Myslím, že modely nemeckej firmy Multiplex sú pre nás s bratom akousi "srdečnou" záležitosťou.
V spomienkach navždy zostane legendárny Easy Star, obaja nedáme dopustiť na Easy Glidera, Miroslav na Lysici do výšok vyháňa Cularisa a v Podolí preháňa Mini Maga, no a keď sme zatúžili po niečom viac-motorovom, padla voľba na Twin Stara II.
autor: Janko O.
Pravdu povediac, s tým mojim Twin Starom to bolo zamotané trochu viac.
Brat Miroslav už ho mal skôr, aj kamarát Miško (MisoeS) už ho mal a tak ma "zožierala ukrutná závisť", že som si povedal: "Musím ho mať aj ja."
Kým zo Žiliny dorazil tovar, premýšľal som, ako tých dvoch, čo ma tak "mrzko" predbehli, dáko tromfnúť. A vtedy to prišlo: "To by chcelo podvozok". Ale nie len dáky hocijaký, predné koleso musí byť riaditeľné servom smerovky a musí byť mäkko odpružené.
Moje strojové vybavenie v paneláku je pomerne úbohé a tak bolo jasné, že to musí byť jednoduché, ba až primitívne. Navyše som si to celé skomplikoval tým, že som chcel, aby bol podvozok odnímateľný a aby demontáž a spätná montáž netrvali viac ako minútu.
Ako hlavný podvozok som použil uhlíkovú rúrku, kolieska KBK sú vyše 25 rokov staré, japonské, z akejsi stavebnice.
Toto bolo jednoduché, ale o to zložitejšie bolo vymyslieť pevné odnímateľné uchytenie hlavného podvozku k Elaporovému trupu Twin Stara.
Sily pôsobiace na podvozok pri eventuálnom tvrdšom pristátí bolo treba uhlíkovými nosníkmi rozviesť do trupu modelu.
Ako predné koliesko poslúžil diel zo stavebnice Mirage 2000-5 od firmy Fly-Fly Hobby, ktorý sa mi na použitie v pôvodnom modeli zdal byť príliš subtilný. Realizáciu prednej nohy nie je nutné popisovať, obrázky povedia viac.
Musím sa však priznať, že podvozok je príliš mäkký. Pri pojazde po dráhe je to síce frajerina, ako parádne "peruje", ale pri čo len trochu tvrdšom pristátí je prepruženie veľké a model potom "ovoniava" asfalt z tesnej blízkosti.
Celé to zmierňujú závažia, nalepené na trupe tesne pred predným kolieskom. Zhrniem to: pruženie predného kolesa by malo byť tvrdšie a vyzerá to tak, že ma drobná rekonštrukcia neminie.
Keď bol celý podvozok hotový, tenká uhlíková trubka vyzerala nedôveryhodne až smiešne, ačkoľvek jej pevnosť a pružnosť sa ukázali ako vyhovujúce. A tak bolo rozhodnuté, že podvozok dostane aerodynamické "papučky".
Trochu merania, trochu vystrihovania z PVC varovných štítkov a na rad prišlo ohýbanie. Na to sa najlepšie hodila manželkina kulma na vlasy, ktorá umelohmotný štítok v tej správnej línii správne ohriala tak, že sa dal správne ohnúť.
Pri tejto činnosti kulma utrpela drobné kozmetické zmeny (smerom k horšiemu), k čomu manželka vyžadovala vysvetlenie. Moja odpoveď bola, že to všetko sú obete vedy a techniky. Keď manželku prešiel oprávnený hnev, skonštatovala, že to nie sú papučky, ale "nohavičky".
Súvisiace články:
Podvozky modelov lietadiel a problémy s nimi