Koniec Blizzarda (od Reicharda) na Starej Turej
Keď som pred pár dňami napísal článok s názvom "Blizzard (od Reicharda) na Starej Turej" a uverejnil krátke video z jeho pristávania, to som ešte nevedel, že natočené pristátie je Blizzardovo posledné...
autor: mior
foto: mior
V piatok mi zavolal Majo B., či nejdeme polietať. Keďže som bol trochu rozrušený z práce, povedal som si, že sa idem ukľudniť. Naložil som Blizzarda a odišiel som na Starú Turú. Blizzarda som zložil, skontroloval riadenie a vypustil ho do vzduchu. Už počas stúpania sa snažil nakláňať doľava, tak som ho korigoval. Po vypnutí motora stále zatáčal doľava. Zdôvodňoval som to vetrom, na Majovu otázku "Aký je vzduch?" som odpovedal, že "akýsi divný"... Model som otočil, aby mu vietor fúkal z inej strany, ale stále točil vľavo. Vtedy som pochopil, že to vetrom nebude, ale že bude niečo s krídlom a vyhlásil som: "Idem dole!". Majo porozumel, uhol z dráhy a ja som zahájil zostup. Treba povedať, že v tom čase vietor menil smer hádam každú polminútu. Po poslednej otočke doľava som ho nasmeroval na dráhu a vysunul brzdy. V tom momente sa model rozhúpal a spadol do vývrtky. Ešte som sa ho snažil nejako ustabilizovať, dokonca som v zúfalej snahe zapol motor, že ho z toho nejako dostanem. Opak bol pravdou - model nekontrolovane zapikoval nosom do zeme asi z 20-tich metrov. Škody sú zrejmé na priložených fotografiách - trup je na kašu - totál neopraviteľný, motor zaseknutý, vytrhnutá elektroinštalácia, servá v krídlach majú vylámané zuby. Lipolka zmačkaná na šrot. Jedno krídlo - odtrhnutý balzový poťah, druhé je úplne prelomené, odtrhnutá smerovka aj výškovka...
Teraz už viem, že by som sa v danej situácii zachoval asi inak, skúsil by som to a ono, ani si nepamätám, či som zatiahol brzdy naspäť alebo nie.
Samého Maja B. to mrzelo, možno viac ako mňa a ako určitú terapiu mi ponúkol posedenie pri poháriku dobrého vína... Nevedel, že na víno som v tom momente nemal vôbec chuť a že mi bolo skôr do plaču.
Čo sa stalo? Neviem! Možno sa nejako posunulo krídlo, možno v týchto teplách (v spálni, kde Blizzard ležiaval v krabici bolo 31 stupňov) sa krídlo znovu mierne skrútilo - tak ako som to popisoval v spomínanom článku "Blizzard (od Reicharda) na Starej Turej" http://rcmodely.cevaro.sk/index.php?id=475&n=blizzard-od-reicharda-na-starej-turej.
Ale nechcem sa vyhovárať na model. Skrútenie krídla by mohlo byť určitým problémom, ale nie likvidačným! Veď som s takým krídlom pristál už viackrát. Chybu pripisujem sebe - jednoducho som nezvládol túto kritickú situáciu - možno pod vplyvom osobnej nepohody z rozrušenia, možno nesústredenosť a možno z nedostatočného očakávania takej situácie (už dlho som nič nerozbil).
A tak som v situácii, čo ďalej? Opraviť krídla? Ale ako? Sendvič som ešte nereparoval... Kúpiť nový trup? Alebo kúpiť celý nový model? Ale aký? Zase Blizzarda? Či niečo iné, možno trochu väčšie? Neviem...
A tak si prezerám jeho fotky a video z pristánia a nadávam si do blbcov...
Prikladám fotky poškodenia:
<Staršie | tento článok | Novšie>
Napísané: 22. 9. 2022, 11:16 |
Prečítané: 8101x |
Kategórie: Lietanie |
Napísal: admin |
Komentáre: 16
nenadávaj, nežiaľ toto sú situácie, ktoré nás posúvajú v pred. Aspoň mňa isto. Jedno je vždy škoda - úsilia a peňazí. Dnes som "vrátil" lipolku samozrejme keš
odkaz Vždy a dúfam,že až do mojej smrti si budem hovoriť hlavne,že sa nič vážnejšie nestalo
Ahoj J.O. pred 2 mesiacmi, tak ako si písal môj vetroň DG-1000 presne tebou popisovanou nekontrolovanou vývrtkou sa hrnul k zemi-nezachránili ani 3 postupy čo sa dali stihnúť-výškovku+klapky+plyn...nebolo mu súdené .Odvtedy neznášam rýchle vetrone s tenkými krídlami čo po krídle padaju vo vývrtke k zemi.J.N. to vyriešil tak ,že jeho najnovšie modely majú krídla so šírkou aj 40 cm /pri vahe 10 kg
/.
Strata zabolí, to pozná asi každý modelár. Chcelo by to ale zistiť, PREČO to tak dopadlo, aspoň mňa to po takej situácii štve viac keď neviem príčinu, ako to, že je model na kusy...Inak, ak sa môžem odvážiť dať malé doporučenie do budúcnosti...ak je z modelom počas letu problém, je lepšie pokúsiť sa s ním pristáť v tej konfigurácii, v akej je v danom okamihu, keďže sa nevie, v akom stave je. T.j. nevysúvať žiadne brzdy, nemeniť letové režimy, nevysúvať klapky, podvozky....Vždy je väčšia šanca pristáť keď model ešte ako-tak letí, ako keď padá ako skala
...
Povzbudenie na záver: myslím, že ak sú škody len také ako na obrázku, nie je to také zlé. Trup by sa mal dať opraviť, aj s príslušným vystužením rowingom alebo tkaninou (uhlím) bez problému a krídlo sa dá dokopy purexom s výmenou poťahu...Želám veľa elánu a úspech isto príde!
Áno, toto sa zdá veľmi rozumné a nabudúce sa tým budem riadiť. Vďaka!
Co bolo pricinou havarie, tazko povedat, ale podla mojho nazoru veci urcene do pc nepartia ako zlepsovak do modelu , prepojenie kridiel usb konektorom, zrejme z obrazku a este k tomu napevno, ak bola napevno, aj casti v kridle ,ako je to v clanku: aky prud znesu usb konektory , tak to moze byt aj pricina problemov . Pri lete kridla pracuju, ale konektory su napevno , mohlo dochadzat k vypadkom, tento zlepsovat zavrhnite
Na konektory podozrenie nemám. Tie som odskúšal dlhodobo či na zemi alebo vo vzduchu. Vzhľadom k ich dĺžke "zásunu" (okolo centimeter) ani väčší ohyb krídla nespôsobuje stratu kontaktu. Okrem toho - nie sú úplne napevno! V rídle je samec zalepený na polystyrénovom krídle a tak má možnosť ohybu.
Skôr to tipujem na prešmyknutie krídla na spojke - tá je do mierneho "V" a občas sa sama pootočí tak, že vzopätie je opačné. Tento problém som zrovna riešil vysústružením špeciálneho zámku, ale medzitým som používal dočasne pružné utesnenie obvodu spojky. Už sa mi to viackrát stalo, ale vtedy som vždy akosi pristál, preto to bol akútny problém - no už som to nestihol...
Viac sa mi zdá môj neadekvátny zásah do riadenia v snahe zachrániť, čo sa dá!
Odpoveď | 2012-08-27 15:43:42 | Príspevok upravený: 2012-08-27 16:34:13
čudujem sa, že nevidím nosník alebo spojku krídla s uchom...
Zvláštne, že? Aj ja by som tam niečo čakal. V každom prípade, ak sa rozhodnem pre opravu (asi áno - ale nie tak skoro, chce to čas!), tam niečo vložím.
Ak bolo prvotnou pricinou zapnutie brd, tak ich bolo treba akamzite vypnut, a potom sa pokusat to nejako vyrovnat, ale 20 m na 3,5 m model je malo na vyriesenie krizovej siuacie, takze je skoda si nieco vycitat,. A ake tam boli serva na brzdach a kridelkach
Ta spojka sa ohla pouzivanim , ci je to tak od vyroby?
´´Ak bolo prvotnou pricinou zapnutie brd, tak ich bolo treba akamzite vypnut, a potom sa pokusat to nejako vyrovnat, ale 20 m na 3,5 m model je malo na vyriesenie krizovej siuacie, takze je skoda si nieco vycitat,. A ake tam boli serva na brzdach a kridelkach´´
Dovolím si oponovať! 20m je dosť slušná výška z ktorej sa dá všeličo uhrať. Poškodenie mi nepríde až tak tragické, jeden dva víkedny v dielny to spravia a lieta sa ďalej
mas pravdu 20m dost slusna vyska , ale nie pre 3,5m model a po pade na vyvrtu, ked to nema s modelom odskusane,
ta, tak, mám to "odskúšané" na 3m Ventusovi, že výška paneláka je málo, 3 otočka dokončenej vývrtky cca 5m nad zemou, a to už človek nevyberie, najmä ak nie je krídlo v dobrej konfigurácii. Ak navyše človek nie je natrénovaný na takúto situáciu a nezareaguje hneď pri náznaku pádu, už je neskoro a 50m je minimum na vybratie a získanie potrebnej rýchlosti a vybratie do normálu...zase na druhej strane, Blizzard nie je maketa so štíhlymi krídlami...no ak boli do vrtule, veľa sa toho robiť nedá, ak sa jedno krídlo odtrhne zo vztlaku...
Ahoj Mior! ja mam uplne noveho blizzarda, tak pozeram ako si to staval Ty...ale chyba mi jedna vec a tou je spojka kridla. Nemas nahodou tu Tvoju dakde v sufliku od tej havarie? Pomohla by velmi velmo :)
Dakujem za reakciu. Ondrej
Blizard je už nejaký čas opravený a tým pádom spojka krídla je využitá.
Odpoveď | 2016-07-13 11:51:23 | Príspevok upravený: 2016-07-14 08:19:33
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)