(A 39-ka ako) Fénix zase povstane z popola … 1. časť
						
Tak tento výjav z gréckej mytológie bol, je a aj v budúcnosti isto bude pre mnohých symbolom modelárskej nezlomnosti, húževnatosti a nádeje v „lepšie zajtrajšky“.
O čo vlastne ide?
O havarované modely a ich „druhý život“. Pred tromi rokmi takýmto prerodom prešiel nie príliš vydarený Jas-39 Gripen od Pelikána, až sa z neho stal milovaný a výborne lietajúci model Black Sabbath.
A teraz je to L-39 Albatros, z ktorého sa stane: nuž, Boh vie čo?
Asi začneme byť na tie 39-ky poverčiví.
Autor: Janko O.
 
          
          
          
          
          
          
          
          
 
Takže poporiadku. Začalo sa to pred vyše tromi rokmi už spomínaným Gripenom:

Model je to síce krásny, ale jeho letové vlastnosti nás neoslnili. Po niekoľkých mizerných letoch a jednej mizernej ťažkej havárii, keď sme ho "per partes" priniesli v igelitke domov, manželka sa začudovane spýtala, načo to sem vláčime, veď sme "to" (dogliamaný model) mohli vyhodiť už tam. A tak bolo rozhodnuté, že Gripen prejde úpravami.
Ale..... 
Nepomohlo pridanie vingliet na konce krídiel, nepomohla zmena umiestnenia kanardov („kachní“ plochy), nepomohlo … Skrátka, nepomohlo nič, len totálna prestavba: zmenšenie šípovitosti krídiel, zväčšenie rozpätia, zväčšenie nosnej plochy, zväčšenie plochy kanardov a hlavne, veľmi pomohla zmena umiestnenia pohonnej jednotky. Stúpol ťah motora, zlepšila sa stabilita letu a klesla minimálna rýchlosť, ktorou model dokázal ešte pokojne letieť. Výsledkom bol model, ktorý sa na Jas-39 Gripen nepodobal ani zdiaľky a tak aj vďaka novej povrchovej úprave dostal meno Black Sabbath (niekedy tiež Čiernokňažník):
.jpg)
Tento model má rád, keď jeho motor „nikdy nezhasína“ a tak boli nastavené mixy, spomínané v článku „Voľnobeh v modeloch poháňaných elektro-dúchadlom (EDF)“.

A ako je to teda s tým Albatrosom?
Náš najstarší brat Milan, ktorý je modelárstvom tiež „postihnutý“ (modelárstvom bol postihnutý aj náš otec a aj náš bratranec Dušan) si pred nedávnom nechal u bratov Romana a Braňa M.  postaviť model L-39 Albatros, poháňaný elektro-dúchadlom 92mm.

Model to bol krásny, mal celkom dobrý ťah motora (veď ja sám som vyvažoval dúchadlo 
), mal zaťahovací podvozok, svetielka na koncoch krídiel, pilota v kabine, mal … Už podľa toho, že sme použili minulý čas, je vám jasné, že model vo svojej pôvodnej podobe už neexistuje.

Po pojazdových skúškach, ktoré ukázali, že podvozok drží stopu a je celkovo OK, sa Roman M. rozhodol s Albatrosom vzlietnuť. Štart ako z učebnice: krásny rovný rozjazd, žiadne „štrikovanie“ po dráhe, jemné nadvihnutie „čumáku“, odlepenie od zeme a pozvoľné rovnomerné naberanie výšky. Krása a realita letu v jednom.

Nasledovalo nepatrné vytrimovanie modelu a Roman urobil niekoľko preletov z jednej aj z druhej strany. Potom nabral výšku a skúsil niekoľko svižných výkrutov doľava aj doprava. Po asi troch minútach, keď klesal z výšky asi 70m priamo popred nás, naraz si motor sám trochu pridal plyn, model sa naklonil mierne na pravú stranu a z Romanových úst sa vydral zúfalý výkrik: „Neriadim!“ A model sa vytrvalo blížil k matičke Zemi. Ako to dopadlo, môžete vidieť na nasledujúcich obrázkoch:

S Milanom sme sa dohodli, že to čo z Albatrosa zostalo, si môžem nechať a pritom sa pokúsim zistiť, čo bolo príčinou havárie.

Z niektorých serv a elektroniky zaťahovacieho podvozku sú vytrhnuté káble, impeler (vrtuľa) dúchadla má odlomený jeden segment, prstenec dúchadla je rozlámaný, 6-článková LiPol batéria 5000mAh je ohnutá ako háčik na ryby, rovnako aj jedna spevňovacia hliníková trubka v krídle. A hlavne: polystyrénový drak modelu je „na guličky“. No na jednotlivé guličky priamo nie, ale skôr na viacero častí, z ktorých niektoré sú riadne zdeformované.

Motor sa zdá byť v poriadku, prijímač Futaba Fasst tiež, ale podstatné je, že ako príčina havárie bola identifikovaná závada na regulátore so vstavaným spínaným BECom.

Asi už nezistíme, ako sa sled závad vyvíjal, ale v súčasnosti spínaný BEC (čoby súčasť regulátora) nedáva napätie ani 3 Volty (a aj toto znížené napätie neustále náhodne vypadáva) a ani samotný regulátor nefunguje (po pripojení napájania sa „to celé“ silno hreje). Navyše teraz mi z neho vypadol jeden spínací MOSFET tranzistor, ale to môže byť aj následok otrasu pri dopade modelu do poľa.
A ako sa veci majú teraz?
Vrak modelu je úplne demontovaný, elektronické časti roztriedené na dobré a „menej dobré“. Jednotlivé polystyrénové časti sú umyté od hliny a prachu a niektoré „vyvarené“ vo vriacej vode, ktorá im pomohla prinavrátiť pôvodný tvar.
Ako sme to robili, bude uvedené v nasledujúcej časti a aké sme dosiahli výsledky, to budete môcť vidieť na priložených obrázkoch.
Súvisiace články:
Voľnobeh v modeloch poháňaných elektro-dúchadlom (EDF)
 
 
 
 
		
		
			
		
	  
Komentáre: 9
				
				
					
					No tak na to vyváranie som náramne zvedavý, takže čím skôr to tu bude, tým skôr si to overím osobne 
 Už som to robil, ale na relatívne tenkom polystyréne (6mm). Teraz sa mi podarilo "rozlomiť" trup SkyFun-a a tam je na dvoch miestach hrúbka 40 mm a celkovo je to masa - bola to slušná rana o matičku zem 
 
 Strčil som to do 60 st. vody a nepohlo to s tým. Keď som vyváral v minulosti ten tenší material, spravil som "krokodíliu kožu" a časom sa mi ten kúsok rozpadol 
 
 A ten pád L-39 sme preberali na letisku ešte pár krát, že aspoň sa niečo deje 
					
				 
				
			 
				
				
					
					Tu treba aj podotknúť 
nutnosť použitia externého Bec-u ...nejeden krásny model takto padá tak pozor...
  
odkaz 					
				 
				
			 
				
				
					
					asi tak ,spoliehat sa ze regler doda stavu pre sest serv a tri podvozkove mechaniky,to môzte ratat tiez ako serva takze dokopy 9 serv,bol nie dobrí napad,nabuduce nesetrit a osadit bec obvod					
				
				
			 
				
				
					
					Skor by som sa zameral dat tam prijmacovky ...					
				
				
			 
				
				
					
					Kamoš ma v jete s porovnatelnou velkostou modelu SBEC s rovnakymi patrametrami pri 11 servách(3xpodvozok)- teda:5,5V, 5A.
 
V jetoch navyse tie servá nikdy nejdú súčane(neni to akrobat, kde sa so servami neustále ,,piksľuje,, do plna zo strany na stranu). Takže sme predbežne, a asi aj konečne, vylučili okamžité preťaženie SBECu ako príčinu zlyhania napájania palubneho systemu.
 
Teoreticky by sme na SBEC mohli pripojiť aj 100 serv, a pokiaľ by sme s nimi nepohli(resp. pohli len niektorými z nich), SBEC by sme nepreťažili.
 
 
Skôr sme po dlhom dumaní a za výdatnej podpory Johnyho Oravca :) odhadli (hlavne podla už vyššie popísaneho predhavárióveho priebehu situácie), že to bolo ,,zničenie,,(odpálenie) regulačnej časti regulátora(dôvod doposiaľ neznámy), a ,,odídenie,, SBECu bol už len sekundárny následok zhorenia regulačnej časti regulátora. V každom prípade aj toto zhorenie regulačnej časti je záhadou(pri adekvátnom chladení), kedže na plný plyn sme leteli cca 1-2 sekundy pri štarte, potom len pol, občas trištvrte plynu počas celho letu až do osudnej chvíle.
 
 
Záver: V spoločnosti TURNIGY je asi fakt rozdiel či regulátory vyrába doobedajšia zmena alebo poobedňajšia. 
 
 
 Odporučanie (a ponaučenie): Externý SBEC v každom prípade.! (pre istotu minimalne 2x predimenzovaný), a tak isto oddelenie letových systémov od podporných palubných systémov( hlavne stroboskopy,..atd.  ).					
				
 
				
			 
				
				
					
					Je dosť možné, že príčinou zlyhania regulátora (ESC) bola voľne sa pohybujúca guľôčka cínu vo vnútri medzi plošáčikmi regulácie otáčok a spínaného BECu.
 
Ešte to budeme analyzovať a v budúcej časti bude uvedená fotografia vnútrajška regulátora, ktorá by túto hypotézu mohla potvrdzovať.					
				
				
			 
				
				
					
					no do pekla!  
					
				 
				
			 
				
				
					
					Tento regulátor jsem měl ke dmychadlu Wemotec Midifan 90 mm s motorem Mega 22/20/3e. BEC shořel ještě při zkouškách na stole a vzal sebou přijímač Futaba. Serva byla připojená dvě a kupodivu přežila plné napájecí napětí baterie.
 
Výbava shodou okolností skončila také v tomto L-39 (značně upraveném). Pro napájení po zkušenostech použity 2x A123 1100 mAh. Regulátor 70A opto DYS od Satrie.
 
Měl jsem strach ho tam dát, protože 40 A DYS způsobil totální požár mého oblíbeného cvičného F3A. Ale předchozí Power HD 40 A absolvoval cca 20h letového času a stále žije v jiném modelu.
 
Moje zkušenosti s cca 30 regulátory 25 - 44 A značek MGM, Jeti, Align, DYS, Turnigy, Power HD, Ray (asi taky Jeti)  + noname jsou takové, že pokud jsou namáhány na horní hranici, po čase umře každý.  Lépe předimenzovat nejen BEC ale i A.
 
Proto jsem koupil tento papírově solidní kousek líbivého vzhledu ovšem s tristními výsledkem. Takové zklamání jsem ještě nezažil. Zatím největší bylo z Jeti Spin 44 který fungoval dost podivně.					
				
				
			 
				
				
					
					Dobrý den,
 
musím Vám dát za pravdu co se Jas 39 gripen od pelikána týče. Známý modelář si jej pořdil takéž i když jsem mu to osobně rozmlouval - neměl na něj dostatek zkušeností. Jeho první let skončil děsnou čenichovkou do země. Po této zkušenosti jej slepil, jen aby to vypadalo a jas skončil u něj na polici.  A dál lítal už jen s easycoptrama. Zhruba před půl rokem skončil definitívně s modelařinou a tak mi jase nechal. Jelikož byl slepen nic moc, ( uděsně)rozhodl jsem se, že jej taky přestavím. Zajímá mě prosím Vás zda li máte tady někde podrobněji popsanou stavbu Black Sabbatha. Popřípadě ocením i rady. Předem děkuji. Můj email: mila.nedelka@seznam.cz					
				
				
			 	
	
Pridaj komentár
	
  
 	
 
	
		
			
			- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače) 
 
			- HTML znaky budú prevedené na entity.
 
			- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
 
			- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v 
				jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)