Pred týždňom, v nedeľu 7.11.2010, nás Robo Trunek z Osrblia pozval na predvádzacie lety svojho nového BAE Hawka. Miesto činu: letisko – asfaltová dráha (pôvodne pre družstevného Čmeliaka) za Breznom, smerom na obec Michalová.
Pôvodne to mal byť prvý let, čiže zalietanie, ale Robo (podľa mňa celkom správne) svoj stroj v kľude – bez svedkov zalietal už deň vopred a nás pozval už len na „parádu“. A treba poznamenať, že to paráda naozaj bola.
autor: Janko O.
Robo, ktorého sme na našej Web stránke už spomínali, našiel záľubu v klasických ladných tvaroch britského „tryskáča“ BAE Hawk. Čaru tohto stroja podľahol aj náš kamarát Miško (MisoeS) a rovnako aj môj brat Miroslav (mior).
Preto ma samozrejme zaujímalo, ako sa s problémom „popasoval“ Robo, ktorý v oblasti elektrodúchadlových strojov odviedol poriadny kus práce.
Pôvodný model zo stavebnice FlyFly Hobby prešiel rozsiahlymi úpravami, od povrchu modelu, cez podvozky až po novú pohonnú jednotku.
Robo použil dúchadlo Wemotec a motor Typhoon, ktorý poháňa 8-článkom 4000 mAh (do série zapojené dva 4-články).
Pomer ťahu a hmotnosti je takmer 1:1. Vyvážené dúchadlo vydáva úžasný zvuk. Model je vybavený elektricky zaťahovacím podvozkom.
Robove nízke prelety boli famózne. Viacero pekných záberov urobil aj Bohdan, takže si ich môžete pozrieť na jeho Web stránke alebo tu.
Cez to všetko, že Robovi sa všetky pristátia vydarili, sily na podvozok pri dosadnutí viac ako 3-kilogramového modelu boli dostatočné na to, aby nohy zadného podvozku deformovali uloženie v krídlach. Tu Roba zrejme ešte čaká nejaké vylepšovanie.
Pôvodne sme si mysleli, že na tomto „letištiatku“, ktoré brezňanom môžeme len závidieť (a aj závidíme), nás bude len pár a jeden model – BAE Hawk. Ale po chvíli sa sem breznianski modelári začali schádzať ako včely na med. A pribúdalo aj modelov.
Riadne som si vyobzeral vydareného FOXa, s ktorým jeho pilot predvádzal suverénne lety.
Neskôr prezradil, že ho kúpil v Michalovej predajni na Zvolenskej ceste v Banskej Bystrici.
Len s obtiažami som prekonával „ukrutnú“ závisť. Skrátka, ten model sa mi veľmi páčil.
Ďalší modelár z Brezna – Majo začal poletovať so svojim vrtulníkom na elektrický pohon. Ochotne s ním vo vzduchu „zaparkoval“ tam, kde som mohol urobiť vhodný záber.
Žiaľ, Majov vrtulník nakoniec skončil v tráve, podvozkom hore. Škody zodpovedali charakteru pádu, ale Majo to zhrnul tak, že hodina práce a je zase všetko v poriadku. Však náhradné diely vraj všetky má.
Nejaká havária nemôže Majovi skaziť náladu a tak „skočil“ domov a po chvíli za autom ťahal aj prívesný vozík. V ňom boli časti jeho „drobčeka“ - takmer trojmetrového EDGE 540, poháňaného benzínovým motorom 44 ccm.
Pri štartovaní ho Majo priväzuje o prívesný vozík. Pre istotu som išiel skontrolovať, či na aute riadne zatiahol ručnú brzdu.
Naštartovanie motora - to bola „malina“. Potom krátka motorová skúška a rolovalo sa na dráhu.
A potom si Majo poletoval, koľko sa mu zažiadalo.
Na záver mi nedá, aby som nespomenul zaujímavý postreh. Do Brezna som (okrem manželky) vzal aj maminho psa – sučku Tinu. Paradoxne jej vôbec nevadil „rachot“ Majovho spaľovacieho motora, ale zato sa išla „zbesnieť“ z (pre ľudí oveľa príjemnejšieho) zvuku elektrodúchadiel. Usúdili sme, že kmitočtové spektrum zvukov, ktoré vydávajú elektrické dúchadlá, významne zasahuje aj do oblasti ultrazvuku, ktorý ľudia nevnímajú, zato psom nesmierne vadí.