Cesta k telemetrii - 5.časť - doplnený a upravený pôvodný článok

Jeden z odstavcov predchádzajúcej časti článku Cesta k telemetrii sa začína otázkou: "Čo teda naša súčasná telemetria umožňuje?"

Odpoveď na to nám dajú nasledujúce dve časti.

Táto bude venovaná významu tzv. estimačného modulu. Keď sa to tak vezme, tak estimačný modul vlastne ani nie je súčasťou telemetrie. Cez to všetko sú jeho služby neoceniteľné.

autor: Janko O.

 

Upravený a doplnený pôvodný článok z 22.2.2010.
 

Estimačný modul nie je žiadna mechanická súčiastka alebo funkčný celok, ale to je časť softvéru mikrokontroléra v "tej krabičke na zemi", ako sa raz celkom vtipne vyjadril jeden kolega modelár, keď mu v rýchlosti neprišlo na um iné výstižnejšie označenie.

Ako je už v úvode spomínané, estimačný modul nie je priamo súčasťou telemetrie, pretože na svoju činnosť nepotrebuje prenos údajov z modelu na zem. Z toho vyplýva, že svoju funkciu môže plniť aj bez toho, že by bol model vybavený zodpovedajúcimi časťami „telemetrickej zostavy“. On si totiž počíta sám (pre seba). S telemetriou má spoločný len hardvér, teda mikrokontrolér, LCD-displej, tlačidlá, akustickú signalizáciu a mechanické diely (krabičku a pod.).

A čože si to vlastne estimačný modul tak usilovne ráta? Ráta čas. Teda časy: čas letu a motorový čas. A na základe (pilotom) nastavených hodnôt, po uplynutí jedného či druhého spustí akustický alarm. Zvuky sú rozdielne, takže je možné aj bez pohľadu na LCD-displej určiť, ktorá sledovaná veličina dosiahla kritickú hodnotu.
 

Táto časť programu meria napätie bežca potenciometra plynu RC vysielača, ktoré je na schémach označované ako Signál plynu. 

Z nameranej hodnoty odhadne (estimate - odhadnúť) percentuálnu veľkosť prúdu odoberaného pohonnou jednotkou. Ako? Na zemi nameraný prúdový odber "na plný plyn" je 100%, ak je páka plynu v polovici, aj prúd bude  približne  polovičný. To samozrejme neplatí, ak je regulátor v Governor móde alebo inom nelineárnom režime. Ani nie je dôležitá samotná veľkosť prúdu, skôr ako dlho pri tomto prúde a kapacite použitej batérie motor pobeží. Nie je nutné nič pracne počítať, ochotne poslúži programová utilita v sekcii Download na tejto Web stránke.

            A ako to funguje? Po zapnutí RC vysielača (zapne sa aj prijímací modul telemetrie) začne estimačný modul na LCD-displeji zobrazovať tzv. čas letu (CAS), ale je to vlastne čas od zapnutia RC vysielača. 

Je predpoklad, že krátko po zapnutí RC vysielača, model odštartuje. Ak nie, je možné čas letu (aj motorový čas) tlačidlami vynulovať. Vedľa času letu je zobrazený tzv. motorový čas (MOT). Ak je páka plynu na plno, beží motorový čas normálnou rýchlosťou, pri páke plynu na polovicu beží motorový čas polovičnou rýchlosťou, pri štvrtinovej polohe páky plynu - štvrtinovou rýchlosťou atď. Čas letu je zobrazovaný  v minútach, motorový čas je zobrazovaný s presnosťou na desatiny minúty, teda s presnosťou na 6 sekúnd, čo sa ukázalo ako úplne dostačujúce. Jednotku motorového času som nazval motominúta (tí, čo boli na vojne, vedia o čom píšem - určite sa stretli s pojmom motohodina). Letový čas je vynulovaný automaticky pri zapnutí RC vysielača, dosiahnutý motorový čas je zapisovaný do EEPROM pamäte mikrokontroléra a je nutné ho pri výmene batérií vynulovať tlačidlami. Dôvodom je , že niekedy je lietanie z určitých príčin prerušené a dokončené neskôr s tou istou batériou, ktorá však už je čiastočne vyčerpaná. A pri automatickom nulovaní by sa údaj o odlietaných motominútach stratil.
   Ak som teda zmeral prúdový odber "na plný plyn" a s pomocou programovej utility zistil, že s danou kapacitou batérie by motor bežal napr. 5 minút (alebo empiricky zistil, že s danou batériou motor daného modelu beží napr. 5 minút a potom začne "vädnúť"), viem, že ak motominúty ukazujú 4,4 minúty, je najvyšší čas pomýšľať na pristátie. Navyše je možné s pomocou tlačidiel nastaviť hodnotu letového času (čas-alarm) a tiež motorového času (moto-alarm), kedy nás zvuková signalizácia a aj nápis na displeji upozornia na dosiahnutie prednastavených hodnôt. Čiže je možné lietať tzv. "na čas" alebo na odhadnutý "motorový čas". Prax potvrdila, že takýto spôsob odhadu je prekvapujúco  presný.

            Okrem toho zvuková signalizácia aj nápis na displeji ma informujú, keď odhadovaná hodnota motorového času dosiahla: polovicu, tri štvrtiny a 90 percent z prednastavenej hodnoty maximálneho motorového času. Toto opatrenie má zabrániť nečakanému "prekvapeniu", keď je model ďaleko a alarm signalizuje pravdepodobné vyčerpanie energie batérie. Tiež sa asi nepustím do nejakej náročnej akrobacie, ak mi zostáva menej ako štvrtina energie, pretože napätie batérie je už pomerne nízke a výkon motora na akrobaciu nedostačujúci.

            Keďže bez signálu vysielača telemetrie je počet zobrazovaných hodnôt malý a na LCD-displeji je tým pádom spústa nevyužitého miesta, je zobrazovaná ďalšia pomocná hodnota - percento motorového letu. Jedná sa o percentuálne vyjadrenie pomeru motorového času k celkovému letovému času. Pri adrenalínovom lietaní s EDF-kovým divochom je táto hodnota bližšie skôr k stovke ako k nule. Pri pohodovom relaxe s vetroňom (obzvlášť, keď to dobre "nosí") je niekedy problém odtrhnúť sa od nuly. Obzvlášť prekvapujúce je sledovať tento údaj pri lietaní s tým istým modelom, ale dvomi absolútne rozdielnymi štýlmi: "divočina" versus ekonomické polietanie. Je zrejmé, že tento údaj nie je pre lietanie "smrteľne" dôležitý, ale je zaujímavý a je to tá povestná "čerešnička na torte".

Pokračovanie ->
 
 

Súvisiace články:

Cesta k telemetrii - 6. časť

Cesta k telemetrii - 4. časť

Cesta k telemetrii - 3. časť

Cesta k telemetrii - 2. časť

Cesta k telemetrii - 1. časť

 

 

DiY, Home Made Telemetry, RC Model, DIY Home Made Telemetry for Model Modeller  Amatérská Telemetrie  Telemetria per Modeller modello  Telemetri för modell Modeller  Telemetría para Modeller Modelo  Телеметрии для модели Modeller  Telemetria para Modeller Modelo  Telemetria dla modelu Modeller  Telemetri for Modell Modeller  Telemetrie für Model Modeller  Telemetria a modell modellezõ  Telemetrie voor Model Modeller  Télémétrie pour Modeller modèle  Telemetria mallia Modeller  Telemetri til Model Modeller  القياس لنموذج مصمم نماذج  טלמטריה עבור דגמן דגם


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 16. 12. 2010, 18:12 | Prečítané: 9665x | Kategórie: FrSky a Telemetria | Napísal: admin |
Komentáre: 3
.:. Peter737
Velmi pekne zapojenie, je mozne niekde aj stiahnut softver pre to PICko?
Odpoveď | 2011-05-22 17:28:56
.:. Janko O
Softvér, teda softvéry (vždy jeden do vysielača a druhý do prijímača telemetrie), samozrejme máme k dispozícii a nerobíme s nimi žiadne tajnosti.
Nie sú v rubrike Download aj preto, že prakticky každá časť telemetrie má jedinečný softvér. Keď som to tvoril, tak som to ušil presne na mieru pre naše potreby a neuvažoval som o širšom použití.
Ak to nie je jasné prečo, tak to rozvediem. Iný prúdový senzor vyžaduje inú konštantu v programe. Sú tam aj odporové deliče na meranie napätia článkov. Odpory sú presne zmerané a ich hodnoty sú použité v programe, a podobne.
Ale ak by si mal o to záujem a bývaš blízko BB, tak nie je problém upraviť program podľa tvojich "konštánt" a napáliť PIC. Samozrejme by som ti napísal aj hodnoty všetkých súčiastok v schémach.
Odpoveď | 2011-05-24 18:31:05
.:. Peter737
Jasne, presne rozumiem o com hovoris. Ja sa mam tiez snahu pustit do niecoho podobneho. Len s PIC-mi mi to az tak nejde ako by malo, resp. musim dotiahnut zobrazovanie na displeji, meranie a datovy prenos.. ;-) nejake to servo, krokovy motor a podobne veci s PIC nieje problem.. Ja som skor na radiotechniku a anteny. Skoda, ze BB je daleko, som z KE a byvam v BA :) urcite by sme sa mali o com bavit :) inac ten Tvoj hardver vyzera fakt brutalne, klobuk dole :)
Odpoveď | 2011-05-29 21:02:36
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 35856.73 kb