Keď som pred časom zháňal typ pre svoj nový model vetroňa, objavil som na stránkach Reichard modelsport Surikatu.
Model ma okamžite zaujal svojími rozmermi a spracovaním. No márne som hľadal po internete viac obrázkov a konkrétností o stavbe. Okrem jedného obrázku na stránke výrobcu takmer nič.
A práve to ma inšpirovalo k napísaniu tohoto článku.
autor: Ľubo Roziak
pridal: mior
Model som objednal na stránke autohificenter.sk za prijateľnú cenu 133€. Model dorazil behom dvoch dní. Po rozbalení nie príliš grafickej krabice ma príjemne prekvapila vysoká prepracovanosť modelu. Model bol takmer hotový. Treba dokončiť len pár vecí .
Priložený návod na stavbu je až na pár vecí dostačujúci. Začal som dokončením laminátového trupu (je v dobrej kvalite). Treba odrezať nos trupu podľa veľkosti kužeľa a vlepiť jednu z dvoch dodaných prepážok pre motor (30 alebo 40 mm). Ďalej treba zlepiť sústavu prepážok z preglejky, ktoré sú rezané CNC frézou.
Takto zlepená - akási klietka, v ktorej je osadená kompletná elektronika a pohonná batéria, sa potom vlepí do trupu. Treba venovať pozornosť tomu, aké serva osádzame: výška tiahel je urobená pre servá Carson. Ja som použil HXT900 a musel som posunúť tiahla o 1 cm vyšie. Vlepíme bowdenové tiahla pre výškovku a smerovku a lámacie závesy, ktoré je lepšie zameniť za otočné. Ostáva už len vlepiť uzáver kabíny a dopilovať otvory v centropláne pre spojovacie ihlice krídla. Týmto máme trup pripravený.
Krídla sú takmer kompletne hotové. Treba len vtiahnuť predlžovacie káble (v krídlach je na to pripravené silonové lanko) a vlepiť servo.
Výškovka sa k trupu šroubuje 2 pastovými šroubami M3. No nedá mi nepristaviť sa pri upevnení tiahla ku klapke výškovky. V návode sa píše, že treba prilepiť kúsok trubičky na tupo a prelepiť kúskom fólie, do ktorej sa potom vsunie zakončenie tiahla. Toto som považoval za hazard s modelom. A tak som použil polovicu zo starého závesu Modela a vrtákom 1mm som zafrézoval drážku, do ktorej som potom Epoxidom vlepil záves.
Zálet modelu prebehol bez problémov. Trochu som sa obával mierne pokrúteného ľavého krídla, pravé bolo v poriadku, no dalo sa to dotrimovať krídelkami. Surikata je stabilný a veľmi poslušný model, vhodný pre termické lietanie. Prekvapil ma svojou rýchlosťou, takže sa s ním dá lietať aj základná akrobacia. Podľa údajov výrobcu lieta do rýchlosti vetra 5-7 m/s.
Technické dáta:
- rozpätie 1730mm
- letová hmotnosť 830g
- odporúčaný motor 150 W (u mňa Turnigy 2830)
- ovládanie S.V.M.K (u mňa súprava Hitec Eclipe 7)
Surikata nie je pre úplného začiatočníka. No stavba nie je náročná a lietanie zvládne každý, kto má už zvládnuté základy na nejakom polystyréne .
Ľubo Roziak