(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 2. časť

Keď sme 4. mája 2012 zverejnili 1. časť tohto seriálu, o ktorom ani teraz nevieme, koľko bude mať častí, asi sme mali v pláne ďalšie diely uviesť skôr ako po takmer ôsmich mesiacoch.

No ale ako sa hovorí, človek mieni a pán Boh mení. Samotné práce na oprave L-39-ky postupovali sľubne a rýchlo, dokonca ani foto-dokumentácia nezaostávala, len s textom to bolo slabšie. Stále sme si hovorili, že to má ešte čas (navyše mi mnohí vyčítali, že veľa píšem a málo lietam), medzitým najvyššiu prioritu dostali práce na našej PC-Telemetrii, lebo modelárska sezóna sa práve rozbiehala, no a napokon sa naozaj aj naplno rozbehla. Až sme viac lietali ako písali a na „Fénixa“ sme skoro zabudli.

autor: Janko O.

 

A tak sme využili tieto dni vianočného voľna, pretriedili foto-dokumentáciu z priebehu opravy, pospomínali, ako sme vlastne postupovali a teraz k tomu prikladáme aj dáky stručný text. 

Priebeh havárie L-39-ky je popísaný v článku „Príčina havárie Milanovej L-39-ky (Albatros)“ a ďalšie detaily sú aj v článku „(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť“.

To, čo z Albatrosa zostalo, sme domov priniesli v niekoľkých igelitkách, ktoré pre tento účel vozím neustále v aute  .

Najprv sme oddelili elektroniku a časti trupu a krídiel sme vo vani „vykúpali“, aby sme sa zbavili hliny z „miesta činu“. Pred haváriou to bol jeden trup a jedny krídla, teraz to bolo 27 väčších aj menších častí, či skôr úlomkov polystyrénu.

Na záhrade sme rozložili koberec, na ktorý sme s pietou poukladali už očistené a narovnané časti toho, čo z modelu zostalo po havárii. Ľavé krídlo sme rozrezali, aby sa lepšie vošlo do "čarovného hrnca".

V pivnici sme na varič postavili veľký 30-litrový hrniec s vodou a nechali zovrieť. Do vriacej vody sme postupne nahádzali všetky menšie kusy polystyrénu (neodvážili sme sa „to“ nazvať krídlami alebo trupom) a veľkou drevenou varechou sme ich usilovne „topili“.

Tieto časti už okúsili bod varu, čo na nich zanechalo povrch, ktorý sme už dávnejšie nazvali "krokodília koža".

To spôsobilo, že sa polystyrénovým dielom vrátila ich tvarová pamäť a už neboli stlačené či inak zdeformované. Veľmi zdeformovaným dielom sme k pôvodnému tvaru radi (aj opakovane) pomohli „hrubou silou“ (najlepšie ešte zahorúca).

Väčšie diely sme do vriacej vody ponárali po častiach, najskôr jeden koniec, potom opačný koniec. Najhoršie to bolo s chvostovou časťou trupu, tá sa do hrnca nevošla nijako. Našťastie Vodorovná Chvostová Plocha – VChP (VOP) a Zvislá Chvostová Plocha – ZChP (SOP) spolu s chvostom lietadla boli takmer nepoškodené a tak boli „vreného kúpeľa“ ušetrené.

Predok trupu teraz už vyzerá dobre, ale pred "varením" to bola hrôza.

Po uschnutí dielov na záhrade (bol máj) prišla na rad ich identifikácia. Niekde to bolo jasné, niekde sme si pripadali ako v seriáli Kosti alebo CSI. Miroslav poznamenal, že ak sa v tom chceme ešte viac zdokonaliť, mali by sme si kupovať strúhanku a z nej skladať rožky, z ktorých bola vyrobená.

Z elektronických dielov to definitívne „majú za sebou“ tri: elektrické dúchadlo, LiPol batéria a regulátor. Na EDF-ku je rozlámaný vonkajší prstenec a tiež je odlomená jedna lopatka rotora.

Na jednej podvozkovej nohe vidno, že káblik ide "do stratena".

LiPolka sa následkom nárazu ohla do tvaru fajky a taktiež bolo zistené porušenie hermetickosti jedného (krajného) článku. Ostatné články sú síce v poriadku, ale takúto batériu si do modelu nikto nedá. My sme si ju pre istotu nedali nielen do modelu, ale radšej ani do domu (teraz „zimuje“ pod fúrikom na záhrade).

LiPolka si to z elektronických dielov odniesla asi najviac.

O regulátore bolo podrobne pojednávané v článku „ Príčina havárie Milanovej L-39-ky (Albatros) ".

Elektricky zaťahovateľný podvozok mechanické poškodenie nezaznamenal, ale jedna časť má odtrhnutý káblik. To sa však dá opraviť.

Ostatné elektronické časti, ako napr. servá a prijímač, sa javia byť bez ujmy, hoci o RC prijímačoch niektorí tvrdia, že po ťažkej havárii už nie je dobré im plne dôverovať.

 

Chvostová časť trupu "varená" nebola, preto je jej povrch hladký. Ostatné časti áno, čo dokazuje dobre zreteľná "krokodília koža".

V nasledujúcej časti tohto („nekonečného“) seriálu popíšeme (chceli by sme to stihnúť ešte do konca tohto roka ), akým spôsobom sme jednotlivé časti na kusy roztrhaného draku lietadla zase skladali do radoby pôvodného stavu.

 

Súvisiace články:

(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť

Príčina havárie Milanovej L-39-ky (Albatros)
 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 26. 12. 2012, 13:11 | Prečítané: 9590x | Kategórie: Stavba modelov | Napísal: admin |
Komentáre: 5
Carry on, man ! .... appreciate it!
Odpoveď | 2012-12-26 16:13:22
.:. diosko
No pekne... Nedávno som dával dokopy takto podobne mojeho SkyFun-a. Bol asi na 12-13 kusov a musel som variť "polyvývar". Na moje počudovanie SkyFun opäť lieta :-)
Dúfam, že sa v pokračovaní objaví aj ako ste "Fénixa" dokopy dávali.
Odpoveď | 2012-12-26 18:28:45
.:. Janko O
Jasné.
Odpoveď | 2012-12-26 18:40:37
.:. no china
len ziadne cinske prislusenstvo
Odpoveď | 2012-12-26 19:39:58
.:. mior | mail
Ale čoby! Samozrejme, že tam pôjde - ale všetko riadne overené!
Do čínskeho modelu - čínska výbava!
Odpoveď | 2012-12-26 20:41:48
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 39973.86 kb