Vrtule: protibežne-protibežné, alebo protibežné na druhú

Pri našom fantazírovaní, že aký viac-motorový väčší model - niekedy, „až budeme veľkí“, by sme chceli postaviť (alebo skôr z nejakej stavebnice skompletovať), prišiel na pretras aj štvormotorový Airbus A400M.

Nuž, čože o to. Model by to bol krásny, veď aj jeho „dospelá“ predloha je krásna. Ale naše nadšenie „schladilo“ niekoľko faktov:

- nevideli sme, že by niektorý (čínsky?) výrobca niečo také v požadovanej veľkosti (rozpätie aspoň 2,5 metra) ponúkal

- na vlastnú stavbu (trebárs aj z penových materiálov) je tento model príliš komplikovaný: príliš veľa „oblín“. To taký C-130 Hercules je svojim jednoduchým valcovitým trupom na amatérsku stavbu oveľa vhodnejší.

Ale nejakú inšpiráciu sme si z A400-ky predsa len vzali.

autor: Janko O.

 

Jedná sa o jej vrtule.

Jednak v súčasnosti veľmi preferovaný „šablovitý“ tvar jednotlivých listov, ktorý spôsobuje to, že takéto vrtule sú aj pri vysokých otáčkach veľmi tiché a zvuk celého takéhoto 4-motorového pohonu pôsobí podmanivo kultivovane. Nehľadiac na to, že takéto vrtule sú aj účinnejšie. Úvaha je jednoduchá: tiché vrtule nepotrebujú na vznik svojej zvukovej „kulisy“ toľko energie, ako vrtule klasické – „rachotiace“.

Ďalšia vec, ktorá nás na (turbo)vrtuľovom pohone A400-ky zaujala, je priam rafinovaná „protibežnosť“ jej vrtúľ.

Aby sme to uviedli na pravú mieru: protibežné vrtule používame takmer na všetkých našich viac-motorových modeloch. A že ich už začíname mať „požehnane“.

U dvoj-motorových, ako sú naše Sky Mul-e, Miroslavov Twin Otter, môj Canadair CL-84 (hoci tento je vlastne 3-motorový (avšak tretia vrtuľa nie je pohonná, ale vyvažovacia)) a v medzičase aj môj Twin Star (teraz už je z neho 4-motorový Quattro Star), je to pomerne jednoduché. Ak sa dali zohnať (alebo boli súčasťou stavebnice) protibežné vrtule na daný model, tak sme ich tam dali.

Ich „protibežnosť“ sme, na základe viacerých štatistík a tiež na základe inštrukcií v manuáloch, pojali v štýle: hore k sebe. Čiže: keď sú listy točiacich sa vrtúľ v hornej úvrati, tak smerujú k sebe (navzájom), alebo názornejšie: smerujú k trupu.

Výnimkou sú naše Convergenc-e (hoci tie sú tiež 3-motorové), kde je protibežnosť opačná, čiže v štýle hore od seba.

U našich 4-motorových modelov je situácia trochu zložitejšia. Naše štvormotorové XC-142 (hoci sú vlastne 5-motorové (avšak piata vrtuľa nie je pohonná, ale vyvažovacia) sú od výrobcu nastavené v štýle hore k sebe. Ale pozor! Myslí sa tým, že obe vrtule na každom krídle sa krútia rovnakým smerom - hore k trupu.

Tak isto sme to pojali aj na našich troch C-130 Hercules-och. A rovnako sme sa to chystali urobiť aj na našom spoločnom a práve dokončovanom B-24 Liberátorovi s rozpätím 280cm.

Lenže …..

Do oka nám padlo toto video:

 Stunning RC Airbus A400M - gigantic scale model airliner flight demonstration

 


Poznámka: to pristátie nebolo "bohviečo". Dcéry môjho brata Miroslava by (ako raz v skutočnom lietadle) povedali: "Oci, ty pristávaš lepšie!" (a všetky pohľady v lietadle sa upreli na Miroslava).

Dôkaz:  https://www.youtube.com/watch?v=OYwh7zT_dqo


 

Na ňom je naozaj krásny model Airbusu A400M s rozpätím 378cm a váhou 38kg.

Najprv nás zaujali perfektné maketové „šablovité“ listy 8-listých vrtúľ a potom ich protibežnosť.

Dali sme im meno: protibežne-protibežné alebo protibežné2

Máme tým na mysli to, že vrtule sú protibežné nie len v zmysle krídlo voči krídlu (tak ako sme to spomínali doteraz), ale aj v rámci každého krídla.

Myslíme si, že výrobca skutočného lietadla Airbus A400M mal na toto riešenie vážny dôvod a my teraz hľadáme teoretické zdôvodnenie tohto jeho rozhodnutia.

A keby len to! V hlavách nám „hlodá“ červík, ktorý nám našepkáva, aby sme to vyskúšali na niektorom z našich 4-motorových modelov.


 

 

 

 

 

 


<Staršie | tento článok | Novšie>

Napísané: 28. 1. 2020, 18:28 | Prečítané: 709x | Kategórie: Pohony | Napísal: admin |
Komentáre: 2
.:. Pavlos
Down-Between-Engines (DBE) and the A400M will be the first aircraft ever to use such a configuration. The advantages of DBE have far-reaching effects both aerodynamically and structurally. Firstly, airflow over the wings is symmetrical, improving lift characteristics and the lateral stability of the aircraft. Secondly, DBE allows for an optimum wing design by eliminating most of the effects of torque and prop-wash on each wing, concentrating the airflow over the most efficient portion of the wing located between the engines. DBE also reduces the “critical engine” effect of severe yaw in the event of an outboard engine failure. The result allows a 17% reduction in the area of the vertical tail surface.

odkaz

Máte super obsah jen tak dál pánové díky!
Odpoveď | 2020-01-29 00:32:51 | Príspevok upravený: 2020-01-29 08:28:23
.:. J O.
Pavlosi,
véééľká vďaka za odkaz na vysvetlenie (a samozrejme aj za uznanie).
Odpoveď | 2020-01-29 08:27:54 | Príspevok upravený: 2020-01-29 08:29:31
Pridaj komentár
Meno
Web
Mail
Kontrola Zadajte číslo päť
Text

:-)
:-D
:-(
|-/
:-[]
;-)
8-|
8-o
Tučné | Podrazené | Kurzíva  | zdroják | odkaz
  • Pre odoslanie správy môžete aj použiť klávesovoú skratku Alt+S. (Podporujú len niektoré prehliadače)
  • HTML znaky budú prevedené na entity.
  • Vyjadrujte sa tu ako doma, aby sme vedeli ako to u Vás vypadá.
  • Odkazy začínajúce http:// budú automaticky prevedené na odkazy , nepoužívajte však v jednom príspevku viac ako 3 - to robia len spam roboti:-)
správca | ICQ-Vaše ICQ | Podpora miniRS | Styl LazyDays | Sk preklad by beekeeper | Veľkosť databázy: 37872.81 kb