Andrej B. zo Sliača už svojou „troškou“ prispel k spestreniu obsahu našej Web stránky.
Andrej je šikovný elektronik a dnes nám dokáže, že je aj zručný konštruktér a že má aj pedagogické „črevo“.
Názorne nám ukáže výrobu rebier metódou tzv. rašpľovej interpolácie.
Skúsení modelári možno mávnu rukou s tým, že to už dávno poznajú. Ale naša Web stránka je určená skôr mladým alebo začínajúcim modelárom (a že to často sú seriózni páni v rokoch) a pre nich platí príslovie, že pre novorodenca je aj ten najstarší vtip nový.
autor: Andrej B.
úvod pripravil: Janko O.
Rebrá krídla sa dajú jednoducho vyrobiť metódou zvanou rašpľová interpolácia. Prinášam návod ako na to.
Konštrukčné krídlo obsahuje rebrá, ktoré slúžia na to, aby krídlo malo požadovaný profil a súčasne prenášajú sily z poťahu do nosníka. Rebier je však niekoľko kusov a tak sa vynára otázka ako ich vyrobiť rýchlo a všetky správneho tvaru.
Pokiaľ potrebujeme vyrobiť rebrá do obdĺžnikového alebo lichobežníkového krídla, dá sa na to použiť rašpľová interpolácia. (Pokiaľ vyrábame rebrá pre eliptické krídlo tak sa táto metóda použiť nedá.) Tiež rozostupy medzi rebrami v krídle musia byť rovnaké. Takže pre väčšinu krídel sa použiť dá.
Na výrobu rebier touto metódou potrebujeme poznať tvar koreňového a koncového rebra krídla, aby sme si mohli vyrobiť šablóny. Na výrobu šablón treba použiť nejaký tvrdší materiál, napr. preglejku, plech, materiál na plošné spoje, .....
Tvar rebier sa dá na preglejku preniesť nažehlením z výkresu, výkres musí byť vytlačený na laserovej tlačiarni alebo kopírke, treba si však vždy skontrolovať či pri tlači nebol výkres zmenšený. Potom len výkres priložíme na preglejku a prežehlíme (žehlička musí byť dostatočne zohriata, ja ju mám na stupeň bavlna).
Na preglejke zostane otlačený obrys rebra z výkresu. Potom ho z preglejky vyrežeme lupienkovou pílkou, a dobrúsime podľa nažehlenej čiary. Tvar šablón je hotový, ešte do nich treba vyvŕtať diery na skrutky. Tie treba vŕtať naraz do obidvoch šablón. Teraz máme šablóny hotové.
Na tieto šablóny som použil ľubovoľnú preglejku hrúbky 5 mm, čo na strane menšieho rebra robilo troška problémy, lepšia by bola tenšia.
Teraz sa dostávame k výrobe samotných rebier. Narežeme si plátky balzy takých rozmerov, aké potrebujeme na rebrá, samozrejme s rezervou.
Tieto plátky balzy zložíme na seba, položíme zvrchu šablónu a prevŕtame otvory na skrutky. Pri vŕtaní pozor na kolmosť. Priložíme aj druhú šablónu a stiahneme skrutkami.
Potom balzu obrobíme až k šablónam, treba dať pozor aby sme zo šablón neodbrúsili (to by zmenilo tvar rebra, teda aj profilu krídla, čo je nežiadúce). Vhodné je najprv z balzy odobrať buď hoblíkom alebo nožom, až potom brúsiť, aby sme narobili čo najmenej prachu.
Pri brúsení sa spájajú priamkami rovnaké miesta hĺbky krídla (t.j. 10% hĺbky koreňového profilu s 10% koncového, atď.), čo pri obdĺžnikovom krídle znamená brúsiť kolmo na šablóny a pri lichobežníkovom zase šikmo a plynule meniť uhol od nábežnej hrany po odtokovú. Po obrúsení obvodu ešte treba ihlovým pilníkom urobiť drážky na nosníky.
Nevýhodou rašpľovej interpolácie je to, že uhly povrchu rebier sú väčšie ako by mali byť, čo je na spodnej a vrchnej strane profilu prijateľné, ale na nábežnej a odtokovej hrane rebra, kde sa lepia lišty, by vychádzali príliš veľké uhly.
Preto som pri výrobe rebier na obrázku ich dĺžku upravil až pri lepení nábežnej a odtokovej lišty. Pri obdĺžnikovom krídle tento problém nemáme. Pri lichobežníkovom krídle vyrábame najprv rebrá na jednu stranu krídla a potom na druhú, pri obdĺžnikovom kľudne všetky naraz.
Tak a teraz len rozobrať skrutky a je to. Hotové rebrá vyzerajú takto:
Rebrá do obdĺžnikového krídla:
A tu sú rebrá už zalepené spolu s lištami a koncovým oblúkom: