V prvej časti minisérie o FrSky 2,4 GHz Two Way Communication System sme si predstavili základné vlastnosti vysielacieho modulu DJT (alebo DFT) a 8-kanálového prijímača D8R. V tejto časti si ukážeme spôsob, akým sú dáta tam "zhora" (z modelu) prenášané "sem dole", čiže k modelárovi.
autor: Janko O.
Namiesto metódy "príliš veľa slov", ktoré by spôsob prenosu popisovali, sme radšej zvolili metódu (možno by ju niekto nazval "príliš veľa obrázkov"), kde technická podstata prenosu je oveľa kratšie ale oveľa názornejšie objasnená graficky. Sme si vedomí skutočnosti, že táto miniséria článkov nebude "pútavým čítaním" pre každého modelára, ale pre tých, ktorí sa o telemetriu pomocou systému FrSky skutočne zaujímajú, by mohla byť určitou pomôckou, ako sa rýchlejšie dopracovať k výsledkom.
Možno sme v 1. časti nespomenuli výsledky ešte jedného testu, ktorý sme uskutočnili a ktorý tam tematicky patrí: V prospektoch k systému sa okrem iného píše: "Very smooth servo movement". Môžeme naozaj potvrdiť, že zo subjektívneho hľadiska sú reakcie serva na pohyb "knipla" citlivejšie a plynulejšie ako u iných "mikroprocesorových" RC systémov, ktoré sme mali možnosť vyskúšať. Rovnako môžeme súhlasiť s tvrdením: "Excellent reboot times" a "instant link-up". Nadviazanie (pri zapnutí) a znovu-nadviazanie (po poruche, výpadku a pod.) spojenia medzi vysielacím modulom a prijímačom je skutočne okamžité.
Ale teraz už k samotnému prenosu dát. Najskôr sme vyskúšali funkčnosť základnej telemetrie, ktorú sme možno aj trochu hanlivo nazvali "elementárnou". Asi je to tým, že akustická signalizácia prahov (väčší ako, alebo menší ako) dvoch analógových hodnôt AD1 a AD2 (a ešte sily signálu - RSSI - Received Signal Strength Indication) je pre nás "hudbou ďalekej minulosti" (asi 2 roky) a je spomínaná už v článku "Cesta k telemetrii - 3. časť". Takže toto nás "neohúrilo", ale pripustili sme, že je to lepšie ako nič, obzvlášť keď je to neoddeliteľnou súčasťou systému a netreba nič dorábať ani dokupovať a vlastne je to zadarmo.
Hodnota (Byte), označená ako ? je RSSI z lietadla k pilotovi
Pomocou programovej utility, ktorá je dodávaná na priloženom CD, sme nastavovali rôzne úrovne alarmu a rôzne hodnoty prahových napätí.
Byte, označená ako Nedokumentovaná hodnota, je RSSI z lietadla k pilotovi
Z laboratórneho zdroja sme priviedli dvojicu nastaviteľných napätí a "vrtením gombíkmi" sme simulovali pokles napätia pohonnej batérie, eventuálne prekročenie teploty motora.
Všetko fungovalo tak, ako malo; "tvár" utility je na nasledujúcom obrázku.
A keď už bola utilita spustená, chceli sme overiť aj jej užitočnosť pri prenose užívateľských dát (teda skutočnej "plnokrvnej" telemetrie). Do dátového vstupu na RC prijímači FrSky D8R sme pripojili náš narýchlo urobený "Generátor testovacích dát", ktorý bude popísaný v ďalšom dieli minisérie. Ten "vyrábal" tok dát, ktorý pozostával z písmen veľkej abecedy, teda od "A" po "Z". Tieto znaky sa veľmi dobre hľadajú pri oživovaní a "ladení" prenosu.
Už pred tým sme štúdiom dokumentov a meraniami došli k záveru, že maximálnu prenosovú rýchlosť je možné dosiahnuť, ak dáta budú pozostávať zo skupín znakov po šiestich (vysielaných rýchlosťou 9600 bit/s) a medzi jednotlivými skupinami bude medzera 29 milisekúnd.
Alebo je možné dáta zoskupovať do väčších blokov (RC prijímač má vyrovnávací "buffer"), nasledovaných adekvátne dlhšou medzerou. Podstatné je, že vstupná rýchlosť dát musí byť 9600 bit/s a potom musí nasledovať zodpovedajúca medzera medzi blokmi (alebo jednotlivé Byty, oddelené medzerami 4833 mikrosekúnd). Ak by boli medzery kratšie, dáta sa začnú "strácať". Z toho vychádza reálna prenosová rýchlosť asi 1730 bit/s. V návode je uvádzané 1200 bit/s, veď istota je istota.
Pri prenose dát maximálnou rýchlosťou je využitých všetkých šesť pozícií pre užívateľské dáta v rámci Dátového bloku. Z toho je zrejmé, prečo sa začnú dáta strácať pri prekročení vyššie spomínanej reálnej maximálnej prenosovej rýchlosti.
Ale ako to je, keď je dát menej, čiže požadovaná prenosová rýchlosť bude nižšia? Možnosti sú dve a samozrejme je možná aj ich kombinácia. V rámci Dátového bloku užívateľských dát je prenášaný údaj o počte platných prenesených užívateľských Bytov. Maximum je 6, ale môže ich byť samozrejme menej, minimálne 1. Ďalšou možnosťou prenosu menšieho množstva užívateľských dát je to, že FrSky Two Way Communication System nevyšle Dátový blok užívateľských dát po každom Dátovom bloku základnej telemetrie (ako pri maximálnej prenosovej rýchlosti), ale len po každom druhom (alebo treťom, či štvrtom ...) Dátovom bloku základnej telemetrie.
Užívateľská telemetria má ale jeden "zádrhel". Ako z obrázkov vyplýva, každý Dátový blok (či už základnej telemetrie, alebo užívateľských dát) sa začína aj končí "hexa" kombináciou "7E".
Byte, označený ako Nevyužité, je interné číslovanie prenesených "paketov", v rozsahu 0 až 31
To by mohlo spôsobiť problémy pri spracovávaní dát užívateľom v prípade, že by hodnota AD1, AD1 alebo RSSI v Dátovom bloku základnej telemetrie, alebo hodnota užívateľských Bytov v Dátovom bloku užívateľských dát tiež mala hodnotu "7E".
Preto firma FrSky použila metódu, kde sú tieto znaky "zakódované" a potom užívateľom musia byť "odkódované" do pôvodného stavu. Ako to FrSky "kóduje" a ako to my musíme "odkódovať", bude popísané v nasledujúcej časti minisérie o FrSky telemetrii.
Súvisiace články (related topics):
Vario z telemetrie FrSky – 1. časť
Senzory k telemetrii FrSky – 2: Kontrola napätia článkov batéri
Senzory k telemetrii FrSky – 1. časť - Napäťový senzor
Zoznámenie s FrSky – 3. časť – Prenos dát
Zoznámenie s FrSky - 1.časť - Základné funkci
Projekt otvorenej telemetrie firmy FrSky
Diaľkové ovládanie modelov, Prenos letových údajov na zem, Výška letu, Rýchlosť, Remote control models, transfer of flight data to ground, altitude, speed, modèles de contrôle à distance, le transfert de données de vol au sol, altitude, vitesse, Modelos de control remoto, transferencia de datos de vuelo a la tierra, la altitud, la velocidad, Fernbedienung Modelle, die Übertragung von Flugdaten zum Boden, Höhe, Geschwindigkeit, modelli di controllo remoto, il trasferimento dei dati di volo a terra, l'altitudine, la velocità, Fjärrkontroll modeller, överföring av uppgifter om flygningen till marken, höjd, hastighet, Дистанционное управление моделями, передачи данных полета к земле, высота, скорость, modelos de controle remoto, transferência de dados de voo para o solo, altitude, velocidade, Pilot zdalnego sterowania modeli, transfer danych na temat lotów do podłoża, wysokość, prędkość, Fjernkontroll modeller, overføring av fly data til bakken, høyde, hastighet, Távirányító modellek, a repülési adatok átadását a földre, magasság, sebesség, Afstandsbediening modellen, de overdracht van de vlucht gegevens aan de grond, hoogte, snelheid, מרחוק מודלים מלאה, העברת נתוני הטיסה Kaukosäädin malleja, siirto lentotiedot maahan, korkeus, nopeus, , Fjernbetjening modeller, overførsel af flyvedata til jorden, højde, hastighed نماذج التحكم عن بعد ، ونقل بيانات الرحلة إلى الأرض ، والارتفاع والسرعةעל , הקרקע, הגובה, המהירות
Communication protocol, Data transfer, Receiver, Transmitter, User, Develop program, Hardware definition, Software, Microcontroller, Microprocessor, Byte stuffing Method, Remote Voltage and Link Quality, Bytes Frame, Serial COM port speed from 4800bps to 9600bps, corresponding to modern GPS’s default setting, Return Link, Open Telemetry Project, RS232 level, Advanced Continuous Channel Shifting Technology (ACCST SYSTEM), Analog Port 1 on Rx, RSSI of Rx, Pin definition on receiver and Tx module
Telemetry telemetrie