedajú Céčka: 30-36
Názor nech si urobí každý sám. Podotýkam, že ja sa k LiPolkám nesprávam ako ku spotrebnému tovaru, ale ich starostlivo opatrujem, tak ako je to opísané v článkoch Predĺženie životnosti LiPol batérií - 1.časť, ale hlavne Predĺženie životnosti LiPol batérií - 2.časť, za čo sa mi ony, ako vidno, patrične odvďačia.
Ale na záver sme sa rozhodli urobiť praktické skúšky, teda nie meranie parametrov batérie prístrojmi, ale meranie parametrov elektropohonu. Batéria 1000mAh sa toho nezúčastnila, pretože si ju Miroslav zobral domov, do Nového Mesta nad Váhom.
A tak som novú LiPolku ModellExxpert 1350mAh a starú Turnigy 1300mAh otestoval vo Fantomovi a novú LiPolku ModellExxpert 2200mAh a starú Turnigy 2200mAh som otestoval v Black Sabbathovi. Obidva tieto modely môžu merať a na telemetrii (okrem priebežne zobrazovaných hodnôt) následne zobraziť „zapamätané“ maximálne dosiahnuté hodnoty: maximálny odoberaný prúd, maximálny poskytovaný výkon batérie a maximálne otáčky motora. A tu sú výsledky:
ModellExxpert 1350mAh: 18,7A; 221,7W; 47300ot/min (55mm EDF).
Turnigy 1300mAh: 22,5A; 265,1W; 49700ot/min (55mm EDF).
ModellExxpert 2200mAh: 29,0A; 344,5W; 39500ot/min (64mm EDF).
Turnigy 2200mAh: 29,4A; 356,0W; 39500ot/min (64mm EDF).
Ak sa vám zdá, že tie staré opotrebované „opľuté“ Turnigy (kúpené v Číne) sú aj po troch či štyroch rokoch a viac ako 100 cykloch lepšie ako tie čerstvo nové nečínske „značkové“ ModellExxpert (kúpené na Slovensku), tak sa vám to nezdá, lebo je to jednoducho tak.
Ak sa na modelárskych fórach tvrdí, že kúpa čínskych LiPoliek na HobbyKingu je lotéria (že raz sú vynikajúce a inokedy zase nanič), tak si dovolíme tvrdiť, že kúpa „značkových“ LiPoliek v kamennom obchode v tuzemsku je rovnako riskantná lotéria.
A ak sa na modelárskych fórach tvrdí, že Céčka čínskych LiPoliek treba najprv vydeliť „bulharskou“ konštantou, aby ste dostali pravdivú hodnotu, tak vidno, že rovnaký postup treba zvoliť aj pri LiPolkách zakúpených (a možno aj vyrábaných) v Európe (však spomínané Modellexxpert LiPolky má v ponuke aj rakúsky Schweighofer).
A tak máme pocit, že sme tam, kde sme boli aj pred týždňom: nijako sme sa „nezazichrovali“ a stále nevieme, kde sa dajú kúpiť LiPolky bez problémov s ich prepravou na Slovensko a s istotou, že ich parametre aspoň trochu zodpovedajú udávaným hodnotám.
Na záver nám teda nezostalo nič iné, len povzdychnúť si: „Staré dobré Turnigy“.
Poznámka Janka O. po asi mesiaci praktického používania:
Spomínaná ModellExxpert 1350 mAh je stále najdrahšia a súčasne najhoršia LiPolka akú som kedy mal .
Súvisiace články:
Predĺženie životnosti LiPol batérií - 1.časť
Predĺženie životnosti LiPol batérií - 2.časť
Zazimovanie (dlhodobé skladovanie) LiPol batérií
Ako prebúdzať LiPol batérie z hybernácie?
Aké sú skutočné Céčka predávaných LiPoliek?