Zisťovanie vlastností gýr – 1. časť

Budeme sa snažiť zistovať (merať, porovnávať) vlastnosti nielen samostatných gýr, ale aj autostabilizačných modelárskych systémov, ako celku. Niekedy sú nazývané Flight Stabilizers, čiže Stabilizátory letu.

Použitím gýr v modeloch lietadiel sa zaoberáme pár rokov, ale stále to bolo na akejsi užívateľskej úrovni, čiže sme sa zmierili s tým, že to síce funguje, ale presnejšie analyzovať ich vlastnosti sme nedokázali.

Snažili sme sa predstaviť si, z čoho by sa taká „Gyrovská STK-čka“ mala skladať a ako asi by mala fungovať.

A „jedného krásneho dňa“ prišiel nápad.

autor: Janko O.

 

Pravdu povediac, tým rozhodujúcim popudom ku stavbe prípravku na zisťovanie vlastností gýr bola skutočnosť, že sa nám nedarilo (a zdá sa, že sa nám stále nedarí ) pochopiť správanie gýr v režime Head Lock. Prečítali sme síce množstvo článkov a návodov, ale pri praktickom overení ich správania, to teórii nezodpovedalo.

Funkcia senzorov gýr v režime Normal je podrobne popísaná v článku „Ako funguje Piezo-Gyro?“ Tu je v závere konštatované, že:

Senzory gýr tohoto typu reagujú len na tzv. rotačné zrýchlenie alebo matematicky povedané na deriváciu rotačného pohybu. Čiže nereagujú na akýkoľvek priamočiary pohyb, či už ustálený alebo na zrýchlovaný alebo spomalovaný. Rovnako nereagujú na ustálený rotačný pohyb.
 



Stabilizátory letu (aj gyrá) v súčinnosti so servami v modeli eliminujú nežiadúce náklony modelu, spôsobené vetrom, či inými nežiadúcimi vplyvmi.

Aby sme mohli vlastnosti gýr, stabilizátorov letu, alebo ľubovoľných autostabilizačných systémov sledovať v činnosti, bolo treba si k tomu vyrobiť špeciálny prípravok (v skutočnosti vlastne prípravky dva). Pretože sledovanie vlastností týchto zariadení len tak „na kolene“, pomocou servotestera, serva a nakláňaním gyra, je vzhľadom na derivačný charakter výstupu gyra pomerne problematické.

Bolo jasné, že buď bude potrebné vyrobiť zariadenie, ktoré bude schopné nakláňať gyro presne definovaným spôsobom, alebo zariadenie, ktorým sa bude gyro nakláňať ručne, ale intenzitu a rýchlosť nakláňania bude možné nejakým spôsobom merať, alebo zaznamenať (a neskôr analyzovať).

Vyhrala druhá metóda, ktorej základom je prípravok, ktorému sme dali meno „Stolica“. Miroslav hneď v úvode vyslovil isté obavy z tohto názvu, pretože nevylúčil, že niektorí modelári sa na tento názov pozrú nie z technického, ale z lekárskeho hľadiska . A potom je medzi významom technickým a lekárskym sakramentský rozdiel. Ale nedá sa nič robiť, názov sa už ujal a používame ho.

Základom prípravku je potenciometer s dlhou oskou, ktorý plní úlohu mechanickú, ale hlavne elektrickú, keď sníma polohu (naklonenie) testovacej plošiny:

Na testovaciu plošinu sa gumičkami pripevňuje testovaný objekt, napríklad samostatné gyro:

Testovacia plošina mierne naklonená vľavo.

V prípade Stabilizátorov letu, ktoré sú schopné stabilizovať model okolo troch osí, je nutné zariadenie na testovacej plošine správne orientovať.

Pre „krídielkovú“ stabilizáciu:

Pre „výškovkovú“ stabilizáciu:

A pre „smerovkovú“ stabilizáciu:

Testovacia plošina vo vodorovnej polohe.

Ak potenciometer budeme napájať stabilizovaným napätím (v našom prípade 5V), tak napätie na bežci potenciometra sa bude meniť podľa toho, akú polohu (aký náklon) má testovacia plošina. Potenciometer sme nastavili (do stredu) tak, že pri vodorovnej polohe testovacej plošiny je na jeho bežci polovičné napätie, teda 2,5V. Pri náklone na jednu stranu napätie klesne, pri náklone na druhú stranu napätie vzrastie. Závislosť medzi náklonom testovacej plošiny a napätím potenciometra je jednoznačná a lineárna. A o to nám šlo.

Pri zobrazovaní na osciloskope sme jeho „stopu“ posunuli tak, aby pri vodorovnej polohe testovacej plošiny stopa prechádzala stredom obrazovky. Potom pri preklopení testovacej plošiny z vodorovnej polohy do ľavého maximálneho náklonu (30 stupňov) a potom do pravého maximálneho náklonu (tiež 30 stupňov), môžeme na obrazovke osciloskopu dostať napríklad takýto priebeh napätia bežca potenciometra:

 

Pri náhodnom nepravidelnom naklápaní testovacej plošiny raz na „tú“, či potom na „onú“ stranu môžeme dostať zase takýto priebeh:

 

Na doplnenie: začiatok aj koniec „divokého“ nakláňania je vždy vo vodorovnej polohe. Rýchlosť pohybov je možné určiť z toho, že (na tomto konkrétnom obrázku) jeden dielik záznamu zodpovedá 500 milisekundám času.
 



V budúcej časti si ukážeme zariadenie na grafické vyhodnocovanie zmeny šírky servo-impulzov, spôsobené činnosťou gyra, či stabilizátora letu. A našej analýze podrobíme funkciu jedného z najlepších Flight Stabilizerov: FY-30A.


Súvisiace články:

Zisťovanie vlastností gýr – 2. časť

Zisťovanie vlastností gýr – 3. časť

Ako funguje Piezo-Gyro?


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 9. 1. 2013, 18:04 | Prečítané: 10822x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 31
.:. tak tak
dalsi namet pre bakalarsku pracu?
Odpoveď | 2013-01-09 18:19:01
.:. ani tak
A prečo sa pýtaš?
Chceš ju odkúpiť?
Lebo nikto Ťa nenúti čitať, ak nechceš!
Odpoveď | 2013-01-09 20:52:57
.:. Janko O
Milý tak tak :-D .
Tento článok je určený pre tých, ktorí systémy stabilizácie letu (napr. gyrá) už používajú, alebo sa chystajú ich používať a úprimne ich zaujíma, ako naozaj fungujú.
Ak ty nie si ten prípad, tak článok nečítaj.
Z tvojho pohľadu aj miorov článok "Trojkráľové zamyslenie nad OpenSource v modelárstve" je bakalárska práca. Aj Vpershingov článok "Novoročné zamyslenie alebo OpenSource v modelárstve (Turnigy T9)" je bakalárska práca. Keď sa to tak vezme, tak polovica článkov na našej Web stránke, je bakalárska práca.
Podľa teba aj popis pripojenia batérie k regulátoru je asi bakalárska práca.
Ak to tvoja hlava nepobere, tak si čítaj články, ako sa dokopy zliepajú polystyrénové časti rozbitého modelu. To hádam zvládneš.
Ak aj to je nad tvoje sily, tak potom nechápem, prečo túto Web stránku navštevuješ.
Odpoveď | 2013-01-09 20:57:07 | Príspevok upravený: 2013-01-09 22:24:09
.:. birky
Uz sa tesim na pokracovanie a dufam, ze zverejnite vsetky vsetkych gyr co mate po ruke!
Super :-)
Odpoveď | 2013-01-09 21:48:59
.:. birky
8-| vysledky8-| vsetkych gyr
Odpoveď | 2013-01-09 21:50:34
.:. mior | mail
No máme ich (typov) celkom dosť - asi 10 plus mínus...takže skúsime...
Odpoveď | 2013-01-10 07:34:20
Janko, polozim otazku trochu od veci: ako ste spokojny s tym Orange 3-osym gyrom? Za tie peniaze by som ho rad vyskusal v niektorom polystyrene, tak by ma zaujimali pripadne nedostatky. Vdaka.
Odpoveď | 2013-01-10 08:43:31
.:. Janko O
Ahoj Dano,
tak som to práve odskúšal.
Veľa nechýbalo a bol by som hodil "jedovatú slinu" na ten tebou spomínaný Orange 3-axis Flight Stabilizer (v2).
Ide o to, že prepojil a zapojil som všetko, čo bolo treba (a že tých konektorov a káblikov je požehnane), okrem káblika zapínania/vypínania stabilizácie, označeného Aux (Auxiliary). Ako že to idem vyskúšať bez tohto ovládania, že stabilizácia bude stále zapnutá.
Všetko fungovalo, len všetky tri servá "rázovali": v intervale asi 300 milisekúnd sa pravidelne vychylovali asi o 5mm (na páke 15mm). Čo je dosť. Tak takáto funkcia by servá "zhuntovala" po pár letoch, nehovoriac o tom, ako by sa správal model.
Máme ešte jeden taký istý stabilizátor, tak som skúsil aj ten. Výsledok: presne to isté.
Bol som veľmi skľúčený, pretože ja som zástanca čínskych modelárskych výrobkov, pretože mne skoro všetko čínske bezvadne funguje.
Všetko som rozobral, pobalil do sáčkov a odložil, a že ti idem napísať tento neradostný výsledok.
Potom mi napadlo, že skúsim to ešte s tým káblikom pripojeným do Aux (nech mám čisté svedomie, že som skúsil všetky možnosti).
Znovu všetko vybaliť, popripojovať, poprepojovať, pozapínať ...
A ejhle, ono to naraz funguje perfektne.
Aby sme si rozumeli: skúšal som to na stole, nie v modeli (na to teraz nie sú podmienky). Všetko fungovalo ako má: všetky 3 servá, nastavenie miery stabilizácie všetkých troch osí, diaľkové zapínanie/vypínanie. Skrátka všetko.
Ja som zástanca takýchto zariadení v modeli, takže odo mňa hádam nikto neočakáva, že ak to dobre funguje, že by som ti povedal, že nedoporučujem. Samozrejme, že doporučujem.
Ale, keby som nebol zapojil ten káblik, tak by som ti bol napísal, že to nefunguje dobre a že do modelu to radšej nedávaj.
Odpoveď | 2013-01-10 17:41:48
Vdaka. Vies ako hovorieval sudruh Lenin: doveruj, ale preveruj :-D ( Mozno aj on lietal s cinskou elektronikou). Tiez mam v drvivej vacsine pozitivne skusenosti s "cinou", ale hoci inak sudruha Lenina nemusim, tato zasada je v modelarstve dobra :-) Kazdopadne vdaka moc za odskusanie aj za tieto tvoje stranky ...
Odpoveď | 2013-01-10 21:52:16
.:. bohdan
Nepoužívam ich tak neviem, ale: Nebolo by zaujímavé pre presnosť merať aj reakcie pri vodorovnom otáčaní. Nebudú inakšie ako pri nakláňaní? Uvažujem použiť gyro na prednú nohu hawku uľahčí to dúfam priamy smer no bojím sa,že aj skomplikuje riadenie pri vetre a iných vplyvoch (hrkotavý povrch pri štarte). Čo ty na to Janko? Ide mi aj o to, že jednoduchšie sa nadáva sebe samému keď niečo pobabrem pri riadení ako gyru. :-)
Odpoveď | 2013-01-10 09:48:15
.:. Janko O
Bohdan,
na tú tvoju poslednú vetu ti odpoviem, že ja radšej napchám do modelu kadečo, aby som mohol po havárii na to nadávať. Hádam nebudem nadávať na seba :-) . Doma nadávam na manželku, pri lietaní nadávam na modelársku techniku. Základ je: niekoho si nájsť, na koho sa bude nadávať.

A teraz vážne: ja gyro na stabilizáciu riadenej prednej nohy používam v modeli Partenavia P-66 Oscar (taký veľký modrý, rozpätie 222cm, neviem, či si ho už videl) - je na predposlednom obrázku tohto článku: odkaz
Používam tam gyro MKS380, nastavené na "mierny" účinok, ale chcem vyskúšať aj väčší účinok, prípadne iné gyro. Práve na tento účel by sa malo TEORETICKY hodiť gyro v režime Head Lock. Ale pri pokusoch na stole sa ukázalo, že model by hneď pri prvom štarte robil psie kusy. A aj pre toto som zrealizoval tú "stolicu" a hodlám nájsť gyro a jeho zodpovedajúci režim, aby model pri štarte dobre držal stopu.
Už pri použití toho MKS380 je to lepšie, ako bez neho, ale ja mám (možno mylnú) predstavu, že model by mal pri štarte a po pristátí držať stopu, ako vlak na koľajniciach.
Odpoveď | 2013-01-10 17:54:14
.:. bohdan | www
Ten model som ešte nevidel.
Radšej hľadám chybu v sebe ako v technike, tá by mala fičať na 100% aj keď to nie je vždy pravda.
Ide mi o to ako ovplyvňujú vibrácie (napr. od hrbov na povrchu pri štarte) správny chod gyra. Radšej to budem "kaziť" pri štarte sám ako mi tam má gyro dávať každú milisekundu nejaký iný povel do serva. Presne to chcem docieliť "vlak na koľajniciach"
a kazič za páčkami ;-)
Odpoveď | 2013-01-10 18:23:51
.:. Janko O
Bohdan,
toho sa nemusíš báť. Gyro (či Flight Stabilizer) je technické zariadenie, ktoré má presne definované svoje správanie (to, že ho my nechápeme, to je iná vec a gyro za to nemôže). Gyro v režime Normal by dalo do serva nejaký povel len vtedy, keby došlo ku zmene smeru jazdy modelu po štartovacej dráhe. Gyro funguje ako záporná spätná väzba: Keď niečo (dokonca aj pilot) sa snaží model odkloniť na jednu stranu, gyro sa snaží vytočiť koliesko na druhú stranu. A tým zmierniť zatáčanie modelu. Tento efekt zápornej spätnej väzby je názorne popísaný tu: odkaz a tento nežiadúci efekt vyriešený v článku: Dynamické riadenie gýr odkaz
Ja dávam gyrá na suchý zips, ten okrem možnosti dodatočného polohovania či odnímania pôsobí aj ako akýsi "vankúšik" a chráni gyro pred vibráciami.
Odpoveď | 2013-01-10 20:51:48
.:. newor | www | mail
Myslím, že použitie na prednom podvozku režimu HL je otázne. Ten slúži na udržanie polohy modelu v určitej pozícii bez ohľadu na smer letu - typicky napr. bočný let u akro vrtuľníka, alebo priamy v bočnom vetre, kedy má chvost tendenciu pri režime NORMAL postaviť sa v smere vetra ako veterný ukazovateľ (zjednodušene povedané). Pri lietadlách by som to videl skôr ako pri maketovom lietaní s vrtuľníkmi, kedy sa väčšinou používa režim Normal kôli "ťahaniu chvosta za sebou". Ak model dosadne v ose dráhy, mal by udržať smer sám, ak "sadne" s odklonom, malo by byť ľahšie presvedčiť ho zásahom do smerovky k zrovnaniu smeru. Ak bude v HL, bude sa pri pristátí (napr. bočnom vetre) stále snažiť udržať pozíciu ("driftovať"), hoci už bude na zemi a mal by mať priamy smer...Pri pristávaní by som to osobne vypol. Pri štartoch by sa musel model rozbiehať plynulo a tiež by som skúsil zapnúť ho až pri určitej rýchlosti, aby (možno) ľahšie držal smer vzhľadom na väčšie sily ako keď stojí a poloha nie je jednoznačná...
No, je to celkom zaujímavá problematika, teším sa už na pokračovanie a možno aj dajaké praktické skúšky :-)
Odpoveď | 2013-01-11 11:53:23
.:. bohdan | www
myšlienka u mňa bola no aj odišla. Presne pre dôvody čo udáva newor. Budem veriť rukám, tieto udelátka nechám ladom a radšej sa pohrám viac s kvalitou podvozku :-)
Odpoveď | 2013-01-12 15:53:57
.:. Janko O
Bohdan, chápem.
Medzi nami dvomi je totiž zásadný rozdiel: ty si dobrý pilot, ja nie (ak, tak sotva priemerný). Ty si chodíš kľudne lietať v takom počasí, že ja radšej nevychádzam z domu, nie že by som ešte premýšľal o lietaní.
Ty si niečo ako Dalibor Štěrba (Graup15), ktorý raz na RC mánii napísal niečo ako, že on žiadne mixy, "dual rejty" a exponenciály ani nepotrebuje, pretože to ďaleko lepšie uriadi rukami.
Súhlasím. Cez to všetko už asi 30 rokov sa na RC vysielačoch objavujú "dual rejty", exponenciály (voľakedy sa to volalo S-charakteristiky) a kadejaké mixy. A stále to pribúda a pribúdať bude.
Táto technika totiž svojimi schopnosťami kompenzuje isté "neschopnosti" pilota.
Keďže som si vedomý svojich pilotných "neschopností", rád dám do modelu čokoľvek, čo ich nejakým spôsobom eliminuje alebo aspoň zníži.
Druhá vec: aj keby som bol dobrý pilot, tak do modelu rád dám čokoľvek, čo predĺži jeho život, alebo zníži možnosť jeho poškodenia. Príklad: uznáš sám, že štarty a pristátia modelov na letisku Čerín-Čačín občas končia poškodením podvozku, ak model, ktorý "nedržal stopu" narazil do tých zabetónovaných pneumatík, čo sú na okraji dráhy. V lepšom prípade sa "nedržanie stopy" skončí "pribrúsením" koncov krídiel modelu.
Ak existuje niečo, čo zlepší "držanie stopy" modelu, použijem to.
Uznávam tvoj argument, že namiesto nejakého gyra, sa radšej viac pohráš s podvozkom. Moja osobná skúsenosť je, že dobrý podvozok je niekedy drahší, ako celý model. Navyše dobrý podvozok, to väčšinou znamená precízny strojársky výrobok. Ale ja nie som strojár, nemám sústruh, frézu ...
A tak ak pri X-kopteroch, v porovnaní s klasickými vrtulníkmi, je komplikovaná a presná mechanika nahradená komplikovanou a presnou elektronikou, tak ja radšej komplikovaný a presný strojársky výrobok nahradím komplikovaným a presným elektronickým výrobkom. Pretože k elektronike mám oveľa bližšie, ako ku strojárine. A aj čo sa výbavy (stroje, prístroje, náradie, meracia technika ...) týka, tak tú mám oveľa lepšiu elektronickú, ako strojársku - mechanickú.
2013-01-12 17:18:20
.:. Janko O
Ako sme už spomenuli, nemáme žiadne skúsenosti s vrtulníkmi, ktoré používajú gyrá, obzvlášť v režime Head Lock.
Preto je pre nás mimoriadne dôležitá tvoja informácia, že: "... pri maketovom lietaní s vrtuľníkmi, kedy sa väčšinou používa režim Normal kôli "ťahaniu chvosta za sebou"."
Avšak práve preto, že nemáme žiadne skúsenosti s vrtulníkmi, ktoré používajú gyrá, nedarí sa nám "stráviť" režim Head Lock, pretože mimovoľne je pre nás predstava, že model (krídlatého lietadla) letí bokom, nenormálna.
Preto chceme aj správanie gýr v režime Head Lock analyzovať meraním na "stolici" a na základe zaznamenaných priebehov výstupného signálu správne pochopiť jeho činnosť.
A tu by sme potrebovali práve tvoju pomoc, keby si nám potom v tomto pomohol.
Odpoveď | 2013-01-13 09:04:00
.:. newor
Keď už to budete merať, mám pár osobných doporučení, samozrejme záleží na vás, ako (a či vôbec) sa s nimi stotožníte a zahrniete do meraní...:-D
V prvom rade by som rozdelil systémy na Stabilizačné jednotky pre lietadlá, potom na vrtuľníkové Gyrá Normal a Gyrá HL. A tie vrtuľníkové HL by som sa snažil zmerať aktívne, lebo podľa mňa budú výsledky iné, keď sa bude gyro merať "nasucho" a iné, keď bude aktívne vyrovnávať. Stačil by k tomu hocijaký malý vrťas so samostatným gyrom, len by musel byť pripevnený na nejakú otočnú základňu (čo ja viem, možno by stačila otočná stolička bez operadla....)
Takto by sa asi najlepšie videlo, čo ktorá skupina robí a ako reaguje na nejaký podnet (skupinu podnetov), ktorý by bol pri všetkých testoch rovnaký...
Ja s mojim vybavením môžem testovať akurát tak praktickú stránku veci, na meranie mám len šubleru a teplomer na okne :-D
2013-01-14 14:30:58
.:. Janko O
V podstate s tebou súhlasím:
- naozaj chceme samostatne merať stabilizačné zariadenia pre krídlaté lietadlá (plošníky) a samostatne stabilizačné zariadenia pre vrtulníky.
- tie prvé chceme samostatne merať: gyrá a samostatne kompletné systémy
- vrtulníkové gyrá chceme merať v režime Normal (lebo veríme, že budú aspoň čiastočne použiteľné pre plošníky)
- vrtulníkové gyrá režime Head Lock zmeriame "nasucho" a budeme sa snažiť pochopiť ich činnosť a nájsť eventuálne použitie pre plošníky (???)
- meranie vo vrtulníku bude problém, pretože ani jeden z nás vrtulník nemá a nie som si istý, či kvôli tomu budeme dáky kupovať (asi nie). Okrem toho nás vrtulníky príliš nezaujímajú, takže ak by sme zistili, že HL mód je pre plošníky nepoužiteľný, tak síce uroníme slzu, že sme to nevyskúšali vo vrtulníku, ale inak asi na gyrá s HL módom zanevrieme, pre ich nepoužiteľnosť v plošníkoch.
2013-01-14 15:02:38
.:. Laco
Čau chalani, ja používam GYRO keď idem domov z krčmy, je to fakt super vec. Zatiaľ som vždy prišiel domov.
Odpoveď | 2013-01-11 22:23:33
.:. Laco
Vlastne raz som skončil v potoku, ale to bol softwarový bug ktorý som našťastie našiel a opravil.
Odpoveď | 2013-01-11 22:34:37
.:. Janko O
Ak by sa to opakovalo, odporúčam preflešovať. Najlepšie sa flešuje s fľašou v ruke.
A toto je tá správna chvíľa na použitie Open Source: Source (zdroj) - v tomto prípade hlavu, treba otvoriť - Open. Volá sa to "trepanácia". Žiaľ, po trepanácii niektorí dosť trepú, takže viac sa osvedčil čakan. Nie je znýmy prípad, že by po otvorení hlavy čakanom niekto trepal. Navyše po použití čakanu netreba na výsledok ani dlho čakať. :-D
Odpoveď | 2013-01-12 13:51:07
.:. newor | www | mail
Dnes sa mi primotalo pod ruku gyro v šuplíku, je to dajaký noname Airtrix A500, tak som ho švihol do Trainera (spaľováčik na 5,5ccm, 1300mm rozp.), ten mám na lyžiach :-). Zatiaľ som to kýval len v ruke, gyro gyruje aj v Normal aj HL móde, ak bude dobré počasie, pôjdem zajtra pojazdiť. Zatiaľ sa zdá, že HL je nepoužiteľný...no uvidíme.
Odpoveď | 2013-01-12 20:08:21
.:. mior | mail
Daj vedieť výsledky!
Odpoveď | 2013-01-12 22:57:00
.:. newor
No, dnes to nevyšlo...počko bolo take ideálne, že dostala prednosť rodina a lyžovačka..téma ma však zaujíma, gyro je namontované, takže určite nejaké výskumy urobím. Problém je svetlo, keď prídem domov z práce, je tma. Takže najskôr budúci víkend. Cez týždeň skúsim poštudovať správanie bez pohybu (modelu), u vrťasov mám v tom jasno (mám niečo málo skúseností z T-Rex 600N), no u lietadiel je to o inom, hlavne vzhľadom na to, že tie nemajú taký výkonný aktívny prvok na vyrovnávanie/zmenu ako je roztočená vrtuľka na chvoste...určite zosmolím aj dáky článoček/videjko a dám vedieť...
Odpoveď | 2013-01-13 21:25:55
.:. Janko O
Plne s tebou súhlasím.
Až bude článoček a videjko, daj vedieť.
2013-01-14 13:20:59
.:. newor | www | mail
...Ešte som tak trošku rozmýšľal nad tým všetkým a mám takú silnejúcu predtuchu, že IBA gyro tento problém celkom nevyrieši. Možno sa podarí trochu zastabilizovať rozbeh modelu, alebo držanie smeru, no k dokonalému "chodeniu po koľajniciach" by to chcelo asi nejaký aktívny navigačný systém - aby to gyro vedelo, že čo má vlastne stabilizovať...ale to len tak na okraj...
Odpoveď | 2013-01-12 20:20:07
.:. mior | mail
No presne podobnou myšlienkou sa zahrávame ... ale je to druhý level!
Odpoveď | 2013-01-12 22:58:01
.:. Janko O
Máš absolútnu pravdu: IBA gyro nezabezpečí, aby sa model rozbiehal "ako po koľajniciach".
Zatiaľ nám vychádza, že:
- niektoré systémy to (napr. vetrom spôsobené) "vybočenie z koľajníc" iba zmiernia - odklonenie modelu z pôvodného smeru bude menšie, ale model pokračuje v inom smere, ako pred poryvom vetra.
- niektoré systémy sú schopné vybočenie po čase úplne eliminovať (model sa vráti do pôvodného smeru, ako pred poryvom vetra), ale model sa už nevráti na pôvodnú "koľaj", ale pokračuje akoby po vedľajšej paralelnej koľaji.
- systémy, ktoré budú schopné vybočenie eliminovať a ešte aj model vrátiť na "pôvodnú koľaj" zatiaľ nepoznám. Ale napadlo mi, že nejaké elektronické "udělátko" k existujúcemu stabilizačnému systému by to dokázalo.
Ale v tomto prípade sme ešte len v teoretickej rovine. Preto potrebujeme dôverne poznať správanie rôznych stabilizačných systémov.
Ak sa to niekomu javí ako "bakalárska práca", ako to napísal "tak tak" na začiatku komentárov, je to jeho problém ale nás neodradí.
Odpoveď | 2013-01-13 08:45:12
.:. bohdan | www
som zvedavý kam sa to dotiahnete. Nie som tak geniálny pilot ako sa zdá podla Jankovho popisu (inak dakujem) napr. túto zimu lietam menej a už to cítim. Preto som tú myšlienku gyra zavrhol, lebo ozaj by som prevdepodobne potreboval prepinac zapnúť a vypnúť gyro. Okrem toho,že už nemám voľný kanál mi to pride ako zhoršovák kedy sa pri pristávaní musím sústrediť ešte na ďaľšiu funkciu na ktorú nie som zvyknutý. Niekedy treba pristávať akoby sklzom alebo krabom a to si už z gyrom neviem vôbec predstavit tiež som rozmýšlal na nejakým GPS kde sa zadá rovina letiska no to je už mimo mojich možností. trocha o sklze a krabe je tu
odkaz
Odpoveď | 2013-01-13 10:02:57
.:. mior | mail
No ja by som predsa len ten neworov návrh na meranie HL gýr "skoro naostro" predsa len realizoval. Totiž jeden vrtuľník máme!
Skúsime ho nejako uchytiť podobne ako stolicu a uvidíme...
Odpoveď | 2013-01-14 19:39:30
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50708.48 kb