Ako pripojiť a nastaviť gyro v lietadle?
Stále pretrvávajú určité nejasnosti a stále sa opakujú niektoré otázky ohľadne zapojenia, nastavenia a ovládania gýr v lietadlách.
S úsmevom na tvári sa dá povedať, že tie otázky sú vlastne vyvolané tými nejasnosťami. Veď keby bolo všetko jasné, tak otázky by boli zbytočné.
Máme na mysli samozrejme lietadlá tzv. „krídlaté“ (nie vrtulníky) a gyrá MKS380 a Tg380, ktoré sú práve do takýchto lietadiel určené a na HobbyCity sa dajú kúpiť za necelých 18 USD (ak ovšem nie sú večne vypredané, tak ako dosť často sú).
Ale možno sa dajú nahradiť gyrom z HK s označením "Telebee R/C Car Gyro for Drift Maneuvers".
autor: Janko O.
Pravdu povediac, impulzom k napísaniu tohto článku bola diskusia na jednom modelárskom fóre, kde jeden diskutujúci uvádzal, že gyro Turnigy Tg380 nemá možnosť diaľkovo nastavovať zisk – svoju účinnosť. To nás dosť zmiatlo, pretože sme presvedčení, že Tg380 je klonom osvedčeného gyra MKS380, ktoré možnosť diaľkového nastavenia zisku isto má. Navyše s gyrami MKS380 sme takpovediac „familiar“, čiže ho máme dosť „omakané“ a diaľkové riadenie účinnosti gýr vo svojich modeloch intenzívne využívame, viď článok „Dynamické riadenie gýr v modeloch lietadiel“.
A tak „zviklaní“ spochybňujúcou informáciou, odhodlali sme sa overiť možnosť diaľkového ovládania zisku – účinku gyra Turnigy Tg380.
Bez ďalšieho naťahovania je treba situáciu ukľudniť: všetko je v najlepšom poriadku. Gyro Tg380 sa gyru MKS380 podobá ako vajce vajcu, alebo inak: ako by ich jedna mater mala (fabrika vyrábala). Všetko je to isté, len samolepka je iná. Len ho treba správne zapojiť. Ale to platí pre Tg380 aj MKS380.
Ak nepoužívame diaľkové riadenie účinnosti gyra (ten jeden "drôtik" s konektorom zostáva nezapojený), tak je jeho účinnosť daná polohou trimra, ktorý je umiestnený vo vnútri gyra. Hodnota účinnosti sa ním dá nastaviť v rozsahu od 10% do 100%. Pre začiatok (ale aj neskôr) odporúčame trochu "skromnosti" a isto nenastavujte "všetko naplno". Neurobíte chybu, keď aj bez skúseností začnete s hodnotou v rozsahu 50 až 70 % (na gyre je orientačná stupnička). Aj keď sa už osmelíte, vyhnite sa magickému číslu 100%, pretože takáto sústava (model s gyrami a servami) bude zrejme preregulovaná a nestabilná a tým pádom bude veľmi náchylná na rozkmitanie a súca jedine na slepecký slalom.
Ak používame diaľkové riadenie účinnosti gyra, tak jej hodnota je určovaná dvomi faktormi: nastavením trimra a súčasne šírkou impulzov, privádzaných na vstup riadenia účinnosti gyra (v rozsahu 1000 až 2000 mikrosekúnd). Pri šírke týchto impulzov asi 1000 mikrosekúnd (minimum - 0%) je citlivosť gyra nulová (bez ohľadu na polohu trimra). Pri šírke impulzov asi 2000 mikrosekúnd (maximum - 100%), je diaľkové riadenie citlivosti síce naplno, ale účinnosť gyra je daná v podstate polohou trimra (akoby bol vývod nastavenia účinnosti nezapojený). Pri šírke impulzov 1500 mikrosekúnd (polovica - 50%) je diaľkové riadenie nastavené síce na polovicu, ale je to polovica z hodnoty nastavenej trimrom. Napr. ak je trimer nastavený na 70%, tak pri spomínanej šírke impulzov (1500 ms - polovica rozsahu - 50%) bude výsledná účinnosť gyra 35%. Zhrnieme to aj pre milovníkov matematiky: obidve nastavenia fungujú na princípe: Percentuálna hodnota z percentuálnej hodnoty.
Musíme tu spomenúť ešte jednu veľmi dôležitú skutočnosť, ktorej opomenutie môže viesť k nefunkčnosti celého diaľkového nastavovania účinnosti gyra. Je to poradie (časová postupnosť) impulzov, v akom prichádzajú do gyra. Trochu to zjednodušíme, vynecháme "omáčku" a uvedieme už len jadro problému.
Trojvodičový káblik z gyra (riadiaci signál) musí byť v RC prijímači zapojený do kanálu s nižším číslom ako jednovodičový káblik (signál nastavenia účinnosti gyra):
Inými slovami povedané, riadiaci impulz do vstupu gyra musí prísť skôr ako impulz nastavujúci citlivosť gyra:
Ak to zapojíte naopak, tak diaľkové nastavovanie účinnosti gyra nebude fungovať (gyro bude fungovať, ale bez možnosti ovládania účinnosti):
Nesprávne pripojenie. Signál ovládania účinnosti gyra je zapojený v kanáli s nižším číslom (impulz ovládania účinnosti gyra časovo predbieha impulz riadenia), ako vývod riadenia.
Našťastie väčšina RC súprav dáva kanálové impulzy v tom "správnom" poradí (najskôr signály z "kniplov" a potom tie ostatné - pomocné alebo "namixované"), ale sú aj také RC prijímače, ktoré poradie kanálových impulzov "trochu poprehadzujú", alebo sa všetky kanálové impulzy na výstupoch objavujú súčasne. Táto skutočnosť je podrobne popísaná v článku "Výstup kanálových impulzov z rôznych RC prijímačov" na tejto Web stránke. Okrem toho niektoré drahšie RC súpravy umožňujú nastaviť poradie jednotlivých kanálových impulzov programovo. Všetky tieto situácie sú potenciálnym zdrojom "nevysvetliteľného" správania riadeného (alebo skôr neriadeného) modelu.
A na záver malá „kuchárka“, popisujúca ako na začiatok nastaviť účinnosť gýr:
- účinnosť gýr nastavte trimríkom na asi 70%.
- vývody nastavenia účinnosti gyra (tie samostatné drôtiky) priveďte do niektorého vyššieho (do teraz nepoužívaného) kanála (napr. 5, 6, 7 atď). Ak máte v modeli viac gýr, pre začiatok spojte tieto vývody dokopy, tak aby všetky (na obrázku oba) viedli do jedného kanála:
Neskôr môžete ovládať účinnosť každého gyra zvlášť samostatnými kanálmi:
- V predchádzajúcom odstavci spomínaný kanál (môže byť neskôr ovládaný potenciometrom, ale zo začiatku je lepšie prepínačom) vám bude ovládať účinnosť gyra (gýr). Krátky impulz (1000 us) znamená, že gyrá neúčinkujú, dlhý impulz (2000 us) znamená, že účinnosť gyra je daná trimríkom na gyre.
- Zo začiatku zásadne štartujte s gyrami s nulovou účinnosťou - prepínač spomínaného kanálu nech je v polohe - krátky impulz. Keď budete v dostatočnej výške, prepnite prepínač - tým zapnete účinnosť gýr a skúšajte, čo to robí s modelom. Ak sú gyrá orientované správne, bude sa vám zdať, akoby ste modelu znížili výchylky. Ak sú orientované nesprávne, tak reakcie modelu na kormidlá budú šialené. Vtedy by ste asi s modelom aj havarovali, ale na to je práve ten prepínač, aby ste gyrá zavčas "vypli" a na to je potrebná aj spomínaná dostatočná výška. V dvoch metroch to isto neskúšajte. Jedine, že by ste chceli, aby sme o vás napísali článok, rovnaký ako o Jožkovej Čechii.
- Keď overíte správnu funkciu gýr, môžete zariadenie postupne "vylaďovať", teda meniť účinnosť gýr trimríkom (na gyre), alebo lepšie tak, že prídavný kanál nebude ovládaný prepínačom ale potenciometrom. V tom prípade „ladíte“ za letu a nemusíte kvôli každej zmene pristáť.
- Keď budete mať nastavenú (pre vás) optimálnu hodnotu, tak zistíte, že si môžete dovoliť veci, na ktoré ste dovtedy ani nepomýšľali.
- Len upozorňujeme, že činnosť gýr, čoby elektromechanickej spätnej väzby, znižuje účinnosť kormidiel a tak po "vyladení" systému bude dobré na vysielači nastaviť väčšie výchylky.
- Ale možnosť, vypnúť gyrá v prípade potreby, je dobré si ponechať.
Súvisiace články:
Ako funguje Piezo-Gyro?
Dynamické riadenie gýr v modeloch lietadiel
Použitie gýr v modeloch lietadiel - 2.časť
Použitie gýr v modeloch lietadiel - 1.časť
Nastavenie účinnosti gyra - trimrom alebo diaľkovo?
Komentáre: 22
Zaujimava je moznost primixovat ovladany kanal s opacnym znamienkom do riadenia zisku gyra, aby sa nebolo treba s gyrom "bit" o ovladanu plochu. Cim vacsia vychylka, tym mensia ucinnost gyra.
Presne o tomto je vlastne celý článok Dynamické riadenie gýr v modeloch lietadiel.
Na ten som tak trosku chcel naviest :D
Potřebujim poradit jaké gyro na servo HS 635,dále na HS 700 a Hs 805 z důvodu aby se mi z nich nezakouřilo a aby byla aspoň trochu spolehlivá.
Na křidélka asi číny? Tam se nic nepokazí,mám dvojplocha a 4 křidéka a dal bych jen na 2.
Na výškovce a směrovce mám Maxiserva právě HS 700 a HS 805 a chtěl bych si bez přehánění vykalkulovat přiměřenou cenu pořízení.Díky
Ahoj Buldog.
Nuž, pravdu povediac, čo sa týka gýr pre krídlaté modely (nie pre vrtulníky), tak nejaký výber nemáme. Sú to MKS380 a ich klon od Turnigy Tg380. S inými som sa zatiaľ osobne nestretol.
Zatiaľ tieto gyrá fungujú spoľahlivo - aspoň pokiaľ je dĺžka rámca impulzov (opakovacia perióda kanálových impulzov) okolo 20 ms. Pre kratšie periódy to nemám vyskúšané, pretože moja RC súprava niečo také neumožňuje.
Gyro prijme impulz, na základe zmeny polohy modelu eventuálne upraví jeho dĺžku a na výstupe vygeneruje impulz. Malo by teda spolupracovať s ľubovoľným servom, ktoré má strednú dĺžku impulzu 1500 (1520) mikrosekúnd.
Či servo zadymí alebo nie, ťažko povedať, či to môže ovplyvniť gyro. Isté je, že s gyrami budú servá viac zamestnané, pretože budú reagovať na každý poryv vetra a pod.
Ja osobne servá HS635, HS700 ani HS805 nemám a preto s nimi nemám žiadne skúsenosti. Ak ich správne zapojíš, napájacie napätie bude v norme a nebudú preťažené, tak by zdymiť nemali.
2011-09-09 16:12:35
Este otazka, ako je to so stredenim pri zmene citlivosti?
Dost uzivatelov tychto "airplane" gyr uvadza, ze sa so zmenou citlivosti cez vysielacku posuva stred...
Porovnával som viacero gýr a výsledky boli rozdielne: niektoré gyrá mali ten posun malý - takmer nulový, iné väčší.
Riešil som to mixami. Dá sa to úplne vykompenzovať.
Kto počas letu nemení nastavenie účinnosti, tak len elektronicky alebo mechanicky posunie neutrál.
Mozno sa spytam hlupo: naco je v lietadle treba gyro, ked to lieta aj bez toho?
Ahoj Dano.
Z toho si nič nerob. Takých otázok je viac. Asi najpodobnejšia je: Načo je telemetria?
Pred pár rokmi sa mnohí pýtali: Načo nám je 2,4 GHz?
Pred viacerými rokmi sa niektorí pýtali: Načo nám je proporcionálne riadenie, veď aj so systémom Bang-Bang sa dá lietať?
A ešte skôr (a niektorí ešte aj teraz) sa mnohí pýtali: Načo nám je Rádiové riadenie, veď dobre lietajú aj voľné alebo upútané modely?
Alebo skúsme z iného "súdka": Autá.
Keď som začal šoférovať, tak autá elektronické zapaľovanie nemali. Nemali posilovač bŕzd, o posilovači riadenia sme asi ani nečítali. Dokonca ani nákladné ho nemali.
Dáke ABS a iné tie skratky, čo dnes autá bežne majú - hudba budúcnosti. Elektrické sťahovanie okien - ha. Alebo diaľkové centrálne zamykanie.
Naozaj Dano, máš to v aute? Ale auto sa dá zamknúť aj kľúčikom a predtým treba pekne zaistiť všetky ostatné dvere ručne. Pamätáš sa na to? Ja áno.
Dano, dúfam, že nemusím pokračovať?
Ale cez to všetko mám odpoveď: Pretože sa tak lietadlo lepšie riadi.
A teraz sa spýtam ja: Dúfam, že nechceš zastaviť vývoj?
Lebo buď pripravený, že postupne sa v modeloch objaví všakovaká elektronika a jemná mechanika. A je na každom, či ju bude ignorovať, alebo ju bude používať. Veď jazdiť sa dá aj na Škode 1000MB, ale v SuperB je to lepšie.
OK, nemyslel som to v zlom. Co som sa mal spytat, ked neviem, na co to je? Z tvojej odpovede som sa toho moc nedozvedel ... Z celeho toho slohoveho cvicenia som len pochopil, ze sa to "lepsie riadi"? Co to znamena "lepsie riadi"?
2011-05-18 23:10:05
Dano,
veď ani ja som to nemyslel v zlom.
Len som nechápal súvislosti. Ja ťa mám zaradeného v kategórii: dobrý skúsený modelár a ty sa z ničoho nič po roku od začiatku diskusií o gyrách spýtaš, že na čo to je dobré. Tak som si myslel, že trochu rýpeš. Veď vieš, sú aj takí, čo nie sú zlí, len rýpu
. Tí napríklad zásadne neuznávajú telemetriu.
A teraz k veci: gyro - gyrá, stabilizujú polohu modelu. Ak nakloníš model mierne na ľavú stranu, tak sa gyro snaží, aby zostal naklonený. Ak pri loopingu pritiahneš výškovku, tak gyrá zabezpečia, aby uhol nábehu bol pokiaľ možno stále rovnaký a tak v konečnom dôsledku bude looping kruhový a nie elipsový. Ak letíš vo výške napr. 0,5 metra, tak ten model stále poletí vo výške 0,5 metra, pokiaľ to nezmeníš výškovkou.
Celkovo je model odolnejší vplyvom vetra: Ty čoby pilot nemáš také rýchle a presné kontra-reakcie na poryvy vetra, ako ich má gyro. Mnohí dávajú gyro aj na riadenie prednej podvozkovej nohy (väčšinou veľkých modelov), aby im model pri štarte a pristávaní nekľučkoval po dráhe.
2011-05-19 08:31:16
ad pořadí kanálů - u Jeti Duplex je postupné pořadí kanálů 1 až 7, potom se od kanálu 8 do 14 skupiny opakují, kanály 15 a více jsou ve skupině jako 1 a 8... Popis je složitý, mají to v obrázku - tam je to srozumitelnější. Rád bych zkusil gyro ve větším větroni, ale serv a obsazených kanálů je hodně a volných pozic málo
. Rád bych dal gyro na výškovku (kanál 3) a křidélka (dvě gyra na kanálech 2 a 5) Volný kanál pro řízení zisku mám 8 a vyšší. Rád bych požádal o názor na řazení kanálů a vhodnost užití jednotlivých kanálů...
Předem děkuji. Ivoš Michal
Ahoj Ivoš.
Tu si asi budeš musieť akoby zahrať "lodičky". Budeš hľadať volnú pozíciu, kde by mohol byť pripojený káblik riadenia zisku.
Výhoda je, že hlavné kanály sa nemenia a teda ti ani nič nepribudne a potrebuješ jeden alebo dva ďalšie kanály.
V núdzi by sa dalo lietať aj bez riadenia zisku gýr a tým pádom nemusíš nič riešiť, ale ak sa čoby len trochu dá, riadenie zisku je fajn. Keď už nič iné, tak aspoň počas letu porovnaním správania modelu s gyrami / bez gýr.
Z tvojho popisu vychádza možnosť použitia kanálu 6 alebo 7 (prípadne 13 alebo 14). Len sa musíš rozhodnúť, či budeš gyrá riadiť jedným kanálom, alebo každé zvlášť. Ale myslím, že spoločné riadenie jedným kanálom by malo stačiť.
Takže jeden z tých spomínaných kanálov vyber a malo by to fungovať.
Ahoj Janko. Děkuji za odpověď. Určitě zkusím najít řešení, které umožní řízením zisku zapnout a vypnout gyro za letu - přece jen obavy tu jsou... Jako cílové řešení by se mi líbilo dynamické řízení zisku, ale to až po vyzkoušení všeho v nějakém menším modelu. Ivoš
Neskúšali ste v lietadle aj gyro HK401B?
Mám s ním problém.
Gyro normálne funguje, ale keď pohnem napr. smerovkou - ktorú riadi gyro, tak sa smerovka nevráti na stred, ale zostane tak, ako som ju vychýlil...
Žiaľ,neskúšal.
Ale celkovo môže byť problém použiť do krídlatého modelu gyrá určené do vrtulníkov.
Obzvlášť ich pracovný režim Head Lock je funkciou dosť odlišný.
Mali by mať aj režim Normal, ale aj ten sa mi javí iný, ako funkcia gýr MKS380 a Tg380, ktoré sú vyložene určené do krídlatých modelov (aeroplanes).
Aj tak ďakujem, ešte sa s tým pohrám v sobotu, keď budem mať čas.
Niekde som čítal, že na to vplyv nenulová hodnota trimu, ale v tomto prípade asi nie.
Všetko je pekné, ale... ako vždy nejaké ale. Gyrá xzy380 sa už nedajú zohnať, alebo len ja som ich už nikde nenašiel. Chcelo by to nejakú náhradu...
Áno, súhlas.
Tento článok v pôvodnej verzii vznikol v čase, keď sa tieto gyrá dali bez problémov kúpiť.
Ako vhodná náhrada za ne sa nám javí "Telebee R/C Car Gyro for Drift Maneuvers"
odkaz Je zrovnateľné cenou, tým, že má diaľkovo riaditeľný zisk a aj parametrami. Tými dokonca predčí v úvode spomínané gyrá, pretože navyše ponúka reverzáciu gyroefektu, prepínač typu serva (analog/digital) a aj možnosti nastavenia sú širšie.
J.O. porad dat na XENO do vetra gyro ceez Y kablik a spoliehat sa na stabilizz. kridelok,, alebo to riadit kazde servo packou aako mam teraz' je to fuska
Pali,
bojím sa, že Y-káblik tam dať nemôžeš, pretože riadiace plochy - elevony raz idú nesúhlasne: keď fungujú ako krídielká a raz súhlasne: keď idú ako výškovka.
Buď tam musíš dať dve samostatné gyrá, voči sebe pootočené o 90 stupňov, ale voči ose modelu o 45 stupňov (viď tu:
odkaz Alebo môžeš použiť aj 3-axis Flight Stabilizer, kde to vo vysielači nastavíš ako normálne lietadlo (krídielká a výškovka) a Flight Stabilizer nastavíš na modely typu Delta. Alebo si typ modelu (riadenie nie krídielkami a výškovkou, ale elevonmi) nastavíš už vo vysielači a na Flight Stabilizeri už nanastavuješ Delta model, ale celý Flight Stabilizer pootočíš voči ose modelu o 45 stupňov a na stabilizáciu použiješ Aileron-kanál a Elevator-kanál Flight Stabilizeru. Jeden z nich ale bude treba reverzovať.
Pridaj komentár
- Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
- HTML znaky budú prevedené na entity.
- Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
- Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v
jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)