Aby ste tomu rozumeli: Slovo „žeravá“ má vyjadrovať charakter počasia, teplotné pomery, či ako to nazvať.
Bola to naša tretia akcia tohto roku, na ktorej sme boli.
A pravdu povediac, zakaždým sa počasie nejako „predviedlo“, avšak zakaždým inak:
- V Gôtovanoch bolo teplotne fajn, fúkal však silný vietor.
- V Častej (v piatok, keď sme tam boli my) poprchovalo.
- No a v Očovej síce nefúkalo, ani nepoprchovalo, bolo však teplo „na zdochnutie“.
Boli sme tam v piatok podvečer, aj v sobotu asi do 13:00.
pripravil: Janko O.
Zlet modelov vojenských lietadiel na letisku Jasná (Gôtovany)
Súčasne to bola naša prvá tohtoročná akcia, na ktorej sme sa zúčastnili všetci traja (bratia), teda Milan, Miroslav a ja (Janko). Každý so svojim modelom:
- Milan so svojim 4,2-metrovým motorizovaným Blaníkom
- Miroslav so svojim dvoj-motorovým Twin Otterom (DHC-6)
a
- ja so svojim štvor-motorovým C-130 Herculesom, prezývaným Beluga.
A čo je hlavné (aspoň pre nás), všetci traja sme mali vo svojich modeloch nejaké technické novinky – nejaké „vychytávky“:
Milan mal v kabíne svojho 4,2-metrového Blaníka figúrku pilota. Čo o to, to mal už minule, ale teraz bol pilot mierne animovaný: dokázal (kadejako) otáčať hlavou.
Slovom „kadejako“chcem naznačiť, že tento pohyb nebol odvodený od nejakého potenciometra vo vysielači, ale bol samostatný – automatický, náhodný – nepredvídateľný.
Na pohyb hlavy sme použili mikrominiatúrne servo, ktoré dostáva riadiace pseudonáhodné signály z modulu, ktorý sme pôvodne vyvinuli do 2,8-metrového modelu B-24 Liberátor, na animáciu pohybu strieľní:
Video: Rozpohybovaná" horná strieľňa (moving turret) modelu B-24 Liberator
Miroslav a ja sme mali vo svojich modeloch ako horúcu novinku zvukové moduly Shock Wave 3 od kanadskej firmy Model Sounds Inc.
Pre nás to je ďalší krok k ešte väčšej realistike letu našich modelov. Oba naše modely – Miroslavov Twin Otter a môj Hercules – majú skutočné predlohy osadené pohonnými jednotkami typu Turbo-Prop. A tak sme hľadali nejaké kvalitné zvukové moduly, tak aby k nim výrobca ponúkal zvukové súbory so zvukmi Twin Ottera a Herculesa.
Miroslav nadviazal kontakt s majiteľom firmy – s Davidom Harrisonom a ten nám ponúkol, že nám môže okrem samotných zvukov bežiacich turbo-prop motorov a zodpovedajúcich rozbehových a dobehových procedúr „pribaliť“ ešte komunikáciu veže s pilotmi.
Pôvodne som si pomyslel: taká blbosť, ale neskôr som zistil, že keď si sami vhodne načasujeme jednotlivé zvukové sekvencie, tak z toho môže vyjsť celkom „pôvabný“, realistický a pre prizerajúcich veľmi zaujímavý zážitok. To sme si prakticky overili v predvečer akcie (v piatok), ale aj neskôr na letisku Čerín-Čačín (v sobotu podvečer).
Video:
A keď sa k tomu pridá dvojstupňové osvetlenie modelu (klasické „blikavé cevaro“ osvetlenie a silné pristávacie osvetlenie), tak taký model pri podvečernom lietaní ponúka celkom nevšedný zážitok.
O skúsenostiach, možnostiach a vlastnostiach zvukových modelov od firmy Model Sounds Inc. chystáme samostatný článok!
Žiaľ, z podvečerného polietania na Čerín-Čačíne nemáme video, ale zo skúšobných letov v piatok predvečer Očovského podujatia (samozrejme na Očovej) máme dve kratučké videá, síce nevalnej technickej kvality (natočené mobilom), ale svetlá Belugy sú na nich vidieť a zvuk štyroch „turbo-propov“ je na nich (jakž-takž) počuť:
Video:
Video:
Samotné podujatie Lietame pre radosť bolo (ako sme už spomenuli) poznamenané neznesiteľnými horúčavami. Milan bol na ploche už od rána - skôr ako my. Keď sme prišli, rozložili sme si naše „bývanie“ a pomohli sme Milanovi skompletovať Blaníka. Potom sa (Milanovho) vysielača chopil Miroslav a za Milanovej asistencie rozbehol Blaníka uloženého na vozíku.
Žiaľ, pomerne mäkké pohonné batérie nevládali na tráve udeliť tomuto vyše 11 kilovému modelu dostatočnú rýchlosť a tak sa štart nevydaril. Vlastne sa nič nestalo, odniesla to len vrtuľa (vidno na nasledujúcej fotografii):
Potom si Miroslav pripravil svojho (tiež ozvučeného) Twin Ottera
a v pauzách medzi letmi ostatných účastníkov podujatia „dal“ niekoľko letov:
Okolo 12:00 sa podával dobrý (čo dobrý, bol fakt výborný) guláš a náš Modelársky kolega Radek ponúkal čapované pivo. Ale keďže sme boli šoféri, tak sme si dali guláš, ale pivo sme museli oželieť.
Keď okolo 13:00 teplota v tieni dosahovala 31 či 32 stupňov, zistili sme, že v záujme zdravia je lepšie odobrať sa domov.
Niekoľko fotografií z podujatia ponúka aj pán Vincent Cibuľa:
Fotografie: LMK OČOVÁ 2020 Lietame pre radosť.
A Jožko Neč zas pripravil zostrih viacerých záberov, dokumentujúcich priebej 19. ročníka akcie Lietame pre radosť: