Starostlivosť o modelárske elektromotory

Elektromotory ovládli modelárinu, o tom niet pochýb.

A preto je dobré, aby sme sa o ne, tak ako o ich spaľovacích predchodcov, naučili starať.

autor: Vladimír Perešíni

pridal: mior

 

 

 

 

Mnohí už určite nepoznajú taký pojem ako "MABUCHI" - bol to jednosmerný 12V vysokootáčkový motorček používaný v autíčkach v autodráhach. O taký v tom čase vzácny motor sa bolo treba starať, aby tie bronzové ložiská, v ktorých bol osadený rotor, neboli zdrojom kvílivého zvuku znamenajúceho blížiace sa zadretie...

 

Vtedy sme si pomáhali kvapkami silikónového oleja. Teraz nejdem rozpisovať starostlivosť o uhlíky, to bola celá veda. A kto sa ako staral o ten motor, také mal v pretekoch výsledky.

Myslíte si, že o motory dnešnej generácie (striedavé, s rotujúcim plášťom, s ložiskami...) sa netreba starať?

Ja si myslím, že treba, a myslí si to aj kolega JN, na podnet ktorého preto každý môj motor prešiel pred prvým použitím "drobnou" kozmetickou úpravou. Aby som upresnil - v tomto článku sa venujem lacným motorčekom Made people of China.

Keď taký nový motorček rozbalíme, pokrútime rotorom ... nič nezistíme. Príťažlivá sila magnetov rotora dostatočne prekryje nejaké tie drobulinké zádrhely v chode. Jedine ak sa naozaj motorom nedá pretočiť :-D. Ja nový motor opatrne rozoberiem - stačí vybrať závlačku na hriadeli a rotor povytiahnuť zo statora.

A tu to začne byť zaujímavé - stator s vysokou pravdepodobnosťou NIE je strojovo vinutý, ložiská sú suché a dokonca aj v niektorom mieste "zadrhávajú" (skúšame otáčať len hriadeľkou vybratou z rotora a zasunutou v statore).

Takže čo s tým?

Nuž ako prvé - i keď je stator vinutý z impregnovaných vodičov, ako celok vinutie impregnované nie je a preto jednotlivé závity majú určitú možnosť pohybu, čo sa môže negatívne prejaviť niekedy v budúcnosti. Stačí vziať niekoľko kvapiek elektro impregnačného laku a jednotlivé vinutia impregnovať. Lak je treba  nechať poriadne vyschnúť, vytvrdne až pri vyšších teplotách. Ja si preto pomáham teplovzdušnou pištoľou - ale opatrne tak, aby som nepoškodil motor a ani ruky, v ktorých to držím.

 

Pokiaľ impregnácia tvrdne, venujem sa rotorom a hriadeľom.

 

Väčšinou mi konkrétny hriadeľ na daný účel nevyhovuje (je napr. dlhý, so závitom) a teda keď už je von, rovno ho vymením za iný - tvrdený 3mm hriadeľ vydolovaný zo zbytkov pokazenej CD mechaniky, kde slúžil na vedenie optickej hlavy. 

 

Aby však nedošlo k jeho pretáčaniu, je potrebné napr. Dremelom vybrúsiť kontaktnú plôšku, na ktorých sa zachytí červík upevňujúci hriadeľ v rotore.

 

a prípadne ďalšie plochy pre uchytenie unášača vrtuľe (hlavne toho "gumičkového" - tam ich robím z oboch strán)

 

Na pôvodnom hriadeli je ešte zápich, do ktorej sa nasúva závlačka.

 

Tá má funkciu poistky, aby rotor zo statora nevypadol. Po skúsenostiach tú závlačku už nepoužívam, sila magnetov drží rotor na statore takou silou, mi ešte nestalo, aby som cítil potrebu vytvárať na hriadeľke zápich pre tú závlačku.

Ešte skontrolujem upevnenie magnetov na rotore - či sú pravidelne prilepené

 

Zatiaľ impregnácia vytvrdla a tak stačí už len poriadne namazať vazelínou obe ložiská, prípadne do nich ešte kvapnúť kvapku kvalitného oleja.

 Ložiská poriadne popretáčať, aby sa vazelína rovnomerne "vtrela" do priestorov ložiska.

 

Nakoniec zbytky vazelíny a oleja do čista povytieram.

Motor už len zložím, prekontrolujem, či sú všetky červíky na motore poriadne dotiahnuté a možem pripájať regulátor.

Pre skeptikov:  že to má zrejme význam, svedčí to, že pípanie regulátora na takomto motore je omnoho tichšie ako na takom neupravenom.

 

Vpershing


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 2. 7. 2014, 08:31 | Prečítané: 9391x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 14
Péče o motory je nutná, používáte tento lak S 2352 ?
odkaz
Odpoveď | 2010-10-27 13:02:16
.:. jn
mozno, ja to mam este z cias byv. ZVT na impregnaciu transformatorov
Odpoveď | 2010-10-28 08:36:32
Ložiská síce zapuzdrené sú, ale riedky silikónový olej do nich krásne prenikne - ako som spomínal, odstránil som tým mierne "zadrhávanie" ložiska... A čo to vlastne pípa? Nuž regulátor posiela na jednotlivé vinutia motora sekvencie impulzov a tými má snahu sa rotor "otáčať" - jedným i druhým smerom. Sekvencie sú ale krátke a rôzne a toto vplyvom malého pohybu rotora vytvára ten zvuk. Keďže ale "voľné" závity statora majú menšiu hmotnosť, reagujú tak skôr oni ako rotor a ich pohyb zvuk znásobuje. Ich fixáciou je potom zvuk spôsobený len pohybom rotora.
Odpoveď | 2010-10-31 09:28:21
.:. Janko O
Ako správne napísal Vpershing, zvuk vydáva motor na základe elektrických signálov, ktoré "vyrobil" regulátor.
To, že je zdrojom zvuku naozaj motor, môžete postrehnúť aj tak, že počas vydávania zvukov sa motor akosi "hemží", akoby sa chcel nesmelo rozbehnúť, ale má na to málo síl.
Odpoveď | 2010-10-31 10:21:59
Po precitani clanku urcite preklepnem tie moje vrndzadla...:-) ...inak na obrazku a aj zatial co som sa stretiol su pouzite zapuzdrene loziska, t.j. lozisko s krytkou, prekvapilo ma ze to mazete...ma to vobec nejaky efekt? Este by som si vedel predstavit triflow v spreji, ten by mozno zatiekol...
Inak skeptik ci nie, da sa vysvetlit nejak fyzikalne ta posledna veta? Co to vlastne pipa? :-) :-) :-) Taky maly namet... inak drzim palce, mam vas uz v RSS, rozhodne cool web and job.
Odpoveď | 2010-10-28 17:04:54
Už jsem taky dal olej do ložisek, řídký, co Peugeot dává do převodovek, je to znát, díky zas typ, impregnaci už jsem taky objednal
Odpoveď | 2010-11-04 20:23:41
.:. .......
Mam taky mensi problem.Ked zapnem motorcek tak mi z neho dost skacu iskri a vo vnutri to strasne svieti. :-( Co to moze byt?? :-[]
Odpoveď | 2010-12-12 19:48:30
Pekný večer, prosím o radu, mám motor Turnigy 28-30 1050kv a pokúšam sa ho rozobrať ale neviem ako stiahnuť hriadeľ. Je treba sťahováčik alebo čo a ako. Za rady ďakujem. JG
Odpoveď | 2011-05-20 21:53:40
.:. mior | mail
Treba povoliť všetky červíky okolo osky, potom treba osku vytlačiť. Ide to ztuha, ja somto robil tak, že som si zobral nejakú tyčku a kladivkom vyklepal osku motora.
Odpoveď | 2013-03-04 12:31:19
Dobrý deň. Prosím Vás skúste mi poradiť, kde by som zohnal do elektromotorčekov železničných modelov NDR uhlíky o priemere 2mm a dĺžky 10 mm. Ďakujem.
Odpoveď | 2012-05-01 11:22:23
Chcel by som sa opýtať, či by ste mi mohli poradiť, odkial vziať hriadeľ. Pretože rozobral som už tri staré mechaniky a ani v jednej neboli vhodné súčasti. Mám tu dva odlišné motory a ani do jedného nepasujú tie tičky.
Odpoveď | 2013-03-04 09:36:29
.:. rcpilot
Rozmyslam ci by sa namiesto elektroizolacneho laku nedal pouzit bezfarebny lak na nechty?? Čo na to skúsenejší?
Odpoveď | 2014-09-14 22:29:37
Zdravím skúsenejších modelárov, mám problém zohnať elektroizolačný lak. Myslíte že by sa dal použiť aj bezfarebný lak na nechty?
Odpoveď | 2014-09-16 11:56:51
.:. J.O.
Myslím, že v podstate áno.
Existujú vyložene vodivé laky a všetky ostatné sú nevodivé, teda elektroizolačné.
Odpoveď | 2014-09-16 17:35:56
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 28365.73 kb