Tak toto nech si (nepriatelia kondenzátorov) rozhodne prečítajú

Tento článok vznikol prepracovaním článku s podobným, ale predsa len iným názvom.

Jeho obsah bol a (tento) vlastne stále je o večných a asi nikdy nekončiacich sporoch medzi zástancami a odporcami kondenzátorov v palubnom rozvode modelu.

pripravil: Janko O.

 

 

 

 

O význame elektrolytických kondenzátorov v modeli (najmä tých, paralelne zapojených k servám) presvedčujeme modelárov vo viacerých článkoch:

Vplyv dlhých prívodných káblov na činnosť serv. 

Vplyv odberu serv na rušenie

Na pol ceste k Power Boxu - 1.časť

Na pol ceste k Power Boxu - 2. časť 

Vysvetľujeme, hľadáme analógie, prirovnávame k hadičke a benzínu … Ale stále sa stretávame s nedôverou. Až jedného dňa sa na HV serveri objavil tento článok:

Ultrakondenzátory – nahradí v budoucnu baterie ?

Hneď som si povedal, toto musím ukázať všetkým, ktorí o to stoja.

Obzvlášť by som vypichol tieto vety (upozorňujem, že sa jedná o využitie vysokokapacitných kondenzátorov vo „veľkých“ elektromobiloch): 

vynikají jako krátkodobé a pulsní záložní zdroje pro velmi náročné spotřebiče el. energie, které se zejména vyznačují vysokým špičkovým zatížením … 

Těmi například jsou velmi výkonné elektromotory, například takové jaké jsou dnes využívány v elektromobilech či ještě běžněji vlacích a lodích, tedy o výkonu nejen desítek, ale i tísíců kW. S pomocí ultrakondenzátorů, lze tyto vysokoampérové odběrové špičky, například při rozjedu elektromotorů snadno pokrýt a motor tím připojit i na výrazně slabší napájecí rozvod...
 


My samozrejme neriešime problematiku elektromobilov, alebo pohonu, ale že vysokokapacitný kondenzátor pripojený k servu (alebo k BECu) pomáha pokryť krátkodobé prúdové rozbehové špičky serv a odľahčiť tak BEC, tvrdíme už dávno.

Ako vyzerá prúd rozbiehajúceho sa serva a že je naozaj krátkodobý, môžete vidieť tu:

Paralelné zapojenie BECov - zhrnutie

Pojem „ vysokokapacitný kondenzátor“ je samozrejme relatívny, pretože zatiaľčo v elektromobile bude treba kapacitu tisícov Faradov, my si v modeloch vystačíme aj so zlomkami Faradov (10.000 uF = stotina Faradu). Dôvod je jednoduchý: zatiaľčo špička rozbehového prúdu v elektromobile trvá sekundy a dosahuje hodnôt stoviek až tisícov Ampérov, tak špička rozbehového prúdu serva trvá desiatky milisekúnd a dosahuje hodnôt rádovo ampére (okolo 1 A). Preto nám namiesto tisícok Faradov stačia stotiny Faradov. Ale efekt je rovnaký.


Poznámka:

Asi pred štyrmi či piatimi rokmi bol v časopise RC Revue článok o modeli, ktorého pohonný elektromotor bol namiesto batérie napájaný vysokokapacitným kondenzátorom.

A na záver videá, ktoré zachytávajú štartovanie auta nie autobatériou, ale sadou superkondenzátorov:

12V BoostPack. Replaces auto battery. Works great!

12V BoostPack Starts Freezing Cold Engine - Capacitors Replacing Car  Batteries

Ale medzitým sa aj na našej stránke objavili články o (super)kondenzátoroch v modelárstve:

SuperKapacitory tak skoro nebudú poháňať stredné a veľké modely

Superkondenzátory v RC modelářství

Superkondenzátory jako zdroj pro pohon modelu - 2. díl 

Superkondenzátory jako zdroj pro pohon modelu - 3. díl
 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 13. 6. 2017, 08:16 | Prečítané: 6934x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 2
.:. JN
Ono to bude asi tak, ze ja robim tie lietadla pre tie kondenzatory, len mi to na ne stale neleti, stale je to lietadlo pre ne male. Po precitani zaveru som dospel k tomu, ze moja namaha je stale zbytocna, ono mi to este dlho nepoleti na kondenzatory. Kedze to sluzi na kratkodobe vypadky , jeden by mi z tych novych postacil do hlavy
Odpoveď | 2012-07-11 20:47:58
.:. Janko O
Jožko, neboj sa. Ono sa to raz "pretne". Výrobcovia kondenzátorov ich budú vyrábať čoraz menšie a ty pokračuj a vyrábaj modely čoraz väčšie.:-D
Odpoveď | 2012-07-12 07:43:14
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 31385.66 kb