Jeden z odstavcov predchádzajúcej časti článku Cesta k telemetrii sa začína otázkou: "Čo teda naša súčasná telemetria umožňuje?"
Odpoveď na to nám dajú nasledujúce dve časti.
Táto bude venovaná významu tzv. estimačného modulu. Keď sa to tak vezme, tak estimačný modul vlastne ani nie je súčasťou telemetrie. Cez to všetko sú jeho služby neoceniteľné.
autor: Janko O.
Upravený a doplnený pôvodný článok z 22.2.2010.
Estimačný modul nie je žiadna mechanická súčiastka alebo funkčný celok, ale to je časť softvéru mikrokontroléra v "tej krabičke na zemi", ako sa raz celkom vtipne vyjadril jeden kolega modelár, keď mu v rýchlosti neprišlo na um iné výstižnejšie označenie.
Ako je už v úvode spomínané, estimačný modul nie je priamo súčasťou telemetrie, pretože na svoju činnosť nepotrebuje prenos údajov z modelu na zem. Z toho vyplýva, že svoju funkciu môže plniť aj bez toho, že by bol model vybavený zodpovedajúcimi časťami „telemetrickej zostavy“. On si totiž počíta sám (pre seba). S telemetriou má spoločný len hardvér, teda mikrokontrolér, LCD-displej, tlačidlá, akustickú signalizáciu a mechanické diely (krabičku a pod.).
A čože si to vlastne estimačný modul tak usilovne ráta? Ráta čas. Teda časy: čas letu a motorový čas. A na základe (pilotom) nastavených hodnôt, po uplynutí jedného či druhého spustí akustický alarm. Zvuky sú rozdielne, takže je možné aj bez pohľadu na LCD-displej určiť, ktorá sledovaná veličina dosiahla kritickú hodnotu.
Táto časť programu meria napätie bežca potenciometra plynu RC vysielača, ktoré je na schémach označované ako Signál plynu.
Z nameranej hodnoty odhadne (estimate - odhadnúť) percentuálnu veľkosť prúdu odoberaného pohonnou jednotkou. Ako? Na zemi nameraný prúdový odber "na plný plyn" je 100%, ak je páka plynu v polovici, aj prúd bude približne polovičný. To samozrejme neplatí, ak je regulátor v Governor móde alebo inom nelineárnom režime. Ani nie je dôležitá samotná veľkosť prúdu, skôr ako dlho pri tomto prúde a kapacite použitej batérie motor pobeží. Nie je nutné nič pracne počítať, ochotne poslúži programová utilita v sekcii Download na tejto Web stránke.
A ako to funguje? Po zapnutí RC vysielača (zapne sa aj prijímací modul telemetrie) začne estimačný modul na LCD-displeji zobrazovať tzv. čas letu (CAS), ale je to vlastne čas od zapnutia RC vysielača.
Je predpoklad, že krátko po zapnutí RC vysielača, model odštartuje. Ak nie, je možné čas letu (aj motorový čas) tlačidlami vynulovať. Vedľa času letu je zobrazený tzv. motorový čas (MOT). Ak je páka plynu na plno, beží motorový čas normálnou rýchlosťou, pri páke plynu na polovicu beží motorový čas polovičnou rýchlosťou, pri štvrtinovej polohe páky plynu - štvrtinovou rýchlosťou atď. Čas letu je zobrazovaný v minútach, motorový čas je zobrazovaný s presnosťou na desatiny minúty, teda s presnosťou na 6 sekúnd, čo sa ukázalo ako úplne dostačujúce. Jednotku motorového času som nazval motominúta (tí, čo boli na vojne, vedia o čom píšem - určite sa stretli s pojmom motohodina). Letový čas je vynulovaný automaticky pri zapnutí RC vysielača, dosiahnutý motorový čas je zapisovaný do EEPROM pamäte mikrokontroléra a je nutné ho pri výmene batérií vynulovať tlačidlami. Dôvodom je , že niekedy je lietanie z určitých príčin prerušené a dokončené neskôr s tou istou batériou, ktorá však už je čiastočne vyčerpaná. A pri automatickom nulovaní by sa údaj o odlietaných motominútach stratil.
Okrem toho zvuková signalizácia aj nápis na displeji ma informujú, keď odhadovaná hodnota motorového času dosiahla: polovicu, tri štvrtiny a 90 percent z prednastavenej hodnoty maximálneho motorového času. Toto opatrenie má zabrániť nečakanému "prekvapeniu", keď je model ďaleko a alarm signalizuje pravdepodobné vyčerpanie energie batérie. Tiež sa asi nepustím do nejakej náročnej akrobacie, ak mi zostáva menej ako štvrtina energie, pretože napätie batérie je už pomerne nízke a výkon motora na akrobaciu nedostačujúci.
Keďže bez signálu vysielača telemetrie je počet zobrazovaných hodnôt malý a na LCD-displeji je tým pádom spústa nevyužitého miesta, je zobrazovaná ďalšia pomocná hodnota - percento motorového letu. Jedná sa o percentuálne vyjadrenie pomeru motorového času k celkovému letovému času. Pri adrenalínovom lietaní s EDF-kovým divochom je táto hodnota bližšie skôr k stovke ako k nule. Pri pohodovom relaxe s vetroňom (obzvlášť, keď to dobre "nosí") je niekedy problém odtrhnúť sa od nuly. Obzvlášť prekvapujúce je sledovať tento údaj pri lietaní s tým istým modelom, ale dvomi absolútne rozdielnymi štýlmi: "divočina" versus ekonomické polietanie. Je zrejmé, že tento údaj nie je pre lietanie "smrteľne" dôležitý, ale je zaujímavý a je to tá povestná "čerešnička na torte".
Pokračovanie ->
Súvisiace články:
DiY, Home Made Telemetry, RC Model, DIY Home Made Telemetry for Model Modeller Amatérská Telemetrie Telemetria per Modeller modello Telemetri för modell Modeller Telemetría para Modeller Modelo Телеметрии для модели Modeller Telemetria para Modeller Modelo Telemetria dla modelu Modeller Telemetri for Modell Modeller Telemetrie für Model Modeller Telemetria a modell modellezõ Telemetrie voor Model Modeller Télémétrie pour Modeller modèle Telemetria mallia Modeller Telemetri til Model Modeller القياس لنموذج مصمم نماذج טלמטריה עבור דגמן דגם