Jasné, tým 2,5-metrovým Herculesom myslím toho môjho bieleho Herculesa, familiárne prezývaného Beluga.
Už dlhšie mojim bratom síce „hlásim“, že Beluga je na lietanie pripravená, ale vzhľadom na rozmary a iné prekážky, toho lietania zatiaľ nebolo veľa.
Tak som ten čas využil na to, aby som Belugu vybavil osvetlením, ktoré dovtedy nemala, hoci naše modely osvetlenie dostávajú tak-povediac „za odmenu“.
Beluga si odmenu síce zatiaľ nezaslúži, ale aj tak som ju vybavil pozičným („cevaro“) osvetlením a následne aj osvetlením pristávacím, ktoré tiež býva označované ako landing & taxi lights.
pripravil: Janko O.
Niektorí kolegovia sa nás pýtajú, prečo tohto nášho Herculesa nazývame Belugou. Nuž istá podoba tu predsa len je, veď posúďte sami:
Hoci aj Airbus má svoju Belugu:
Ale späť k osvetleniu:
Význam pozičného osvetlenia našich modelov je jasný, ale prečo bola Beluga vybavená aj pristávacím, alebo lepšie povedané „pristávacím a pojazdovým“ osvetlením (landing & taxi lights)?
Jednak neskutočne radi lietame tesne pred zotmením (tomuto obdobiu dňa hovoríme: happy hour), takže dobré osvetlenie sa naozaj zíde. Ale musíme sa priznať, že toto osvetlenie sa nám na Herculesoch mimoriadne páči, lebo vyzerá veľmi „sexy“:
My síce reflektory do krídiel (zatiaľ ) neplánujeme namontovať, ale na druhú stranu sme o to silnejšie svetlá dali na kryty hlavného podvozku.
Takto svietia skutočnému lietadlu:
a ako svietia na našej Beluge, môžete vidieť trebárs aj na tomto videu:
Video:
Ďalším dôvodom, prečo Beluga dostala dosť „nečakane“ pristávacie osvetlenie, je to, že sme všetky komponenty na to mali, ako sa hovorí, v šuplíku.
10 Wattové (predné - biele) LEDky už nejaký čas máme (v zásobe) a ovládaciu elektroniku Beluga zdedila po CL-84 CanadAir (takže opäť príklad modelárskeho „kanibalizmu“):
Úlohou elektroniky je digitálna stabilizácia prúdu do 10W LED a tiež „mäkké“ (pozvoľné – postupné) rozsvecovanie a aj zhasínanie svetiel. A keďže som na prijímači nemal voľný kanál na ovládanie pristávacieho osvetlenia, tak elektronika musela zabezpečiť jeho ovládanie „fintou“, ktorú nazývame „fantómový“ kanál – skrátene „fantóm“.
Toto už je vlastne akýsi „super-fantóm“, pretože na tom (8. kanáli) už jeden fantóm je: ovládanie pozičného osvetlenia. Takže aby bolo jasné: 8. kanál (proporcionálne) ovláda letový stabilizátor (zapnutie a vypnutie a tiež plynulé nastavenie účinnosti stabilizácie v dvoch režimoch: Rate a Hold) a na ňom sú „zavesené“ dva (neproporcionálne (len zapínanie a vypínanie)) „fantómy“: pozičné osvetlenie a pristávacie osvetlenie. Samozrejmosťou je, že v rámci 8. kanálu sa všetko dá nastavovať a ovládať nezávisle.
No a aby funkcia pozičného aj pristávacieho osvetlenia bola zrejmá, tak som včera (25.6.202) podvečer (okolo 21:00) natočil tieto krátke videá:
Video:
Video: