Elektromotory ovládli modelárinu, o tom niet pochýb.
A preto je dobré, aby sme sa o ne, tak ako o ich spaľovacích predchodcov, naučili starať.
autor: Vladimír Perešíni
pridal: mior
Mnohí už určite nepoznajú taký pojem ako "MABUCHI" - bol to jednosmerný 12V vysokootáčkový motorček používaný v autíčkach v autodráhach. O taký v tom čase vzácny motor sa bolo treba starať, aby tie bronzové ložiská, v ktorých bol osadený rotor, neboli zdrojom kvílivého zvuku znamenajúceho blížiace sa zadretie...
Vtedy sme si pomáhali kvapkami silikónového oleja. Teraz nejdem rozpisovať starostlivosť o uhlíky, to bola celá veda. A kto sa ako staral o ten motor, také mal v pretekoch výsledky.
Myslíte si, že o motory dnešnej generácie (striedavé, s rotujúcim plášťom, s ložiskami...) sa netreba starať?
Ja si myslím, že treba, a myslí si to aj kolega JN, na podnet ktorého preto každý môj motor prešiel pred prvým použitím "drobnou" kozmetickou úpravou. Aby som upresnil - v tomto článku sa venujem lacným motorčekom Made people of China.
Keď taký nový motorček rozbalíme, pokrútime rotorom ... nič nezistíme. Príťažlivá sila magnetov rotora dostatočne prekryje nejaké tie drobulinké zádrhely v chode. Jedine ak sa naozaj motorom nedá pretočiť . Ja nový motor opatrne rozoberiem - stačí vybrať závlačku na hriadeli a rotor povytiahnuť zo statora.
A tu to začne byť zaujímavé - stator s vysokou pravdepodobnosťou NIE je strojovo vinutý, ložiská sú suché a dokonca aj v niektorom mieste "zadrhávajú" (skúšame otáčať len hriadeľkou vybratou z rotora a zasunutou v statore).
Takže čo s tým?
Nuž ako prvé - i keď je stator vinutý z impregnovaných vodičov, ako celok vinutie impregnované nie je a preto jednotlivé závity majú určitú možnosť pohybu, čo sa môže negatívne prejaviť niekedy v budúcnosti. Stačí vziať niekoľko kvapiek elektro impregnačného laku a jednotlivé vinutia impregnovať. Lak je treba nechať poriadne vyschnúť, vytvrdne až pri vyšších teplotách. Ja si preto pomáham teplovzdušnou pištoľou - ale opatrne tak, aby som nepoškodil motor a ani ruky, v ktorých to držím.
Pokiaľ impregnácia tvrdne, venujem sa rotorom a hriadeľom.
Väčšinou mi konkrétny hriadeľ na daný účel nevyhovuje (je napr. dlhý, so závitom) a teda keď už je von, rovno ho vymením za iný - tvrdený 3mm hriadeľ vydolovaný zo zbytkov pokazenej CD mechaniky, kde slúžil na vedenie optickej hlavy.
Aby však nedošlo k jeho pretáčaniu, je potrebné napr. Dremelom vybrúsiť kontaktnú plôšku, na ktorých sa zachytí červík upevňujúci hriadeľ v rotore.
a prípadne ďalšie plochy pre uchytenie unášača vrtuľe (hlavne toho "gumičkového" - tam ich robím z oboch strán)
Na pôvodnom hriadeli je ešte zápich, do ktorej sa nasúva závlačka.
Tá má funkciu poistky, aby rotor zo statora nevypadol. Po skúsenostiach tú závlačku už nepoužívam, sila magnetov drží rotor na statore takou silou, mi ešte nestalo, aby som cítil potrebu vytvárať na hriadeľke zápich pre tú závlačku.
Ešte skontrolujem upevnenie magnetov na rotore - či sú pravidelne prilepené
Zatiaľ impregnácia vytvrdla a tak stačí už len poriadne namazať vazelínou obe ložiská, prípadne do nich ešte kvapnúť kvapku kvalitného oleja.
Ložiská poriadne popretáčať, aby sa vazelína rovnomerne "vtrela" do priestorov ložiska.
Nakoniec zbytky vazelíny a oleja do čista povytieram.
Motor už len zložím, prekontrolujem, či sú všetky červíky na motore poriadne dotiahnuté a možem pripájať regulátor.
Pre skeptikov: že to má zrejme význam, svedčí to, že pípanie regulátora na takomto motore je omnoho tichšie ako na takom neupravenom.
Vpershing