Flutter, neboli třepotání ocasních ploch při zatáčení

Keď sa povie flutter (vlastne sa má povedať flater), väčšina modelárov vie, že sa jedná o trepotanie – roztrasenie – rozkmitanie krídiel. Teda tých „veľkých“ čiže „hlavných“ krídiel – nosných plôch. Navyše si mnohí povedia: „Už som o tom počul (čítal), ale mne sa to stať nemôže, alebo aspoň dúfam, že sa mi to nestane.“ Ale že by sa mohli rozkmitať chvostové plochy? Tu už si väčšina povie: „O tom som ani nepočul (nečítal) a mne sa to isto-iste nestane.“ . . . . . . . Tiež som si dlho myslel, že flutter je "drobná" nepríjemnosť, ktorá sa stáva iným. Až sa to stalo mne. A roztriasli sa chvostové plochy a model je následkom toho „po smrti“. A jeho skazu som bezmocne pekne-krásne celú sledoval na vlastné oči, tak povediac „v priamom prenose“.

Aký pohľad na flutter má pán Jaroslav Lněnička sa môžete dozvedieť ďalej. A môžete si pozrieť aj video, ktoré ukazuje, aké to je „zemetrasenie“.

pripravil: Janko O.

 

Link na článok „Flutter neboli třepotání ocasních ploch při zatáčení“, uvedený v 12. čísle e-magazínu Akademie letectví, ktorého autorom je pán Jaroslav Lněnička.


Tiež si všimnite, že aj s klapkami (či krídielkami) na krídle to riadne zacvičí.

 

 

Flutter tail surfaces of model aircraft piani di coda Flutter di aeromodelli Fladder svans ytor modellflygplan Flutter superficies de la cola de los aviones modelo Флаттера оперения модели самолетов superfícies de cauda da aeronave modelo Flutter powierzchni Flutter ogon model samolotu Flutter haleflatene av modellfly Flutter Leitwerke von Flugmodellen Flutter farok felületek modellre Flutter staartvlakken van modelvliegtuigen Flutter empennage des avions de modèle Lepatus häntä pinnat mallin konetta Vibration hale overflader modelfly الرفرفة السطوح ذيل الطائرات من طراز רפרוף משטחי הזנב של המטוס מודל


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 16. 1. 2018, 18:51 | Prečítané: 4505x | Kategórie: Lietanie | Napísal: admin |
Komentáre: 2
Zdravím Janko...

So záujmom som si tu prečítal článoček o tomto jave a aj ten český článok. Rád by som sa podelil s pár poznatkami, ktoré mám aj ja z vlastnej skúsenosti. Ešte v lete roku 2009 sme boli s kolegami z klubu lietať na jednej ukážke v obci Príbelce kde nás pozval náš kamarát starosta pretože oslavovali nejaké dni obce a ja som tam zobral môjho osvedčeného F-18 Hornet, ktorý nie je práve najmenší :D Model mal ešte krídielká zavesené na sklennej páske čo dovtedy za tri sezóny lietania vyzeralo ako spoľahlivé riešenie. Pri druhom lete s novou baterkou mal model zrazu nevídanú energiu a tak rástol aj môj adrenalín a preháňal som ho po oblohe dosť brutálnym spôsobom. Potom asi po dvoch minútach letu som ho vyhnal kolmo do neba asi do 300 metrovej výšky, ohlasy boli úžasné tak neviem ani prečo ale v tom návale adrenalínu som ho natiahol dole a pridal som plný plyn. Model nabral neskutočnú rýchlosť a vtedy sme asi v 100m výške zbadali jak sa trepotali krídla, potom sa ozvala rana a z jedného krídla strhlo krídelko aj s páskou aj s depronom tak, že mi odtrhlo značnú plochu krídla. Model sa kupodivu choval po reakcii na druhé krídielko celkom stabilne ale šlo robiť zatáčku len do jednej strany a keďže na tom nemám riadené smerovky tak som musel urobiť veľký okruh ponad dedina s malým náklonom a model posadiť na lúku. Zožal som veľký potlesk a chalani hneď sledovali miesto dopadu krídielka a nakoniec sme ho aj našli ale keď som k modelu prišiel bol som rád, že mi došlo späť aspoň to čo došlo. Krídielko malo na odtokovke asi tri alebo štyri zárezy od vrtule, mám tam tlačných 1100W a APC 14x7E ostrú ako žiletku :D Dal som si tú prácu a krídielká som prerobil na pánty a uzavrel som torznú skriňu väčšou plochou na odtokovke, odvtedy sa mi to ani vo veľkých rýchlostiach nestalo takže z toho vyvodzujem to, že netreba podceňovať konštrukciu krídiel ani na malých modeloch a hlavne robiť krídla a ovládacie plochy tak aby bol ohyb v krute čo najmenší, viem, že nie všade sa tá torzná skriňa dá urobiť ale snažiť sa robiť krídla tuhé na krut, dobre poslúži aj poriadne napnutie poťahu čo viacerí podceňujú. Ja som veľmi rád, že môj hornet to prežil, mohlo byť aj horšie, toto je vec, ktorú netreba podceňovať...
Odpoveď | 2011-01-01 02:41:06
.:. Janko O
Ahoj Martin.
Dúfam, že tieto naše príbehy budú dostatočnou inšpiráciou modelárom pri konštrukcii svojich modelov. Ono sa to nezdá, ale tie sily, pôsobiace na plochy modelu, sú ohromné. A narastajú s druhou mocninou rýchlosti. Ešte raz díky.
Odpoveď | 2011-01-01 09:02:58
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 30437.5 kb