Pred nejakým časom sme priniesli článok „Keď „chlapci“ z NASA modelárčia a experimentujú“.
No a potom sa objavili články a aj video o tom, že Airbus pripravuje nový koncept úsporného lietadla a ako inak, nové nápady tiež overuje na modeli.
Musíme sa priznať, že keď sme to prvý krát zazreli, mali sme onen známy pocit, ktorý dostal meno „Déjà vu“.
Veď s niečím podobným my modelári lietame už dávno!
pripravil: Janko O.
Odkaz na článok Keď „chlapci“ z NASA modelárčia a experimentujú.
Odkaz na článok O dvacet procent nižší spotřeba. Airbus představil úsporný koncept letadla
Veď schválne. Takto vyzerá pred mesiacom predstavený nový koncept dopravného lietadla od Airbusu s názvom Maveric:
a takto vyzerá „koncept“ dvoj-dúchadlového modelu Fantom od firmy Phase 3, istým americkým modelárom realizovaný už pred 14-timi rokmi:
Video: Phase 3 Fantom Twin
Ha! Kde sa Airbus „hrabe“ na modelárov? Nebyť modelárov, tak tieto technologické giganty nič nové nevymyslia!
Video:
Jasné, Maveric je (oproti Fantomovi) trochu „baculatejší“, veď má odviezť desiatky alebo stovky cestujúcich.
Inak Fantom je jeden z našich najobľúbenejších (ak nie úplne najobľúbenejší) a najspoľahlivejších modelov, hoci my ho máme „len“ vo verzii s jedným dúchadlom:
U nás si Fantom získal také renomé, že to dotiahol až na titul nekorunovaný nosič experimentálnych technológií:
Fantom ako prvý náš „bez-chvostý“ model odskúšal činnosť (samostatných) gýr a na základe skúseností a záverov z havárie ako prvý odskúšal Dynamické riadenie gýr
a neskôr aj kompletného 3-osého letového stabilizátora už s „vymakaným“ softvérom Ed_11:
A bol to náš prvý model, ktorý (pred 10-timi rokmi) otestoval funkčnosť merania rýchlosti letu pomocou Pitotovej trubice s tlakomerom MPXV5004:
Fantom ako prvý náš model odskúšal „kamerovanie“ zo vzduchu, hoci vtedy ešte kamerou nevalnej kvality:
To, že bol Fantom jedným z prvých našich modelov, vybavený telemetriou, neskôr dokonca s meraním otáčok dúchadla, ani netreba zdôrazňovať.
Ale k Fantomovi sa viaže ešte jedna „kuriozita“:
Dokopy sme mali troch Fantomov: Miroslav dvoch, ja jedného. Nadšení jeho skvelými letovými vlastnosťami a celkovo vysokou užitnou hodnotou, sme ho na našich stránkach nie len patrične vychválili, ale sme Michala S. (Mižu), ktorý mal vtedy v Banskej Bystrici modelársku predajňu, presvedčili na špeciálnu akciu. (Hoci sa bránil) Presvedčili sme ho, aby od dodávateľa kúpil niekoľko Fantómov a vo svojej predajni na ne dal takmer dampingovú cenu 99,-€.
Skrátka sme chceli ľuďom (miestnym ale aj cez BB prechádzajúcim modelárom) dopriať dobrý vydarený model za veľmi prijateľnú cenu. Navyše sa na našich stránkach o ňom mohli kadečo dozvedieť (aj to, že to bol v danom období najrýchlejší model), takže nešli do rizika, že by snáď kúpili mačku vo vreci.
Výsledok:
Nepredal sa ani jediný kus!
Bolo to pre nás veľké sklamanie. Mižuovi sme neskôr stratu nejako vykompenzovali.
Od tej doby nikoho na nič nenahovárame, o ničom nepresviedčame. Veď ako sa hovorí: Každý (nech) je strojcom svojho osudu!
Ale späť k Maverikovi, respektíve k riadeniu jeho modelu, ale trochu okľukou :
Už pred vyše rokom sme si v článku „Vízia 2019: Kibicovať a varovať“ vytýčili naše budúce smerovanie. A nie len pre rok 2019. Za ten rok (2019) sme to posunuli o level vyššie: varovať a kibicovať nebude len počítač (naša PC Telemetria), ale v prípade zložitejších modelov to bude človek. Teda ďalší modelár - niekto z nás, ktorý okrem svojich zmyslov bude využívať aj nejakú techniku. V tomto prípade to bude (vlastne je, pretože už je hotový a pripravený) tzv. „Kibicov tablet“ (je to jeden z (zatiaľ nezverejnených) Nápadov roka 2019).
Na Kibicovom tablete, ktorý je s (hlavnou) PC Telemetriou spojený bezdrôtovo, sa môžu zobrazovať tie isté dáta, čo sa zobrazujú aj pilotovi (ale čo a ako sa má zobrazovať, si zvolí každý individuálne), ale aj niektoré dáta navyše, na ktoré pilot akosi „nemá čas“. Úlohou kibica je sledovať situáciu vo vzduchu (ostatné modely) ale aj na zemi (ostatných modelárov), na tablete sledovať stav modelu (stav batérie a pod.) a parametre letu (rýchlosť, výšku ...) a upozorňovať pilota na neočakávané, prípadne pilotom nezaregistrované situácie.
Máme totiž nespochybniteľne overené, že sústredený človek (v tomto prípade pilot modelu) trpí tzv. selektívnou slepotou, presnejšie povedané selektívnym vnímaním (v našom prípade modelu) a všetko ostatné je preň akoby zahmlené. Vďaka tomuto fenoménu som ešte v jeseni (na podzim) 2019 poškodil kryty podvozku môjho 2,5-metrového C-130 Herculesa (Beluga), keď som bol tak sústredený na pozvoľné klesanie a udržiavanie správnej rýchlosti modelu, že som prehliadol (a to doslovne), že pristávam nie do stredu ale na rozhranie asfaltovej dráhy a nepokosenej trávy vedľa.
Rovnakou „slepotou“ bol zasiahnutý Miroslav, keď sme tejto zimy testovali prídavné kolieska na TransTola (ďalší ešte nezverejnený Nápad roka 2019). Bol taký sústredený na udržiavanie výšky, s prípravou na klesanie a následné pristátie, že prehliadol vystupujúci obrubník pod modelom presne v mieste, kde chcel pristáť. Keď som ho láskavým hlasom upozornil, že rovno pod modelom je prekážka, prekvapene skríkol: „Kde?“
K Maverikovi: Na videu sa krátko objavia takéto prestrihy:
Z videa nie je jednoznačne jasné, či model Maverika riadia traja piloti, alebo ho riadia dvaja a jeden „kibicuje“, alebo ho riadi jeden a kibicujú zvyšní dvaja. My sa domnievame, že riadia dvaja – jeden (hlavný) pilot a druhý ko-pilot, obsluhujúci pomocné agregáty modelu a tretí na tablete telemetrie sleduje parametre modelu a priebeh letu (kibic).
Isté je, že tí dvaja (okrem pilota) tam nestoja len preto, aby pilot neupadal do depresií zo samoty . Majú tam svoje významné a nezastupiteľné miesto.
My (Milan, Miroslav a ja) pri riadení veľkých a komplikovaných modelov inklinujeme k tomu istému. Nie preto, že by sme pre Airbus pripravovali nejakú horúcu novinku, ale jednoducho preto, že máme „svoje“ roky (minule som zrátal, že dokopy 191), takže si nerobíme žiadne ilúzie o našich „orlích“ zrakoch, či vycibrených ďalších zmysloch, ani o našich „kratučkých“ reakčných časoch, či pohotových a správnych reakciách na nečakané situácie.
Máme prakticky overené, že keď pri jednom z nás – čoby pilotovi stojí ďalší, čoby kibic, ktorý kľudným hlasom informuje a aj inak asistuje pilotovi, tak celkový priebeh letu je takpovediac pohodový a všetci, vrátane pilota (ale aj prípadného „obecenstva“) si to užívajú. A o to nám ide!
V prípade nášho pripravovaného modelu B-24 Liberátor ho budú riadiť dvaja: (hlavný) pilot a ko-pilot. Každý bude mať na starosti nezávislé ovládanie 7-ich až 8-ich kanálov, takže vyzerá to, že ani kopilot sa nudiť nebude, hoci sa spočiatku ozývali aj takéto názory. V určitých situáciách bude mať kopilot dokonca viac práce ako hlavný pilot, obzvlášť ak zvážime, že súčasne bude musieť vykonávať ešte aj funkciu kibica.
Zatial tu nieje žiaden príspevok, môžeš začať ty:-)