Spúšťame tento web!
Dnes sme sa rozhodli spustiť tento web. Má napomôcť modelárskej verejnosti.
Použili sme 3 typovo rovnaké vrtule od toho istého výrobcu. Priemer a stúpanie, aj všetko ostatné, mali úplne rovnaké, ale jedna bola opačná - v zmysle otáčania. Pochádzajú z jedného 5-motorového modelu, kde na krídlach sú 4 vrtule, dve normálne a dve opačné. Piata bola na chvoste modelu, pretože to bol konvertoplán, ale tá je úplne iná. Regulátory sme použili tie, ktoré boli pôvodne tiež v tom istom modeli - už od výrobcu.
Keď sme použili len jednu vrtuľu, tak sme dosiahli statický ťah 840 gramov, pri príkone 170W. To dáva účinnosť ťahu pohonnej jednotky 4,94g/W. Rýchlosť výstupného prúdu vzduchu vo vzdialenosti 0,5 metra za vrtuľou bola asi 10,2m/s.
Keď sme použili dve rovnakobežné vrtule, tak sme dosiahli ťah 1250 gramov, pri príkone 284W. To dáva účinnosť ťahu pohonnej jednotky 4,40g/W. Rýchlosť výstupného prúdu vzduchu vo vzdialenosti 0,5 metra za vrtuľou bola asi 12,4m/s.
Keď sme použili dve protibežné vrtule, tak sme dosiahli ťah 13650 gramov, pri príkone 309W. To dáva účinnosť ťahu pohonnej jednotky 4,42g/W. Rýchlosť výstupného prúdu vzduchu vo vzdialenosti 0,5 metra za vrtuľou bola asi 14,8m/s.
Ak by sme mali porovnať tandemové usporiadanie s rovnakobežnými a protibežnými vrtuľami, tak vidíme, že u protibežného usporiadania je ťah o 9,2% väčší, ale aj príkon je o niečo - o 8,8% väčší. Účinnosť ťahu pohonnej jednotky stúpla len nepatrne - z 4,40 na 4,42g/W, čo je len 0,45%.
Tak ako sme očakávali a ako to tu bolo niekým zdôvodňované, hlavný efekt tandemového usporiadania s protibežnými vrtuľami je v "kvalite" výstupného prúdu vzduchu. Rýchlosť výstupného prúdu vzduchu vo vzdialenosti 0,5 metra za vrtuľou bola u kontrapropu o 19% vyššia ako u rovnakobežného usporiadania.
Keďže sme tušili, že kontraprop ešte nevytiahol svoj hlavný tromf, tak sme ešte urobili meranie rýchlosti výstupného prúdu vzduchu vo väčšej vzdialenosti - 3 metre za vrtuľami. Tu kontraprop prevyšoval rovnakobežné usporiadanie až o 45%.
Podotýkam, že zadná vrtuľa nemala väčšie stúpanie ako prvá, takže benefity kontrapropu sú zaklate hlavne v tom výraze "kontra". Vyzerá to, že to video, či vlastne dve, ktoré tu boli spomínané, asi neklamú.
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)