Bodové zváranie (akupakov) podomácky - veľmi jednoducho!

Autor článku – István Magi by vám rád predstavil jednu zaujímavú alternatívu použitia superkondenzátora GCL2.

Zhotovil z neho bodovú zváračku, pomocou ktorej vyrába svoje akupaky. Funguje fantasticky!

autor: István Magi

preklad: Imrich Kišš

pripravil: Janko O.

 

 

 

Odkaz na pôvodný článok Ponthegesztőgép házilag nagyon egyszerűen!

na web stránke Istvána Magi
 

Nápad vzišiel z tohto videa: DIY Spot Welder Super Capacitor

O nabíjanie tohto silného kondenzátora (350F/2,7V) sa stará upravená verzia môjho GCL2. Modifikácia spočívala vo vynechaní detekcie pozície serva a v nastavení, kedy je zariadenie sústavne zapnuté. Zároveň som zdvihol výstupné napätie na takú úroveň, aby sa dala nastaviť hodnota 2,7V. S touto úpravou sa kondenzátor počas zvárania neustále nabíja na maximálne napätie 2,7V s maximálnym prúdom 4A. Obvod je odolný voči skratu, takže sa s ním môže zvárať bez vypínania. Napájané je z 12V.

Kondenzátor má takú kapacitu, že sa z 0 na 100% nabíja 4-mi Ampérmi približne 3 minúty.

Na mieste nabíjacieho obvodu je samozrejme možné použiť ľubovoľný DC-DC step down menič, ktorý je odolný voči skratu, má nastaviteľné výstupné napätie na 2,7V a dáva aspoň 3A. Aliexpress ich má za pár centov.

Kondenzátor a pásik sa tam dajú kúpiť tiež.


 


 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 4. 2. 2020, 12:20 | Prečítané: 1171x | Kategórie: Elektronika | Napísal: admin |
Komentáre: 8
.:. Pepa
Velmi dobrý nápad.
Jsou i kondenzátory se závitovými svorkami.
https://www.aliexpress.com/item/4000064382240.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.11c74c4dXqpLOc
Možná by byl také vhodný.
Odpoveď | 2020-02-05 10:15:01
.:. jyrry | www
Při rozebírání několika fabricky bodovaných packů (až 10s2p a nikoli "noname" či Lidl nebo Penny) jsem se utvrdil ve své nedůvěře k bodování vývodů baterek tímto způsobem. Pokud to není stabilní proces v sériové výrobě (a to tedy není, některé jsem utrhnul bez větší síly), se stroji na to určenými, pak to doma pravděpodobně nedopadne o moc lépe.
Články pájím.
Odpoveď | 2020-02-05 19:58:22
.:. Soaron
Vy ste rozobrali fabricky bodované akupaky a to Vás utvrdilo v tom, že tento postup je nedostatočný..? Skúšali ste niekedy vhodnosť v článku uvedeného bodového zvaru? Inak ja tiež radšej spájkujem.
Odpoveď | 2020-02-06 08:50:45
.:. jyrry | www
Asi 20 roků jsem měl na starosti odporové sváření v automotive a o podobných záležitostech mám poněkud povědomost.
Nebudu to tady rozepisovat, podrobnosti jsou třeba zde odkaz
Odpoveď | 2020-02-06 15:49:27
.:. Soaron
Ja nechcem podkopávať Vaše znalosti, ale stačilo napísať nie, neskúšal som to. Síce som tiež zástanca spájokvania, čo sa dá, to spájkujem, no podľa mňa je toto riešenie na takéto domáce/RC použitie úplne dostačujúce.
2020-02-06 19:02:36
.:. jyrry | www
Doporučím něco si o tom najít, třeba odkaz
A uvědomit si kudy prochází proud pokud přiložím elektrody na povrch plechu blízko sebe.
Tohle je trochu lepší - odkaz
2020-02-08 06:27:18 | Príspevok upravený: 2020-02-08 15:11:23
.:. J O.
Škoda, že István nenapísal "technologický postup" samotného bodovania.
Ja síce nie som strojár ani technológ bodového zvárania, ale myslím si, že ak pevnosť hore popisovaného bodovania je mizerná, tak za to zrejme môže to, kam sa prikladajú bodovacie hroty.

Pri zváraní automobilových karosérií (a myslím, že sú zvarené dostatočne festovne) sa jeden hrot dotýka jedného plechu, druhý hrot druhého plechu. Každý bod (každého plechu) je "ohrievaný" z obidvoch strán prechodom prúdu cez prechodový odpor: hrot - plech, plech - plech. Druhý plech: plech - plech, plech - hrot.
Pri Istvánovom bodovaní väčšina prúdu prejde cez pásik cestou: hrot - pásik, pásik - hrot. Do druhého plechu (viečka článku) sa dostane oveľa menej prúdu a preto nedôjde k jeho dostatočnému prehriatiu a teda dokonalému zvaru.

Možno by bolo lepšie (ale teraz len teoretizujem a nemám možnosť to prakticky overiť) pri Istvánovom bodovaní jeden (a možno keby boli dva či tri) hrot dotknúť o viečko článku (niekde na boku) a druhý už "normálne" o pásik.
Tým "donútiť" prúd, aby pretekal cez obidva plechy v bode dotyku hrotu.
Odpoveď | 2020-02-07 08:31:23
.:. B-O | www
Vcelku súhlasím. Ak sa nejedná o veĺké prúdy, tak bodovanie postačí. Problém je, že bez serióznej bodovačky bude takto robený spoj každý inej kvality. Na prijímačové akumulátory to možno stačí. Čo sa týka pájkovania, je tam väčšia šanca urobiť seriózny spoj znášajúci prúdy pohonného akumulátora.
Ako pomocníka na pájkovanie používam kvapalinu na pájkovanie, alebo pájkovaciu pastu.
Treba ale ako kolegovia podotkli a ako je v odkazoch používať pájkovačku s výkonom min. 150W. Ide o to, že ohrev spoja musí byť počas krátkej doby, aby nedošlo k prehriatiu celého akumulátora. Jednoduchšie je používať na pospájanie akumulátorov plechy, ktoré aj v modelárskych predajniach dostať. Inak tiež mám tú skúsenosť, že úroveň bodovania u komerčných sád dosť poklesla, to v časoch "NiCd" tak časté nebolo. Ale ak bodovačku, tak serióznu a to sa jednotlivcovi neoplatí. Na druhej strane ten kondenzátor je vhodné a lacné riešenie pri prípadných opravách.
Odpoveď | 2020-02-23 14:05:28
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 37794.75 kb