V čom by som chcel a v čom nechcel sedieť

Pravdu povediac, sedieť by som chcel v každom z tých kokpitov, ale uznajte sami, že pocity by boli rozdielne.

Na jednej strane nevľúdny stiesnený priestor bez možnosti pohybu, tvrdé plechové sedadlo, pomerne mizerný výhľad a pred sebou plno-plno "budíkov".

Na druhej strane komfortné kreslo, nádherný výhľad, namiesto budíkov farebné obrazovky a možnosť postaviť sa, poprechádzať sa, prípadne si "odskočiť". A pritom som stále v kokpite.

autor: Janko O.


Takže pekne po poriadku. Ten prvý, pekne tvrdý "posed" ponúka kokpit "najrýchlejšieho z rýchlych", špionážneho lietadla SR-71 Blackbird. Zo služby bol vyradený v roku 1998. Dosahuje maximálnu rýchlosť 3,3 Mach (viac ako 3500 km/h), môže lietať vo výškach skoro 30 km a ťah jeho motorov je vyše 30 000 kg (30 ton). Ale sedieť v ňom a riadiť ho asi nie je "pohoda, klídek, tabáček".

Úplne iné je sedieť v kokpite dopravného lietadla, konkrétne Boeing 787-8 Dreamliner. Jeho rýchlosť je 0,85 Mach (vyše 900 km/h), má dva prúdové motory a jeho dolet je skoro 14 000 km. Pocity pilotov v kokpite sú zrejme trochu iné ako v SR-71, ale aj tak sa nemôžu príliš "flákať". Na piatich 9 až 16-palcových LCD monitoroch sa zobrazuje množstvo údajov a informácií. Aj tak je to len zlomok z niekoľkých TeraBajtov dát, ktoré Dreamliner počas jedného letu "vyprodukuje".

Maximálny komfort, kožené kreslo pre kapitána, krásny výhľad a dostatok priestoru, to je charakteristika kokpitu zaoceánskej výletnej lode Oasis of Seas (Oáza morí). Rýchlosť 22,6 uzla (asi 42 km/h), to je "slimák" oproti tomu, čo sme spomínali predtým. Ale nie kvôli rýchlosti sa v ňom vezie 8690 ľudí. Tým pravým dôvodom je absolútne pohodlie a podľa štatistík, skutočná dovolenka snov. Dĺžka tejto najdlhšej lode na svete je 1187 stôp (skoro 362 metrov) a cena 1,4 miliardy US Dolárov. Dva 27-palcové, trackballom ovládané LCD monitory poskytujú informácie o polohe a kurze lode. Devätnásť ďalších obrazoviek je umiestnených v okruhu 10 metrov. Tie poskytujú informácie z Radaru, Sonaru, GPS a hlavne zo senzorov rozmiestnených po celej lodi. Podľa potreby je nutné napĺňať alebo vyprázdňovať záťažové nádrže, ovládať manévrovacie trysky na prove a hlavne držať "na uzde" 5,5 MegaWattový pohonný agregát.

A na záver niečo z úplne inej strany: pohľad do kokpitu "osobnej ponorky" (personal submarine) Triton 1000/2. Jej rýchlosť je úbohá - 3 uzly (5,4 km/h), zato hmotnosť vyše 3 tony. Ale to, čo z kokpitu môžete vidieť, nevidí len tak kocikto. Ponorka má guľovitý tvar, miesta je ako v dvojsedadlovom aute. Džoistik ovláda dvojicu trysiek o výkone 2 kW.

Prístrojov je dosť a okrem už spomínaného Sonaru sú neoddeliteľnou súčasťou aj gyroskopy. Navyše treba neustále kontrolovať a riadiť tlak a kvalitu vzduchu vo vnútri (na trochu "staromódnych" prístrojoch, ale zato fungujú aj bez elektrického prúdu). Na to, že je to "osobná" ponorka, cena je len 2 milióny Dolárov.


 

Súvisiace články: 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 27. 2. 2021, 08:03 | Prečítané: 10548x | Kategórie: Denník | Napísal: admin |
Komentáre: 8
.:. EDF | mail
no janko pekné,ale ja by som chcel sediet v raketoplane a samozrejme aj povozit sa na nom:-D
Odpoveď | 2010-08-08 13:05:51
.:. Janko O
Ahoj EDF.
To by sme zrejme viacerí. Ja som trochu bojazlivý, takže by mi stačilo, vidieť video z kabíny, natočené počas štartu ale hlavne pristátia. A možno si tí astronauti ani veľmi "nezakerujú", lebo to možno za nich všetko urobí automat (počítač).
Odpoveď | 2010-08-09 08:34:28
.:. PB | www | mail
Ad videa - stačí jen říct.

Video z kokpitu: odkaz

Velmi pěkná přednáška, jak přistání vypadá a na závěr lepší video z kokpitu: odkaz
(A tam je i odpověď, co piloti STS dělali: až před finální zatáčku, tedy při "kosmických" rychlostech, vše řídil počítač; teprve poslední zatáčku a přistání ovládal pilot rukama, ale počítač mu dělal navádění.)
Odpoveď | 2019-01-04 20:04:34 | Príspevok upravený: 2019-01-05 08:26:29
.:. J O.
Vďaka, pekné.
Odpoveď | 2019-01-05 08:28:14
Ja by som chcel konečne ochutnať vifonku, ..... a ešte svetový mier!
Odpoveď | 2012-12-23 13:46:01
.:. Janko O
Vifonka, to je tá modrooká blondýna, čo sme ju ešte v lete videli ísť v minisukni a z veľkého výstrihu jej bolo vidno, že má pekné "líčka"?
Tak tú by som chcel ochutnať aj ja.
Ale minule mi psychiater povedal, že keď ja som na ženy, tak to ešte neznamená, že ženy sú na mňa.
Odpoveď | 2012-12-23 18:58:18
Janči, Ty si ale labužník! :D
Odpoveď | 2012-12-24 13:30:03
.:. Janko O
Veď s nápadom "opáčiť" Vifonku si prišiel ty. No a takto ju môžeme opáčiť obidvaja naraz. Hádam to zvládne.
Odpoveď | 2012-12-24 13:56:00
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 50711.55 kb