Tak takýto model postavil Petr Jirous z LMK Jiřice.
Možno si poviete: "No čo je na ňom také zvláštne?"
Tak, okrem toho pohonu, ktorý spomenieme o chvíľu, je treba povedať, že ten model je krásny. Až sa nám natíska výraz, že je "sexy".
A ak sa vám zdá, že je malý, tak sa nenechajte pomýliť.
Do dvoch metrov dĺžky mu chýbajú "úbohé" 4 milimetre.
autor: Janko O.
Keď sme začiatkom roku 2010 (konkrétne 7. januára 2010) na "Bohdanovom webe" viedli živú diskusiu o dúchadlových pohonoch (väčšinou EDF), prispel do debaty svojou "troškou do mlyna" aj Petr Jirous z LMK Jiřice.
Slovo dalo slovo a on spomenul svojho "drobčeka": model Jas-39 D Gripen, dĺžka 1996 mm, rozpätie 1160 mm, hmotnosť 6500 gramov (bližšie tu).
To by zas nebolo až také prekvapujúce, ale zaujímavý bol pohon: Dúchadlo poháňané spaľovacím motorom. Pravdu povediac, zaujímavý bol pre nás - v roku 2010, ale pred zhruba dvadsiatimi rokmi to bol zrejme jediný "rozumný" pohon pre rýchle modely.
Elektropohon, hlavne vďaka ťažkým a málo výkonným zdrojom nepripadal do úvahy a použiteľné modelárske spaľovacie turbíny boli ešte len v plienkach, ak nie ešte len na rysovacích doskách.
Ačkoľvek zlatá éra tohoto pohonu je už preč, nám sa zdalo, že by to mohol byť pre rýchle modely pohon niekde "na pol ceste" medzi slabými EDF (Electric Ducted Fan, po našom elektrické dúchadlá) a drahými spaľovacími turbínami.
Je tu však skrytých mnoho "nenápadných" problémov, počínajúc špeciálnym spaľovacím motorom a špeciálnym dúchadlom, cez komplikované štartovanie až po netypický zvuk. Cez to všetko nás to všetkých zaujalo a ešte dlho sme o tom vášnivo debatovali.
Treba podotknúť, že veľký vplyv na "nasadení červíka" do našich hláv mala aj dômyselná konštrukcia a v konečnom dôsledku aj krásna realizácia celého modelu, ktorým nám Petr riadne zamotal hlavy.
Pre lepšiu predstavu o tomto pohone, tu je "výcuc" z informácií, ktoré nám Petr Jirous poskytol:
Dúchadlo Ramtec má priemer 126 mm s deväť-listovým skladaným rotorom (lopatky sú samostatné diely, takže sa v prípade poškodenia dajú jednotlivo vymeniť). Otáčky rotora sú 22500 za minútu, čo vyvoláva statický ťah 4800 gramov.
Okrem dúchadla Ramtec (Austrália) je na modelárskom výslní ešte aj dúchadlo Dynamax (USA), ktoré má rovnaký priemer, ale namiesto deväť, má jedenásť lopatiek rotora.
Na pohon sa používajú špeciálne motory, najčastejšie OS Max 91 VRDF.
Okrem zaujímavého pohonu sa oplatí venovať pozornosť aj zaťahovaciemu odpruženému podvozku Eurokit a celkovému spracovaniu modelu, s dôrazom na detaily a hladký povrch, nutný pre dosiahnutie vysokých rýchlostí.
Súvisiace články:
Podvozky modelov lietadiel a problémy s nimi
Rozdiel medzi pohonom dúchadlom a spaľovacou turbínou