Vyvažovanie elektrických dúchadiel - 3.časť

Tretia časť seriálu o vyvažovaní elektrických dúchadiel.

autor: Janko O.

 

 



A teraz k samotnému  vyvažovaniu.

Celá operácia má  postupnosť niekoľkých fází.

Prvou fázou je správne súosé nasadenie unášača rotora na hriadeľku elektromotora. Samozrejmým predpokladom je, že hriadeľka motora je neskrívená a motor je vyvážený. Ak nie, tak si aj tak nepomôžeme a použijeme iný motor. Niekedy je nutné najskôr vyvážiť samostatný motor - to sa samozrejme týka skôr outrunerov ako inrunerov. Zatiaľ sa nám nestalo, že by bolo treba vyvažovať inruner (to je aj jeden z dôvodov, prečo máme do EDF-iek radšej inrunery ako outrunery. Inrunery sú navyše tichšie).

Unášače rotoru dúchadla bývajú väčšinou vyrobené z hliníka a na hriadeľku motoru sa fixujú dvomi skrutkami bez hlavy s vnútorným šesťhranom (imbusový červík). Priemer diery, do  ktorej sa zasunie hriadeľka motoru, je často až o desatinu milimetra väčší. Zdanlivo málo, v skutočnosti katastrofa, ktorú  treba eliminovať.  Ak sa nedá vyrobiť iný - presnejší unášač, musíme si pomôcť inak. Jednou z možností je nasadiť unášač na hriadeľku motoru a súososť overiť vhodnou metódou. Motor, uchytený vo zveráčiku s gumovými chráničmi čeľustí, uvedieme do nie príliš vysokých otáčok. Hrot fixky priblížime k rotujúcemu unášaču - hladkej časti tesne pri závite. Ak sa zľahka dotkneme excentricky nasadeného unášača, fixka na ňom zanechá stopu v tvare časti kružnice, akýsi mesiačik.

 

Čím väčšia excentricita, tým kratší mesiačik s hrubým stredom a špicatými koncami. Súoso nasadený unášač sa vyznačuje úplným pravideľným krúžkom.

 

Cieľ dosiahneme opakovaním pokusov o správne nasadenie, variabilitou postupu doťahovania skrutiek a  nekonečnou trpezlivosťou.

Osvedčilo sa spojenie motor - unášač poistiť kvapkou riedkeho sekundového lepidla, samozrejme až po vycentrovaní. Imbusové skrutky proti uvoľneniu zaisťujeme kvapkou farby, vyhovuje aj manželkin lak na nehty .

Počínajúc druhou fázou, už  je treba snímač vibrácií a osciloskop.

Najskôr vysvetlíme postup vyvažovania s jednokanálovým osciloskopom: Dúchadlo upevníme do držiaku, ktorý umožňuje snímať vibrácie. Jedno z možných riešení je na obrázku:

 

Druhá fáza vyvažovania začína nasadením motora s unášačom do statora dúchadla. Po dotiahnutí, upevňovacie skrutky motora poistíme farbou proti samovoľnému uvoľneniu vplyvom vibrácií. Už spomínaný manželkin lak na nehty sa zíde ešte viackrát .

Na unášač nasadíme rotor dúchadla, podložku a centrálnu matku dotiahneme len zľahka. Tak, aby sme neskôr mohli rotor voči unášaču pootočiť. Aby bolo možné definovať vzájomnú polohu rotoru a unáčača,  urobíme si značky.  Na konci závitu unášača stačí malý zárez ihlovým pilníkom. Na rotore je možné urobiť značku nezmývateľnou fixkou. Základnú polohu rotora a unášača nastavíme tak,  aby sa značky kryli.

Motor roztočíme na nie príliš vysoké otáčky, ale tak, aby bolo možné neskôr opakovane dosiahnuť tie isté otáčky. Ľubovoľný servo-tester bude dobrým pomocníkom. Na obrazovke osciloskopu, pripojenému ku snímaču vibrácií, je vidieť zosnímaný priebeh. Je dosť možné, že sínusovku to príliš pripomínať nebude.

Podstatná je amplitúda, konkrétne medzivrcholová hodnota, ktorá sa na osciloskope dá najľahšie odčítať.

Zistenú hodnotu si zapamätáme, alebo radšej zapíšeme. Zastavíme motor, rotor voči unášaču pootočíme o 90 stupňov a motor znovu roztočíme na pôvodné otáčky.

Zmeranú amplitúdu vibrácií porovnáme s predchádzajúcou. Ďalšie nastavenia vzájomnej polohy rotora a unášača realizujeme v polohách posunutých opäť o 90 stupňov stále v tom istom smere. Z týchto štyroch meraní vyplynie  kvadrant s najmenšími vibráciami.  Ďalším malým pootáčaním v rámci tohoto kvadrantu nájdeme konkrétnu  polohu s najmenšími vibráciami.

V prípade, že máme 2-kanálový ocsiloskop, môže naše vyvažovacie pracovisko vyzerať nasledovne:

 

Neskôr si ukážeme, ako nám to môže uľahčiť a urýchliť samotné vyvažovanie.

Musíme si však uvedomiť, že zatiaľ sme ešte nič nevyvažovali,  len sme našli polohu, v ktorej je nedokonalosť unášača čiastočne eliminovaná nedokonalosťou rotora.  Skutočné vyvažovanie príde až teraz. V profesionálnej praxi sa väčšinou vyvažuje odvŕtavaním. Keďže nemáme profesionálne zariadenie a nechceme skončiť ako v seriáli "A je to", vyvažujeme pridávaním malých závaží.

 

Súvisiace články:

Snímanie otáčok elektromotorov 

Vyvažovanie elektrických dúchadiel - 1.časť

Vyvažovanie elektrických dúchadiel - 2.časť

Vyvažovanie elektrických dúchadiel - 4.časť

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 30. 1. 2014, 10:41 | Prečítané: 8590x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 0

Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)

Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 32596.97 kb